Kiedy do jednej klasy w szkole ogólnodostępnej uczęszcza kilku uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, nie ma większych wątpliwości – wystarczy, że z klasą będzie pracował jeden nauczyciel wspomagający. A co, kiedy każdy uczeń uczęszcza do innej klasy?
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Rodzice dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego nierzadko domagają się, aby nauczyciel wspomagający towarzyszył uczniowi każdego dnia, podczas wszystkich zajęć. Czy takie oczekiwania są zasadne i czy dyrektor powinien je spełniać?
Wychowawca musi dbać o dobro całej klasy i działać na rzecz jej integracji oraz rozwoju. Jednym z nadrzędnych zadań wychowawcy jest rozpoznawanie potrzeb każdego z uczniów i próby zaspokajania ich. Gdy jednak do klasy uczęszcza uczeń z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, może być konieczne zaakcentowanie pewnych działań, w szczególności tych nakierowanych na integrowanie zespołu klasowego czy zindywidualizowane podejście do każdego ucznia. Sprawdź, jaką rolę pełni i jakie zadania powinien realizować wychowawca.
Ocenianie ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym przebiega na innych zasadach niż w odniesieniu do uczniów nieposiadających takiego orzeczenia. Upewnij się, że znasz zasady.
Dziecko z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim może zostać objęte kształceniem specjalnym w przedszkolu. Pojawia się jednak pytanie – czy może by ono zorganizowane w przedszkolu specjalnym albo przedszkolu ogólnodostępnym z oddziałami specjalnymi?
Czy do szkoły podstawowej ogólnodostępnej można przyjąć dziecko z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego z niepełnosprawnością sprzężoną: niepełnosprawność ruchowa i niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym, jeżeli na orzeczeniu jest zaznaczona każda możliwość?
Podczas planowania wsparcia dla dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego dyrektorzy oraz nauczyciele odpowiedzialni za opracowanie IPET często zastanawiają się, jaka jest różnica między zajęciami rewalidacyjnymi a zajęciami specjalistycznymi. Zapoznaj się z porównaniem zaprezentowanym w praktycznej i czytelnej tabeli.
Przyjęcie do przedszkola dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego nakłada na placówkę obowiązek organizowania zajęć zgodnie z zaleceniami poradni psychologiczno-pedagogicznej. Sprawdź, czy prowadzenie niektórych zajęć można powierzyć zewnętrznemu ośrodkowi?
Praca z młodymi osobami nieprzystosowanymi społecznie lub zagrożonymi nieprzystosowaniem jest wyzwaniem dla pedagogów, psychologów, wychowawców i nauczycieli. Głównie dlatego, że wymaga podejmowania oddziaływań odbiegających od tych, które wykorzystuje się do pracy z dziećmi, których rozwój społeczny kształtuje się prawidłowo. Na szczęście współcześnie można korzystać z opracowanych i sprawdzonych metod pracy z nieletnimi. Jednymi z nich są metody twórczej resocjalizacji, które zostały opisane przez prof. Marka Konopczyńskiego.
Z artykułu dowiesz się m.in:
Szkoła ma obowiązek realizowania zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. Często jednak rodzice lub opiekunowie decydują się na zapewnienie dziecku dodatkowego wsparcia specjalistów.
Szkoła jest zobowiązana do realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. Jeżeli jednak zalecenia obejmują zapewnienie uczniowi rehabilitacji ruchowej, pojawia się problem: jak zrealizować to zalecenie, jeżeli w szkole nie zatrudnia się rehabilitanta? Sprawdź, jak odpowiedzieć rodzicom domagającym się zorganizowania w szkole rehabilitacji ruchowej.
Dziecko posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ma obowiązek realizowania obowiązku rocznego wychowania przedszkolnego czy obowiązku szkolnego. Zdarza się, że ze względu na trudności z zapewnieniem mu odpowiednich warunków bądź organizacją nauki, rodzice chcieliby, aby ten obowiązek realizowało w domu. Czy poradnia może wydać opinię do nauczania domowego, jeśli wcześniej zostało wydane orzeczenie do kształcenia specjalnego? Sprawdź, czy te dwa dokumenty mogą funkcjonować jednocześnie.
Przepisy prawa oświatowego przewidują, że IPET opracowuje się w terminie do dnia 30 września roku szkolnego, w którym uczeń rozpoczyna od początku roku szkolnego realizowanie wychowania przedszkolnego albo kształcenie lub w terminie 30 dni od dnia złożenia orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. W opracowaniu IPET powinni uczestniczyć specjaliści, w takim razie – kiedy należy ich zatrudnić?
Przeczytaj również:
Liczba dzieci w oddziale przedszkola integracyjnego i oddziale integracyjnym w przedszkolu ogólnodostępnym nie powinna wynosić więcej niż 20. Do grupy może należeć nie więcej niż 5 dzieci z niepełnosprawnością. Dowiedz się, jakie kroki podjąć, jeżeli w rodzice dziecka doręczą orzeczenie w trakcie roku szkolnego, kiedy limity te zostały już osiągnięte.
Dziecko posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego może posiadać jednocześnie opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju. Czy w sytuacji, gdy obie formy wsparcia będą realizowane w tej samej placówce, konieczne jest opracowanie dwóch odrębnych programów, czyli IPET i programu wczesnego wspomagania rozwoju?
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.