Prawa terapeutów pedagogicznych wynikające ze stosunku pracy.
Przepisy określające sytuację nauczycieli terapeutów pedagogicznych oraz obowiązki i zadania terapeutów pedagogicznych od 1 września 2020 r.
W przedszkolu działania z zakresu doradztwa zawodowego odbywają się na zajęciach edukacyjnych wychowania przedszkolnego. Podpowiadamy, jak może się odbywać realizacja preorientacji w przedszkolu.
Decyzja resortu edukacji w przedszkolach, szkołach i placówkach odbywają się już zajęcia rewalidacyjne, prowadzone w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem. A co z udzielaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej, którą objęta jest zdecydowanie większa grupa dzieci? Sprawdź, czy dla dzieci uczęszczających na zajęcia stacjonarne można już organizować takie zajęcia.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
W związku z możliwością rozpoczęcia zajęć rewalidacyjnych, rewalidacyjno-wychowawczych oraz z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w roku szkolnym 2019/2020, pojawiły się wątpliwości. Czy dzieci posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego mogą uczestniczyć w przedszkolu jedynie w zajęciach indywidualnych ze specjalistami czy również w zajęciach o charakterze opiekuńczo-wychowawczym? Poznaj odpowiedź eksperta.
Sprawdź, co rozumieć przez dokumentację badań i czynności uzupełniających prowadzonych w szkole oraz indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne i programy zajęć rewalidacyjno-wychowawczych i dowiedz się, jakie dokumenty należy gromadzić w indywidualnej teczce ucznia objętego pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole.
Przyjęcie do przedszkola dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego nakłada na placówkę obowiązek organizowania zajęć zgodnie z zaleceniami poradni psychologiczno-pedagogicznej. Sprawdź, czy prowadzenie niektórych zajęć można powierzyć zewnętrznemu ośrodkowi?
Kształcenie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi powinno być prowadzone w taki sposób, aby zapewnić im możliwość indywidualnego rozwoju, a także stworzyć warunki do aktywności zawodowej w przyszłości. Oprócz wiedzy teoretycznej, szkoła powinna także rozwijać kompetencje społeczne uczniów ze SPE, aby mogli w pełni uczestniczyć w życiu społeczno-zawodowym. Na jakie kompetencje zwrócić szczególną uwagę w pracy z uczniem ze SPE?
Minister Edukacji Narodowej poinformował o uruchomieniu kolejnego etapu powrotu do stacjonarnego funkcjonowania szkół i placówek. W tym roku uczniowie nie wrócą już na regularne lekcje. Sprawdź harmonogram przywracania działalności poszczególnych jednostek systemu oświaty.
Nauczyciele odbywający staże na kolejny stopień awansu zawodowego pytają, w jakim terminie zakończy się odbywany przez nich staż. Czy okres pracy z wykorzystaniem metod i technik na odległość spowoduje jego wydłużenie? A co z nauczycielami, którzy ze względu na pandemię pozostawali w gotowości do pracy, na zasiłku opiekuńczym lub zostali zobligowani do odbycia obowiązkowej, dwutygodniowej kwarantanny? Poznaj odpowiedzi na najbardziej palące pytania dotyczące zakończenia stażu.
Dowiedz się, czy w czasie prowadzenia zajęć na odległość nauczyciele powinni oceniać uczniów z niepełnosprawnością intelektualną uczęszczających do szkół specjalnych.
Hospitalizacja dziecka zawsze niesie ze sobą duży stres dla całej rodziny, która musi sprostać wielu wyzwaniom – poradzić sobie z niepokojem o zdrowie, diagnozę, o to, jak mały pacjent poradzi sobie w szpitalnych realiach. Trudno wyobrazić sobie leczenie dziecka bez stałego, regularnego kontaktu z rodzicem. Naturalnym widokiem sal dziecięcych są opiekunowie, dziadkowie, rodzeństwo, którzy pielgrzymują do szpitala z rosołem, słodyczami, pomarańczami, czy różnorakimi prezentami. Stan pandemii zmienił ten obrazek na długo.
Przepisy nie rozstrzygają do której przedszkolnej grupy wiekowej powinno zostać włączone dziecko z odroczonym obowiązkiem szkolnym. Poznaj zasady oraz kryteria, którymi należy kierować się podczas doboru dzieci do poszczególnych grup przedszkolnych.
Już od poniedziałku 4 maja 2020 r. możliwe będzie diagnozowanie oraz wydawanie opinii i orzeczeń przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne.
Opinia o specyficznych trudnościach w uczeniu się, wydana po ukończeniu klasy III szkoły podstawowej, zachowuje ważność przez cały okres kształcenia. Okazuje się jednak, że niektórzy dyrektorzy szkół podważają jej aktualność i żądają ponownego przeprowadzenia badania ucznia. Sprawdź, jaki przepis wskazuje, że opinia o dysleksji wydana po klasie III szkoły podstawowej jest ważna na wszystkie etapy edukacyjne.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.