Zindywidualizowana ścieżka kształcenia jest formą pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, którzy nie mogą uczęszczać do szkoły z powodów wynikających w szczególności ze stanu zdrowia. Jej organizacja i realizacja wciąż budzą wiele wątpliwości wśród dyrektorów, nauczycieli i rodziców. W artykule odpowiadamy na najczęściej zadawane pytania. Wyjaśniamy, co ścieżka oznacza dla szkoły i ucznia. Podajemy przykłady organizacji kształcenia w tej formie pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Dyrektor szkoły lub przedszkola ponosi odpowiedzialność za realizację orzeczeń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. Często pojawiają się jednak wątpliwości – czy wskazane w zaleceniach zajęcia powinny być zajęciami rewalidacyjnymi czy specjalistycznymi? Dowiedz się, co odróżnia zajęcia rewalidacyjne i zajęcia specjalistyczne. Dowiedz się, które organizuje się w związku z kształceniem specjalistycznym, a które to zajęcia w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Przeczytaj również:
Czy rewalidacja, zajęcia rewalidacyjne i działania o charakterze rewalidacyjnym to to samo?
W opiniach poradni psychologiczno-pedagogicznych orzekających specyficzne trudności w uczeniu się coraz częściej pojawia się sformułowanie, że należy ucznia objąć pomocą psychologiczno-pedagogiczną w formie porad i konsultacji. Co oznacza takie sformułowanie? Kto posiada kompetencje do udzielania takich porad i konsultacji?
Specjaliści udzielający pomocy psychologiczno-pedagogicznej mają obowiązek dokonywania oceny efektywności udzielanej pomocy oraz formułowania wniosków dotyczących dalszych działań mających na celu poprawę funkcjonowania ucznia. Nierzadko po przeprowadzeniu rzeczonej oceny formułowany jest wniosek o braku zasadności kontynuowania udzielania pomocy. Czy w takim przypadku specjalista może podjąć decyzję o zakończeniu jej udzielania?
Wszelką dokumentację dotyczącą udzielanej uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej przechowuje się w indywidualnej teczce ucznia. Przepisy prawa oświatowego nie zawierają jednak regulacji wskazujących, jak postępować ze zgromadzonymi dokumentami po ukończeniu przedszkola lub szkoły. Przez jaki okres należy je przechowywać?
Nie wszystkie dzieci, którym w przedszkolu udzielana jest pomoc psychologiczno-pedagogiczna posiadają orzeczenie lub opinię wydaną przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną. Sprawdź czy w takich przypadkach trzeba dokonywać oceny efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Obowiązującym pojęciem w polskim prawie oświatowym jest „niepełnosprawność intelektualna", natomiast w dokumentacji medycznej nadal stosuje się określenie „upośledzenie umysłowe", wynikające z klasyfikacji ICD-10. Sprawdź, jak prawidłowo używać terminów w szkolnych dokumentach.
Z artykułu dowiesz się m.in.
Zgodnie z przepisami prawa oświatowego zadania związane z przeprowadzeniem rekrutacji do przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych są podzielone między organem prowadzącym, dyrektorem przedszkola lub szkoły podstawowej oraz komisją rekrutacyjną. Zapoznaj się z zasadami rekrutacji w 2025 r. krok po kroku i poznaj odpowiedzi na najtrudniejsze pytania dotyczące naboru do przedszkoli samorządowych.
Klasy terapeutyczne organizuje się dla uczniów wymagających dostosowania organizacji i procesu nauczania oraz długotrwałej pomocy specjalistycznej z uwagi na trudności w funkcjonowaniu w szkole lub oddziale wynikające z zaburzeń rozwojowych lub ze stanu zdrowia, posiadających opinię poradni, z której wynika potrzeba objęcia ucznia pomocą w tej formie. Czy do takiej klasy może uczęszczać także uczeń z niepełnosprawnością intelektualną?
Pozornie błaha czynność, jaką jest rutynowe sprawdzanie głowy dziecka pod kątem wszawicy może być punktem zapalnym do konfliktu między szkołą a rodzicami. Brak porozumienia między rodzicami a pielęgniarką lub dyrektorem może natomiast skończyć się zawiadomieniem sądu rodzinnego o podejrzeniu niewywiązywania się z obowiązków rodzicielskich przez rodziców ucznia.
Podawanie leków w szkole nie należy do obowiązków nauczycieli. Każdy nauczyciel może zdecydować, czy chce podawać lek uczniowi – wyłącznie za pisemną zgodą. Nauczyciel, który zdecyduje się podawać dziecku określony lek powinien pamiętać, by zawrzeć z rodzicami umowę, w której zostaną określone nie tylko obowiązki, ale także zalecenia lekarza sprawującego opiekę zdrowotną nad uczniem.
W nauczaniu indywidualnym realizuje się wszystkie obowiązkowe zajęcia edukacyjne wynikające z ramowego planu nauczania danego typu szkoły. W sprawdź, czy w związku z tym – czy należy organizować także zajęcia z wychowawcą?
Przedłużenie okresu nauki, polegające na proporcjonalnym zwiększeniu o rok wymiaru obowiązkowych zajęć edukacyjnych ma na celu umożliwienie uczniom ze spowolnionym tempem pracy w opanowanie podstawy programowej. Należy jednak dokładnie zapoznać się z przepisami – nie każdy uczeń posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego może mieć wydłużony etap edukacyjny.
Dyrektor jest zobowiązany do zatrudnienia specjalistów po dostarczeniu orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego bądź orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych. Przed nawiązaniem nowego stosunku pracy należy opracować plan działań wspomagających w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem. Może to być także forma zajęć stymulujących rozwój w określonych obszarach. Wszystko po to, aby mieć pewność, że placówka zapewni uczniowi optymalne warunki rozwoju.
Opinia o specyficznych trudnościach w uczeniu się, wydana po ukończeniu klasy III szkoły podstawowej, zachowuje ważność przez cały okres kształcenia. Okazuje się jednak, że niektórzy dyrektorzy szkół podważają jej aktualność i żądają ponownego przeprowadzenia badania ucznia. Sprawdź, który przepis wskazuje, że opinia o dysleksji wydana po klasie III szkoły podstawowej jest ważna na wszystkie etapy edukacyjne.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.