W objętych kontrolą placówkach zapewniono uczniom i dzieciom z niepełnosprawnościami dostęp do edukacji i opieki, jednak w połowie szkół i przedszkoli nie w pełni prawidłowo planowano, realizowano i ewaluowano działania wspierające. Sprawdź szczegóły raportu Najwyższej Izby Kontroli.
W części kontrolowanych placówek nie przydzielono uczniom wszystkich zajęć zgodnie z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego oraz nie dokonywano wymaganej analizy efektywności udzielanego wsparcia i modyfikacji (w razie potrzeby) dotychczas udzielanej pomocy. Było to spowodowane nieprzestrzeganiem określonych przepisami procedur opracowania i aktualizacji indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych oraz ograniczonymi zasobami placówek. Nie zadbano również, by wszystkie zajęcia były prowadzone przez osoby posiadające kwalifikacje gwarantujące realizację zaleceń wynikających z orzeczeń. Ponadto, pomimo wprowadzenia od 1 stycznia 2016 r. obowiązku zatrudnienia dodatkowej osoby współorganizującej kształcenie uczniów z autyzmem, w tym zespołem Aspergera oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi, nie zapewniono takiego wsparcia w niemal połowie placówek. Powyższe nieprawidłowości wskazują, że nadzór i monitorowanie wsparcia kształcenia specjalnego uczniów w tych placówkach nie były wystarczające.
Nie we wszystkich placówkach zapewniono także odpowiednie warunki organizacyjne i techniczne realizacji edukacji włączającej. W połowie placówek uczniowie z niepełnosprawnościami odbywali zajęcia w klasach o nadmiernej liczebności, zajęcia dodatkowe nie były właściwie zorganizowane, a także nie zlikwidowano barier architektonicznych.
Ponadto ustalono, że większość skontrolowanych placówek (75%) nie wykorzystywała istniejących możliwości zapewnienia właściwego finansowania kształcenia specjalnego. W latach 2015–2016 nie wydatkowano w tych szkołach i przedszkolach przysługujących środków przy jednoczesnym nierealizowaniu niektórych zaleceń wynikających z orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego. Organy prowadzące tych jednostek nie wypełniły obowiązku (wprowadzonego od 2015 r.) wydatkowania środków w wysokości nie mniejszej niż naliczone w subwencji oświatowej na zadania wymagające stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy.
W ponad połowie placówek IPET zostały sporządzone nieprawidłowo – nie zostały opracowane z zachowaniem zasady zespołowości pracy wszystkich nauczycieli mających zajęcia z uczniami i/lub opracowano je nieterminowo oraz bez dokonania wymaganej oceny poziomu funkcjonowania dziecka.
W większości placówek prawidłowo dokonywano okresowej wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania uczniów objętych kształceniem specjalnym, uwzględniającej ocenę efektywności udzielanej pomocy psychologicznopedagogicznej. Najczęściej dokonanie tej oceny przez zespół nauczycieli i specjalistów (w prawie wszystkich placówkach udziału w jej dokonywaniu nie brali rodzice uczniów) nie powodowało modyfikacji rekomendowanych pierwotnie w IPET form i wymiaru wsparcia, a jeśli takie modyfikacje były proponowane nie zawsze znajdowały akceptację dyrektorów tych placówek.
NIK wskazuje na potrzebę m.in.:
Więcej informacji na temat kontroli, a także szczegółowy raport znajduje się na stronie Najwyższej Izby Kontroli: www.nik.gov.pl