Praca z młodymi osobami nieprzystosowanymi społecznie lub zagrożonymi nieprzystosowaniem jest wyzwaniem dla pedagogów, psychologów, wychowawców i nauczycieli. Głównie dlatego, że wymaga podejmowania oddziaływań odbiegających od tych, które wykorzystuje się do pracy z dziećmi, których rozwój społeczny kształtuje się prawidłowo. Na szczęście współcześnie można korzystać z opracowanych i sprawdzonych metod pracy z nieletnimi. Jednymi z nich są metody twórczej resocjalizacji, które zostały opisane przez prof. Marka Konopczyńskiego.
Z artykułu dowiesz się m.in:
Szkoła ma obowiązek realizowania zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. Często jednak rodzice lub opiekunowie decydują się na zapewnienie dziecku dodatkowego wsparcia specjalistów.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Szkoła jest zobowiązana do realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. Jeżeli jednak zalecenia obejmują zapewnienie uczniowi rehabilitacji ruchowej, pojawia się problem: jak zrealizować to zalecenie, jeżeli w szkole nie zatrudnia się rehabilitanta? Sprawdź, jak odpowiedzieć rodzicom domagającym się zorganizowania w szkole rehabilitacji ruchowej.
Dziecko posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ma obowiązek realizowania obowiązku rocznego wychowania przedszkolnego czy obowiązku szkolnego. Zdarza się, że ze względu na trudności z zapewnieniem mu odpowiednich warunków bądź organizacją nauki, rodzice chcieliby, aby ten obowiązek realizowało w domu. Czy poradnia może wydać opinię do nauczania domowego, jeśli wcześniej zostało wydane orzeczenie do kształcenia specjalnego? Sprawdź, czy te dwa dokumenty mogą funkcjonować jednocześnie.
Przepisy prawa oświatowego przewidują, że IPET opracowuje się w terminie do dnia 30 września roku szkolnego, w którym uczeń rozpoczyna od początku roku szkolnego realizowanie wychowania przedszkolnego albo kształcenie lub w terminie 30 dni od dnia złożenia orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. W opracowaniu IPET powinni uczestniczyć specjaliści, w takim razie – kiedy należy ich zatrudnić?
Przeczytaj również:
Liczba dzieci w oddziale przedszkola integracyjnego i oddziale integracyjnym w przedszkolu ogólnodostępnym nie powinna wynosić więcej niż 20. Do grupy może należeć nie więcej niż 5 dzieci z niepełnosprawnością. Dowiedz się, jakie kroki podjąć, jeżeli w rodzice dziecka doręczą orzeczenie w trakcie roku szkolnego, kiedy limity te zostały już osiągnięte.
Dziecko posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego może posiadać jednocześnie opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju. Czy w sytuacji, gdy obie formy wsparcia będą realizowane w tej samej placówce, konieczne jest opracowanie dwóch odrębnych programów, czyli IPET i programu wczesnego wspomagania rozwoju?
Uczeń z autyzmem posiadający orzeczenie i potrzebie kształcenia specjalnego powinien mieć zapewnione warunki kształcenia zgodne z zaleceniami zawartymi w tym orzeczeniu. Szczególnie istotne jest zapewnienie wsparcia nauczycieli posiadających odpowiednie przygotowanie. Czy dyrektor szkoły może zadecydować o zapisaniu takiego ucznia w oddziale specjalnym, jeżeli uważa że w takim oddziale zostaną zapewnione najlepsze warunki kształcenia, mimo że rodzice nie zapisali dziecka do tego oddziału?
W orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego zespół określa między innymi potrzebę realizacji wybranych zajęć edukacyjnych indywidualnie z dzieckiem lub uczniem lub w grupie liczącej do 5 uczniów – w przypadku ucznia napotykającego na trudności w funkcjonowaniu wspólnie z oddziałem szkolnym. Brak jest jednak wskazania, że uczeń ten sam przedmiot może realizować częściowo indywidualnie, a częściowo z resztą klasy. Czy poradnia może wydać takie zalecenie, skoro nie ma o nim mowy w przepisach?
Przepisy prawa oświatowego jednoznacznie określają, komu poradnia psychologiczno-pedagogiczna może wydać orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Czy z uwagi na to, że za organizację kształcenia jest szkoła, należy ona do podmiotów, którym można przekazać dokument?
Przepisy nie precyzują, jaki wiek musi osiągnąć dziecko, aby możliwe było wydania orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Jak powinna postąpić poradnia, gdy o wydanie takiego orzeczenia występuje rodzic dziecka, które nie osiągnęło jeszcze wieku przedszkolnego?
Czy przedszkole ma obowiązek realizowania zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, jeżeli do orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dołączono opinię o wczesnym wspomaganiu?
Uczniom posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego należy zapewnić realizację zaleceń zawartych w tym orzeczeniu. Ich realizacja następuje na podstawie indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego. Czy tworząc IPET należy przyjąć, że usprawnianie w każdym z wskazanych w orzeczeniu obszarów musi odbywać się w czasie odrębnych zajęć?
Do szkół i przedszkoli zwykle uczęszcza kilkoro dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Czy w takim przypadku wystarczy powołanie jednego zespołu nauczycieli i specjalistów, który będzie pracował ze wszystkimi dziećmi?
Uczeń klasy III dotychczasowego gimnazjum, który w roku szkolnym 2018/2019 nie ukończył tej szkoły, z dniem 1 września 2019 r. staje się uczniem klasy VIII szkoły podstawowej. Oznacza to, że będzie on realizował obowiązek szkolny na drugim, a nie na trzecim etapie edukacyjnym, w związku z czym powinien uzyskać nowe orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.