orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego

Zasady organizacji zajęć socjoterapeutycznych

Dostosować niedostosowanych – jak organizować zajęcia socjoterapeutyczne

Zajęcia socjoterapeutyczne są skierowane do uczniów przejawiających trudności w funkcjonowaniu oraz wykazujących potrzebę wspierania w sferze rozwoju intelektualnego i duchowego. Co do zasady są to zajęcia dla uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym. W artykule wyjaśniamy, jak i dla kogo należy organizować zajęcia socjoterapeutyczne w szkole.

Socjoterapia jest metodą łagodzenia i eliminowania negatywnych obyczajów w zachowaniach społecznych w okresie dorastania. Służy kompensacji pewnych zaburzeń zachowania dzieci i młodzieży w toku spotkań grupowych. Zajęcia socjoterapeutyczne zakładają wykorzystanie czynników społecznego oddziaływania i rozwijanie relacji interpersonalnych. Mają cele terapeutyczne, edukacyjne i rozwojowe. Ponadto rozwijają właściwości psychiczne, pozwalając lepiej zrozumieć siebie i innych. Zajęcia opierają się na założeniu, że dostarczenie odpowiednio zorganizowanych doświadczeń społecznych może wywołać zmianę patologicznych wzorców zachowań dzieci i młodzieży. Programy socjoterapeutyczne wskazują kierunki pracy z dziećmi także w środowisku szkolnym.
Socjoterapia służy rozwiązywaniu problemów dotyczących:
  • trudności adaptacyjnych – lęk przed kontaktem, obowiązkami,
  • trudności w nauce,
  • lęku przed przekazywaniem własnej wiedzy – udzielanie odpowiedzi ustnej,
  • nieśmiałości w kontaktach społecznych,
  • wysokiego napięcia emocjonalnego,
  • zachowania agresywnego,
  • niskiego poczucia własnej wartości,
  • rozwiązywania konfliktów,
  • fobii szkolnej,
  • nadpobudliwości psychoruchowej.
Jan, lat 7, wychowywany w rodzinie pełnej, ma młodszego brata. Od kiedy rozpoczął naukę szkolną, dało się zauważyć złożone opóźnienia rozwojowe w postaci błędnej percepcji wzrokowo-słuchowej. Często nie odpowiadał na skierowane do niego pytania zadane przez nauczyciela. Był nieufny w kontakcie, nie rozmawiał z rówieśnikami ani z nauczycielami. Początkowo nawet wykazywał postawę agresywną. Zdarzały się ataki nagłego przeraźliwego płaczu. W klasie nie jest lubiany i akceptowany.
Wymiar zatrudnienia nauczyciela wspomagającego

Archiwalny Kwalifikacje i wymiar czasu pracy nauczyciela wspomagającego

  O czym warto pamiętać, opracowując IPET

O czym warto pamiętać, opracowując IPET

Dla każdego ucznia, który posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, opracowuje się w szkole Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny. Opracowując IPET należy brać pod uwagę wnioski z wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia lub dziecka. Przypominamy najważniejsze kwestie związane z przygotowaniem tych dokumentów. Zwracamy uwagę na najważniejsze zasady obowiązujące w roku szkolnym 2024/2025.

Chcesz dowiedzieć się więcej? Dołącz do Akademii ePedagogiki i obejrzyj szkolenie: Na co należy zwrócić uwagę, tworząc IPET dla ucznia?  
Do webinaru dołączono materiały specjalne:
  • Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny. Przykładowa dokumentacja do edycji
  • Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia. Przykład dokumentu
  • Wzór modyfikacji IPET. Przykład dokumentu
  • Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny. Przykład dokumentu
  • Na co należy zwrócić uwagę, tworząc IPET dla ucznia?
Sprawdź inne serwisy