Dostarczenie do szkoły orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego nierzadko pociąga za sobą konieczność zatrudnienia dodatkowego nauczyciela posiadającego kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej. Gdzie szukać informacji, jakie dokładnie kwalifikacje powinien posiadać ten nauczyciel i w jakim wymiarze czasu pracy należy go zatrudnić?
Przeczytaj aktualny artykuł:
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Dla każdego ucznia, który posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, opracowuje się w szkole Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny. Opracowując IPET należy brać pod uwagę wnioski z wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia lub dziecka. Przypominamy najważniejsze kwestie związane z przygotowaniem tych dokumentów. Zwracamy uwagę na najważniejsze zasady obowiązujące w roku szkolny, 2021/2022.
Przeczytaj również:
Przepisy prawa oświatowego jednoznacznie wskazują, którym uczniom przysługuje tzw. dostosowanie wymagań edukacyjnych. Nie wszyscy nauczyciele i rodzice mają jednak pewność, na jaką podstawę prawnej należy się powołać w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby. Sprawdź, na jakie przepisy należy się powołać.
Pobierz dokument:
Dostarczenie do orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego nakłada na szkołę szereg obowiązków. Dotyczą one przede wszystkim organizacji kształcenia tych osób. Zdarza się jednak, że wśród zaleceń znajduje się korzystanie ze specjalistycznego sprzętu i materiałów edukacyjnych. Czy szkoła powinna je zakupić?
Na portalu Rządowego Centrum Legislacyjnego opublikowano projekt rozporządzenia MEiN zmieniającego rozporządzenie w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych. Sprawdź, na czym mają polegać zmiany.
Co do zasady dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, organizuje się zajęcia rewalidacyjne. Co robić, jeżeli dokument z poradni nie wskazuje rodzaju tych zajęć? Czy trzeba organizować zajęcia rewalidacyjne mimo braku zalecenia w orzeczeniu? Kto powinien określić rodzaj i charakter zajęć dla dzieci z orzeczeniem? Sprawdź, jakie obowiązki ma szkoła wobec dzieci z orzeczeniem.
Co każdy nauczyciel musi wiedzieć na temat orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego? Jak wykorzystać zawarte w nim informacje podczas przeprowadzania WOPFU i do opracowania IPET? Odpowiedzi na te oraz inne pytania znajdziesz w ebooku pt. Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Aspekty prawne i praktyczne.
Wzór formularza opinii o uczniu kierowanym do poradni psychologiczno-pedagogicznej w związku z potrzebą orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego (nie dotyczy zagrożenia niedostosowaniem społecznym).
Rodzice do wniosku o przyjęcie dziecka do przedszkola mogą złożyć orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. W przypadku przyjęcia dziecka, przedszkole będzie zobowiązane do przeprowadzenia wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania dziecka oraz indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego. Czy te dokumenty trzeba opracować w trakcie wakacji, aby od września realizować zalecenia zawarte w orzeczeniu?
Z artykułu dowiesz się:
Przyjęcie do przedszkola dziecka z niepełnosprawnością nie zawsze wiąże się z koniecznością zatrudnienia dodatkowych nauczycieli. Rozstrzygająca w tym zakresie jest treść orzeczenia. Dowiedz się, kiedy na przedszkolu spoczywa obowiązek zatrudnienia wsparcia dla dziecka z orzeczeniem
Pierwszym działaniem zespołu nauczycieli i specjalistów, po dostarczeniu do szkoły orzeczenia, jest przeprowadzenie wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia. Często zespół stwierdza, że uczeń wybrane zajęcia powinien realizować indywidualnie. Co powinien zrobić dyrektor szkoły, aby zaspokoić tę potrzebę, skoro zindywidualizowana ścieżka kształcenia nie dotyczy uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.
Dostarczenie do szkoły orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego nakłada na szkołę szereg obowiązków. Jednym z nich jest opracowanie indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego. Czy orzeczenie dostarczone w czerwcu także oznacza opracowania IPET w terminie 30 dni?
Z artykułu dowiesz m.in.:
Uczeń z wadą słuchu, z głęboką dysleksją rozwojową, z afazją, z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, może być zwolniony z nauki drugiego języka obcego, jeżeli taka potrzeba wynika z opinii. A co w sytuacji, gdy mimo takiego zapisu uczeń nie chce rezygnować z nauki? Sprawdź, czy możliwa jest dobrowolna nauka drugiego języka obcego przez ucznia z opinią wskazującą na taką potrzebę.
Ekspert portalu ePedagogika, Alicja Melon, wicedyrektor poradni psychologiczno-pedagogicznej, omawia zagadnienia związane z z SLI.
IPET powinien być opracowany w terminie do 30 dni od dnia złożenia w przedszkolu orzeczenia, a po tym terminie niezwłocznie realizowany. Ale czy w okresie przerwy wakacyjnej jest konieczność prowadzenia zajęć, a tym samym realizacji IPET? Sprawdzamy na przykładzie przedszkola niepublicznego.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.