Przepisy nie określają wymiaru godzin realizowanych w ramach zindywidualizowanej ścieżki indywidualnie z uczniem. Liczbę godzin i sposób organizacji pomocy uczniowi w tej formie ustala dyrektor szkoły (§ 12 ust. 8 rozporządzenia MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach).
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Organizacja zajęć zalecanych dla ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie specjalnego może być utrudniona lub wręcz niemożliwa ze względu na fakt, iż w danej szkole nie zatrudnia się nauczycieli posiadających wymagane kwalifikacje. Co w takiej sytuacji może zrobić dyrektor szkoły publicznej? Sprawdź, jak ekspert odpowiada na pytanie, czy szkoła może pokryć koszty uczestnictwa w zajęciach organizowanych przez firmę zewnętrzną.
Doręczenie do przedszkola orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego lub opinii w sprawie objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu wiąże się z nałożeniem na nauczycieli szczególnych obowiązków, również tych związanych z prowadzenie dokumentacji. W wielu placówkach dla dzieci posiadających orzeczenie lub opinię przygotowuje się plan działań wspierających, kartę indywidualnych potrzeb i dostosowanie wymagań edukacyjnych. Sprawdź, czy to obowiązkowe.
Uczeń z orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym może uczęszczać do szkoły ogólnodostępnej. Dyrektor szkoły ma obowiązek zapewnienia mu specjalistycznego wsparcia. Sprawdź, czy konieczne jest zatrudnienie nauczycieli przedmiotowych posiadających kwalifikacje w zakresie oligofrenopedagogiki.
W obecnym stanie prawnym zasady zwolnienie ucznia z nauki drugiego języka obcego może nastąpić na podstawie opinii lub orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Sprawdź, kiedy konieczne jest odpowiednie wskazanie w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego, a kiedy decyzję może podjąć dyrektor szkoły.
Rodzice dziecka objętego obowiązkowym rocznym wychowaniem przedszkolnym mogą wystąpić z wnioskiem o zgodę na to, by dziecko ten obowiązek spełniało poza przedszkolem. Sprawdź, czy w takim przypadku przedszkole ma obowiązek zapewnienia mu możliwości uczestniczenia w zajęciach rewalidacyjnych i korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Objęcie ucznia zindywidualizowaną ścieżką wymaga opinii publicznej poradni, z której wynika potrzeba objęcia ucznia pomocą w tej formie. Przed wydaniem opinii publiczna poradnia we współpracy z przedszkolem lub szkołą oraz rodzicami ucznia albo pełnoletnim uczniem przeprowadza analizę funkcjonowania ucznia uwzględniającą efekty udzielanej dotychczas przez przedszkole lub szkołę pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Przeczytaj również:
Uczeń z zespołem Aspergera w szkole ogólnodostępnej to wyzwanie dla całej społeczności szkolnej. To uczeń bardzo wymagający, bardzo różnie funkcjonujący, uczeń, który oprócz tego, że boryka się z trudnościami, często prezentuje również wybitne zdolności, które należy rozwijać. Szkoły ogólnodostępne są bardzo różnie są przygotowane na przyjęcie takich uczniów. W artykule znajdziesz wskazówki o czym należy pamiętać, jeżeli do szkoły został przyjęty uczeń z zespołem Aspergera.
W uzasadnionych przypadkach do prowadzenia zajęć rozwijających zainteresowania można zatrudnić w szkole osobę niebędąca nauczycielem, posiadająca przygotowanie uznane przez dyrektora przedszkola za odpowiednie do prowadzenia danych zajęć. Taka osoba, w świetle przepisów prawa oświatowego nie jest jednak nauczycielem. Pociąga to za sobą wiele konsekwencji – m.in. w odniesieniu do korzystania z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.
Jesteś pedagogiem, psychologiem lub innym specjalistą, a dyrektor chce przydzielić Ci godziny przedmiotu? Sprawdź, w jaki sposób zostanie obliczone Twoje pensum. Autor wyjaśnia, jak zgodnie z przepisami Karty Nauczyciela powinno być obliczane pensum nauczyciela - specjalisty.
Praca psychologa i psychologa szkolnego istotnie różni się od pracy tzw. nauczycieli przedmiotowców. Kluczowa różnica polega na tym, że nauczyciele ci powinni być dostępni dla uczniów także podczas przerw. Czy w związku z tym dyrektor szkoły nie powinien uwzględniać ich w harmonogramie dyżurów międzylekcyjnych? Sprawdź, jak zorganizować dyżury nauczycielskie, aby można było przydzielić je również specjalistom bez jednoczesnego dezorganizowania pracy nauczycieli.
Przepisy prawa oświatowego przewidują możliwość przyjęcia do I klasy szkoły podstawowej dziecka sześcioletniego. Powszechnie przyjmuje się, że wcześniejszym rozpoczęciem nauki powinny być objęte dzieci szczególnie uzdolnione, który osiągnęły odpowiedni poziom dojrzałości emocjonalnej. A co, jeśli wniosek o wcześniejsze przyjęcie dziecka do szkoły złoży rodzic dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego? I co, jeżeli będzie to orzeczenie wydane ze względu na niepełnosprawność intelektualną?
Pobierz praktyczny wykaz dokumentów, które należy gromadzić w indywidualnej teczce ucznia objętego kształceniem specjalnym lub pomocą psychologiczno-pedagogiczną. Wykaz podzielono na obszary działań kierowanych do dziecka i jego rodziców.
Wykluczenie społeczne stanowi poważne zagrożenie dla dzieci i młodzieży. Obejmuje ono wiele aspektów, takich jak brak dostępu do edukacji, ubóstwo, niskie kwalifikacje zawodowe i marginalizacja społeczna. Z powodu takiego wykluczenia młodzi ludzie często mają utrudniony start w życiu, co może prowadzić do dalszych problemów, takich jak bezrobocie, uzależnienia, przestępczość i depresja. W artykule tym omówimy główne przyczyny wykluczenia społecznego wśród dzieci i młodzieży oraz działania nauczycieli w zakresie przeciwdziałania zagrożeniu wykluczeniem.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.