nauczyciel specjalista

Zasady organizacji zajęć socjoterapeutycznych

Dostosować niedostosowanych – jak organizować zajęcia socjoterapeutyczne

Zajęcia socjoterapeutyczne są skierowane do uczniów przejawiających trudności w funkcjonowaniu oraz wykazujących potrzebę wspierania w sferze rozwoju intelektualnego i duchowego. Co do zasady są to zajęcia dla uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym. W artykule wyjaśniamy, jak i dla kogo należy organizować zajęcia socjoterapeutyczne w szkole.

Socjoterapia jest metodą łagodzenia i eliminowania negatywnych obyczajów w zachowaniach społecznych w okresie dorastania. Służy kompensacji pewnych zaburzeń zachowania dzieci i młodzieży w toku spotkań grupowych. Zajęcia socjoterapeutyczne zakładają wykorzystanie czynników społecznego oddziaływania i rozwijanie relacji interpersonalnych. Mają cele terapeutyczne, edukacyjne i rozwojowe. Ponadto rozwijają właściwości psychiczne, pozwalając lepiej zrozumieć siebie i innych. Zajęcia opierają się na założeniu, że dostarczenie odpowiednio zorganizowanych doświadczeń społecznych może wywołać zmianę patologicznych wzorców zachowań dzieci i młodzieży. Programy socjoterapeutyczne wskazują kierunki pracy z dziećmi także w środowisku szkolnym.
Socjoterapia służy rozwiązywaniu problemów dotyczących:
  • trudności adaptacyjnych – lęk przed kontaktem, obowiązkami,
  • trudności w nauce,
  • lęku przed przekazywaniem własnej wiedzy – udzielanie odpowiedzi ustnej,
  • nieśmiałości w kontaktach społecznych,
  • wysokiego napięcia emocjonalnego,
  • zachowania agresywnego,
  • niskiego poczucia własnej wartości,
  • rozwiązywania konfliktów,
  • fobii szkolnej,
  • nadpobudliwości psychoruchowej.
Jan, lat 7, wychowywany w rodzinie pełnej, ma młodszego brata. Od kiedy rozpoczął naukę szkolną, dało się zauważyć złożone opóźnienia rozwojowe w postaci błędnej percepcji wzrokowo-słuchowej. Często nie odpowiadał na skierowane do niego pytania zadane przez nauczyciela. Był nieufny w kontakcie, nie rozmawiał z rówieśnikami ani z nauczycielami. Początkowo nawet wykazywał postawę agresywną. Zdarzały się ataki nagłego przeraźliwego płaczu. W klasie nie jest lubiany i akceptowany.
Obcokrajowiec w szkole organizacja nauczania dla ucznia niemówiącego po polsku

Sam w nowym otoczeniu – trudności ucznia przybywającego z zagranicy oraz sposoby ich pokonywania

Dzieci uchodźców, imigrantów oraz Polaków powracających do kraju w polskiej szkole mierzą się z szeregiem trudności adaptacyjnych. Sytuacja każdego ucznia może być inna, zwykle warunkuje ją stopień znajomości języka polskiego. O ile nie budzi wątpliwości konieczność zapewnienia im bezpłatnej nauki języka polskiego czy zorganizowania dodatkowych zajęć wyrównawczych, o tyle często zadawanym pytaniem jest to, jak pomóc im przezwyciężyć poczucie wyobcowania, niepewności i zagrożenia? W artykule omówiono najczęściej występujące trudności adaptacyjne związane z wcześniejszym kształceniem w innym kraju. Wskazano również, jakie działania skierowane do ucznia powinien podjąć dyrektor szkoły i jak zorganizować pomoc psychologiczno-pedagogiczną w szkole ze względu na trudności adaptacyjne.

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jakie trudności adaptacyjne mogą pojawić się u ucznia przybywającego z zagranicy?
  • Jakie kroki powinna podjąć szkoła po przyjęciu ucznia zagranicznego?
  • Jakie informacje należy uzyskać podczas wywiadu z rodzicami/opiekunami prawnymi ucznia zagranicznego?
  • Jakie są zadania zespołu nauczycieli powołanego w celu wsparcia ucznia zagranicznego?
  • Jakie formy wsparcia językowego i wyrównywania różnic programowych są przewidziane dla uczniów przybywających z zagranicy?
  • Jakie rodzaje pomocy psychologiczno-pedagogicznej są udzielane w szkole uczniowi zagranicznemu?
  • Jakie są mocne strony i pozytywny wkład obcokrajowca w życie społeczności szkolnej?
Określenie w IPET zintegrowanych działań nauczycieli

Określenie w IPET zintegrowanych działań nauczycieli

Poradnia psychologiczno-pedagogiczna w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego zamieszcza zalecenia, które ma realizować szkoła. Sprawdź, jakie zapisy dotyczące zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem można zamieścić w Indywidualnym Programie Edukacyjno-Terapeutycznym.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Skąd pozyskać informacji o kierunku działań, które powinni podjąć nauczyciele i specjaliści
  • Czym powinny charakteryzować się zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów
  • Kierunek działań nauczycieli wyznacza wielospecjalistyczna ocena funkcjonowania

Przeczytaj również:

Pobierz:

Sprawdź inne serwisy