Oceny bieżące dla ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na upośledzenie umysłowe w stopniu umiarkowanym lub znacznym – są ocenami opisowymi. W praktyce możliwe jest jednak wprowadzenie dodatkowo ocen wyrażonych w stopniach, by zapewnić integrację ucznia z klasą i motywować go do dalszej pracy.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Sprawdź, w jaki sposób właściwie zorganizować pomoc psychologiczno-pedagogiczną dla ucznia posiadającego orzeczenie poradni psychologiczno-pedagogicznej wydane w związku z diagnozą zaburzeń ze spektrum autyzmu. Artykuł zaktualizowany zgodnie ze stanem prawnym od 1 września 2024 r.
Nie ma podstawy prawnej dotyczącej rezygnacji z zajęć rewalidacyjnych. W tej kwestii można odwołać się do dobrowolności korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Należy wskazywać również na poszanowanie praw rodziców jako prawnych przedstawicieli dziecka. Sprawdź, na jakiej podstawie można przyjąć rezygnację ucznia z zajęć rewalidacyjnych.
Przeczytaj również:
Zmiana orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego z niepełnosprawności intelektualnej ze stopnia umiarkowanego na lekki nakłada na szkołę szereg obowiązków. Proces dokumentacji i adaptacji programu nauczania wymaga staranności i zgodności z obowiązującymi przepisami. Sprawdź, jak szkoła powinna postępować w takiej sytuacji, w tym jak prawidłowo dokumentować przebieg nauczania w arkuszu ocen oraz jakie dodatkowe działania należy podjąć, aby zapewnić uczniowi odpowiednie wsparcie.
Dostarczenie do szkoły orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego nakłada na dyrektora obowiązek zapewnienia realizacji zaleceń. To często oznacza konieczność zatrudnienia specjalistów, nierzadko na niski tygodniowy wymiar godzin zajęć. Zdarza się, że dyrektor zamiast zapewnienia specjalistów prowadzących zalecane zajęcia kieruje dziecko do innej placówki, gdzie odbywają się zajęcia. Czy takie działanie jest prawidłowe, jeżeli rodzice nie ponoszą żadnych dodatkowych kosztów?
Sprawdź też, czy można zrezygnować z zajęć w szkole, jeżeli rodzice korzystają z pozaszkolnych form wsparcia:
Uwaga! Omówione w artykule zasady dotyczą również przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych formach wychowania przedszkolnego.
Niektórzy uczniowie mogą zostać zwolnieni przez dyrektora szkoły z obowiązku nauki drugiego języka obcego albo języka łacińskiego. Katalog przesłanek uprawniających do takiego zwolnienia ma charakter enumeratywny, tzn. został ściśle określony w przepisach i nie można go rozszerzać.
Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydaje się na okres wychowania przedszkolnego, roku szkolnego albo etapu edukacyjnego. Najczęściej orzeczenia wydawane są na okres wychowania przedszkolnego albo etapu edukacyjnego. Zdarza się jednak, że zespół decyduje, że będzie to okres jednego roku szkolnego. Sprawdź, czy zespół orzekający musi uzasadnić wydanie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego na okres jednego roku.
O promowaniu do klasy programowo wyższej i ukończeniu szkoły przez ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym postanawia rada pedagogiczna, uwzględniając ustalenia zawarte w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym.
Dostarczenie do przedszkola lub szkoły orzeczenia lub opinii z poradni psychologiczno-pedagogicznej zobowiązuje dyrektora i nauczycieli do realizowania zawartych w nich zaleceń. W celu szybkiej organizacji form wsparcia dla uczniów niektórzy dyrektorzy wyznaczają termin na dostarczenie dokumentu z poradni, np. 30 września. Trzeba pamiętać, że taki termin ma charakter wyłącznie instrukcyjny, tj. jego przekroczenie nie wywołuje konsekwencji. Innymi słowy, dyrektor szkoły nie może wyznaczyć terminu na dostarczenie opinii lub orzeczenia i zastrzec, że po jego przekroczeniu szkoła nie zorganizuje pomocy.
Dostarczenie do szkoły orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego obliguje do przeprowadzenia wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia (WOPFU), stworzenia indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego (IPET) oraz zapewnienia odpowiedniego kształcenia specjalnego. Kształcenie specjalne należy organizować zgodnie z zaleceniami zamieszczonymi w orzeczeniu z poradni psychologiczno-pedagogicznej. W zaleceniach tych nierzadko jednak wymienia się specjalistyczne formy wsparcia, które wykraczają poza standardowe możliwości danej szkoły. Jakie działania należy podjąć w takiej sytuacji? Czy szkoła może skierować ucznia na wybrane zajęcia do poradni psychologiczno-pedagogicznej?
Rodzic lub pełnoletni uczeń ma prawo nie zgodzić się z treścią dokumentów wydanych przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną i może dać temu wyraz. Zasady postępowania różnią się jednak w zależności od tego, czy mamy do czynienia z orzeczeniem czy z opinią. Sprawdź, jakie kroki mogą podjąć rodzice i uczniowie sprzeciwiający się treści dokumentów oraz jakie działania w odpowiedzi podejmuje poradnia. Dowiedz się, jakie możliwości przewiduje prawo oświatowe.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.