Realizacja zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego wymaga przydzielenia specjalistom dodatkowych godzin zajęć. Nierzadko wymaga również zatrudnienia dodatkowych nauczycieli. Wówczas dyrektor musi wystąpić o te godziny do organu prowadzącego i chociaż wydaje się, że szkoła jest zobligowana do realizacji zaleceń, to w praktyce nie zawsze tak się dzieje. Sprawdź, co można zrobić, gdy organ prowadzący odmawia przydzielenia godzin na kształcenie specjalne. Dowiedz się, w których sytuacjach można korzystać ze wsparcia spoza szkoły lub placówki.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Przeczytaj również:
Bardzo często zdarza się, że do jednej kasy uczęszcza dwoje lub więcej uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, wydane ze względu na te sam rodzaj niepełnosprawności. Wydaje się, że w takim przypadku warto organizować dla nich wspólne zajęcia rewalidacyjne. Czy takie rozwiązanie jest możliwe? Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie doszło do nieprawidłowości?
W szkołach, do których uczęszczają uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, zatrudnia się nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, czyli tzw. nauczycieli wspomagających. Nie zawsze możliwe jest takie zorganizowanie pracy szkoły, aby tym samym uczniom podczas wszystkich zajęć towarzyszyli ci sami nauczyciele wspomagający. Czasami także wydaje się, że uczeń wymaga wsparcia nauczycieli posiadających różne kwalifikacje i kompetencje. Sprawdź, czy uczeń z niepełnosprawnością może mieć na różnych lekcjach innych, nauczycieli współorganizujących kształcenie.
Zasady prawidłowego opracowania indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego – aspekty praktyczne.
Formułowanie zaleceń i celów dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
Przyjęcie dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego zobowiązuje przedszkole do realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu. Należy pamiętać, że powierzenie nauczycielowi prowadzenia zajęć rewalidacyjnych jest możliwe, jeżeli posiada on odpowiednie kwalifikacje. A co, jeżeli nauczyciel rozpoczął już odpowiednie studia, ale nie posiada jeszcze dyplomu?
Kiedy do jednej klasy w szkole ogólnodostępnej uczęszcza kilku uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, nie ma większych wątpliwości – wystarczy, że z klasą będzie pracował jeden nauczyciel wspomagający. A co, kiedy każdy uczeń uczęszcza do innej klasy?
Rodzice dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego nierzadko domagają się, aby nauczyciel wspomagający towarzyszył uczniowi każdego dnia, podczas wszystkich zajęć. Czy takie oczekiwania są zasadne i czy dyrektor powinien je spełniać?
Wychowawca musi dbać o dobro całej klasy i działać na rzecz jej integracji oraz rozwoju. Jednym z nadrzędnych zadań wychowawcy jest rozpoznawanie potrzeb każdego z uczniów i próby zaspokajania ich. Gdy jednak do klasy uczęszcza uczeń z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, może być konieczne zaakcentowanie pewnych działań, w szczególności tych nakierowanych na integrowanie zespołu klasowego czy zindywidualizowane podejście do każdego ucznia. Sprawdź, jaką rolę pełni i jakie zadania powinien realizować wychowawca.
Ocenianie ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym przebiega na innych zasadach niż w odniesieniu do uczniów nieposiadających takiego orzeczenia. Upewnij się, że znasz zasady.
Przyjęcie do szkoły ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego zawsze jest wyzwaniem dla dyrektora oraz nauczycieli, odpowiedzialnych za zapewnienie mu nie tylko realizacji zaleceń zawartych w tym orzeczeniu, ale również optymalnych warunków nauki i rozwoju. Często rodzice, którzy wybrali wprawdzie najbliższą szkołę, uważają że lepsze warunki do rozwoju dziecko będzie miało w oddziale integracyjnym, w związku z czym wnioskują o jego utworzenie.
Dziecko z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim może zostać objęte kształceniem specjalnym w przedszkolu. Pojawia się jednak pytanie – czy może by ono zorganizowane w przedszkolu specjalnym albo przedszkolu ogólnodostępnym z oddziałami specjalnymi?
Czy do szkoły podstawowej ogólnodostępnej można przyjąć dziecko z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego z niepełnosprawnością sprzężoną: niepełnosprawność ruchowa i niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym, jeżeli na orzeczeniu jest zaznaczona każda możliwość?
Podczas planowania wsparcia dla dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego dyrektorzy oraz nauczyciele odpowiedzialni za opracowanie IPET często zastanawiają się, jaka jest różnica między zajęciami rewalidacyjnymi a zajęciami specjalistycznymi. Zapoznaj się z porównaniem zaprezentowanym w praktycznej i czytelnej tabeli.
Przyjęcie do przedszkola dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego nakłada na placówkę obowiązek organizowania zajęć zgodnie z zaleceniami poradni psychologiczno-pedagogicznej. Sprawdź, czy prowadzenie niektórych zajęć można powierzyć zewnętrznemu ośrodkowi?
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.