Często w zaleceniach do organizacji kształcenia specjalnego uczniów obok wsparcia nauczyciela wspomagającego wskazuje się na potrzebę organizacji zajęć indywidualnie lub w grupie do 5 osób. Trzeba pamiętać, że są to odrębne formy wsparcia, które można realizować jednocześnie. Obecność nauczyciela wspomagającego na zajęciach w grupie do pięciu uczniów nie zawsze jest konieczna. Nie oznacza to jednak, że organizacja takich zajęć zwalnia z obowiązku zatrudnienia go w szkole.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Przeczytaj również:
Doręczenie do przedszkola lub szkoły orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego obliguje placówkę do zorganizowania wsparcia zgodnie z zaleceniami, a także do opracowania Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego. Na opracowanie IPET-u nauczyciele mają 30 dni, ale często rozpoczęcie prowadzenia zalecanych zajęć jest możliwe wcześniej. Sprawdź, czy zajęcia rewalidacyjne można zorganizować jeszcze zanim powstanie IPET.
Sprawdź, jakie kwalifikacje powinien mieć nauczyciel do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych z uczniem technikum posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, wydanym ze względu na niepełnosprawność ruchową i afazję.
Zajęcia socjoterapeutyczne są skierowane do uczniów przejawiających trudności w funkcjonowaniu oraz wykazujących potrzebę wspierania w sferze rozwoju intelektualnego i duchowego. Co do zasady są to zajęcia dla uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym. W artykule wyjaśniamy, jak i dla kogo należy organizować zajęcia socjoterapeutyczne w szkole.
W indywidualnym nauczaniu realizuje się wszystkie obowiązkowe zajęcia edukacyjne wynikające z ramowego planu nauczania danego typu i rodzaju szkoły, dostosowane do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia. Potrzeby ucznia, jego możliwości psychofizyczne, warunki domowe, a także ograniczona liczba godzin nauczania indywidualnego mogą uzasadniać konieczność odstąpienia od realizacji niektórych treści nauczania objętych obowiązkowymi zajęciami edukacyjnymi.
Sprawdź, co należy zrobić w sytuacji, gdy uczeń w ciągu roku szkolnego dostarczy do szkoły orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Czy należy wymienić legitymację, wystawić zaświadczenie dla opiekuna? Przeczytaj szczegóły.
Uczeń szkoły podstawowej otrzymał orzeczenie o kształceniu specjalnym. Orzeczenie wydano z uwagi na zagrożenie niedostosowaniem społecznym, jednak zachowanie ucznia uległo znacznej poprawie. Czy jest możliwe anulowanie orzeczenia? Jak skutecznie uchylić orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego?
Pobierz ebooka:
W praktyce szkolnej niezwykle ważne jest rozpoznanie sytuacji uczniów. Dotyczy to zarówno ich predyspozycji, możliwości, jak też trudności i potrzeb. Podpowiadamy, dla których uczniów należy zorganizować pomoc psychologiczno-pedagogiczną i w jakich formach. Dodatkowo umieszczamy niezbędne wzory dokumentów do pobrania.
Zdarza się, że w przedszkolu organizowane są zajęcia, których nie wymieniono jako zalecane w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. Czy można uznać, że są to zajęcia rewalidacyjne i nie organizować dodatkowych? Kiedy przedszkole spełnia obowiązek organizowania zajęć rewalidacyjnych dla dzieci? Dowiedz się także, czy zajęcia z terapii behawioralnej, to zajęcia rewalidacyjne. Podobne pytanie dotyczyć może zajęć z terapii integracji sensorycznej.
Bardzo często jednym z kluczowych zaleceń zawartych w opinii o potrzebie kształcenia specjalnego, oprócz asysty nauczyciela wspomagającego, jest zalecenie jest realizowania wybranych zajęć edukacyjnych indywidualnie z uczniem lub w grupie liczącej do pięciu osób. Wówczas rodzi się pytanie – czy podczas tych zajęć prowadzonych przez „przedmiotowca” ucznia powinien wspierać również nauczyciel wspomagający?
Co zrobić, jeżeli rodzice ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w trakcie roku szkolnego dostarczą nowe orzeczenie, w którym wskazana będzie niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym? Odpowiedź ma doniosłe znaczenie, ponieważ uczeń powinien rozpocząć realizację innej podstawy programowej. Sprawdź, jakie konsekwencje wywołuje nowe orzeczenie i zmiana stopnia niepełnosprawności intelektualnej w trakcie roku.
Prezentujemy konkretne podpowiedzi dotyczące dostosowań wymagań edukacyjnych dla uczniów z dysleksją oraz przykłady ich wykorzystania na poszczególnych przedmiotach.
Przepisy określają limity dzieci z niepełnosprawnością w oddziałach integracyjnych i specjalnych. A co z oddziałami ogólnodostępnymi? Ile dzieci z orzeczeniem i potrzebie kształcenia specjalnego może uczęszczać do jednego oddziału przedszkolnego? Czy ma znaczenie rodzaj niepełnosprawności uczniów? Sprawdź, czy przepisy wskazują, jaka jest maksymalna liczba dzieci z niepełnosprawnością w oddziale ogólnodostępnym w przedszkolu.
Wszystkie dzieci, niezależnie od rodzaju niepełnosprawności, mają prawo do korzystania z wychowania przedszkolnego. To prawo może być również obowiązkiem, ponieważ dzieci sześcioletnie realizują obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego. W tym roku, w którym kończą sześć lat, poddawane są diagnozie gotowości szkolnej. Czy taką diagnozę należy przeprowadzić także dla dziecka z orzeczeniem, korzystającemu z organizacji kształcenia specjalnego? Co z dzieckiem, o którym wiadomo już, że w danym, roku nie dojdzie do podjęcia nauki szkolnej? Sprawdź, czy każde dziecko z orzeczeniem o potrzebie organizacji kształcenia specjalnego należy poddać diagnozie.
Diagnozą dzieci i ich potrzeb zajmują się zespoły orzekające w poradniach. To zespół decyduje o tym, czy zasadne jest wydanie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na niedostosowanie społeczne dla dziecka z diagnozą mutyzmu wybiórczego. Zespół uwzględnia poziom rozwoju dziecka, występujące trudności i ich skutki dla funkcjonowania dziecka. Sprawdź, czy uczniowie z diagnozą mutyzmu wybiórczego powinni być objęci kształceniem specjalnym.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.