Począwszy od 1 września 2017 r. pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w szkole polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz rozpoznawaniu jego indywidualnych możliwości psychofizycznych i czynników środowiskowych wpływających na funkcjonowanie w szkole. Porządkujemy i przypominamy najważniejsze zmiany, które obowiązują od początku roku szkolnego.
Zakres nowych zadań poradni w związku z wydawaniem opinii i orzeczeń wynika z zamiaru uwzględnienia jak najpełniejszej realizacji potrzeb dziecka lub ucznia, a także zapewnienia możliwości dostosowania form wychowania przedszkolnego i form kształcenia oraz działań w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka do aktualnych możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży.
W nowych przepisach określono wzory orzeczeń i opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczeń o braku potrzeby i odmowie uchylenia danego orzeczenia. Poza tym dodano możliwość wydania nowego orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych w razie: zmiany okoliczności stanowiących podstawę wydania poprzedniego orzeczenia, potrzeby zmiany zaleceń wskazanych w poprzednim orzeczeniu, potrzeby zmiany okresu, na jaki zostało wydane poprzednie orzeczenie.
W orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego nie ma informacji o dostosowaniu wymagań, które zdaniem nauczyciela powinny się pojawić w pracy z uczniem. Czy możliwe jest ich wprowadzenie?
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Zasady współpracy szkoły z poradnią psychologiczno-pedagogiczną
Nauczycielowi przydzielono nauczanie indywidualne ucznia z orzeczeniem o niepełnosprawności umysłowej w stopniu znacznym. Sprawdź, ile trwa godzina zajęć nauczania indywidualnego oraz czy w tym przypadku nauczycielowi przysługuje dodatek za pracę.
Czy dziecko z autyzmem, niebędące obywatelem polskim, może otrzymać orzeczenie o kształceniu specjalnym oraz odpowiednią pomoc w polskim przedszkolu?
Od nowego roku szkolnego nastąpią zmiany w wydawaniu orzeczeń i opinii. Sprawdź, co się zmieni!
Szkoła musi realizować zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. Do czego zobowiązane są placówki edukacyjne? Czy są przepisy regulujące wydatki na dzieci niepełnosprawne?
Dowiedz się, czy rodzice ucznia objętego kształceniem specjalnym z uwagi na niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim mogą wystąpić do dyrektora z prośbą o nauczyciela wspomagającego dla swojego dziecka.
W związku z nową ustawą Prawo oświatowe MEN publikuje projekt kolejnego rozporządzenia. Tym razem nowa regulacja dotyczy pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolach, szkołach podstawowych, ponadpodstawowych i placówkach. Rozporządzenie ma wejść w życie 1 września 2017 r.
IPET opracowany dla ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego trzeba weryfikować co najmniej dwa razy w roku. W pracach zespołu, który się tym zajmuje, mogą uczestniczyć rodzice ucznia, a także różni specjaliści. Gdy jednak zespół ma problem z ustaleniem np. sposobu oceniania osiągnięć ucznia – może się zwrócić o pomoc do specjalisty z poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego, indywidualnego nauczania oraz o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, wydane przed dniem 1 września 2017 r., zachowują ważność na okres, na jaki zostały wydane.
Nauczyciele powinni ze sobą współdziałać, udzielając uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Praca zespołowa nie wymaga jednak powołania zespołu w sposób sformalizowany. Jeżeli jednak tak jest przyjęte w danej szkole – można to zrobić zarządzeniem.
O promowaniu do klasy programowo wyższej i ukończeniu szkoły przez ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na upośledzenie umysłowe w stopniu umiarkowanym lub znacznym postanawia rada pedagogiczna, uwzględniając ustalenia zawarte w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.