Zadaniem proponowanego scenariusza lekcji jest wsparcie integracji dziecka z diagnozą ZA w gronie rówieśników, zapobieganie wykluczeniu i odrzuceniu poprzez zwiększenie świadomości uczniów. Ważne w pracy z dziećmi z ZA jest również łączenie ich trudności z zaburzeniem, co pozwala oddzielić objawy od ich woli i uniknąć poczucia winy, niskiej samooceny.
W grupie klasowej, w której obecni są uczniowie z zespołem Aspergera i zaburzeniami ze spektrum autyzmu częściej dochodzi do sytuacji trudnych, konfliktowych, stanowiących wyzwane dla wychowawcy. Wynika to z faktu, że dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu cechuje większy niż ich rówieśników deficyt kompetencji społecznych i mniejsza możliwość regulacji zachowania. Co trzeba wiedzieć, aby móc sprawnie prowadzić lekcje i dać uczniom szansę na sukces edukacyjny?
Pobierz przykładowy Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny dla ucznia w wieku 11 lat, które posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na zespół Aspergera.
Zapewnienie odpowiedniej opieki uczniom z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera wymaga dodatkowego nakładu pracy ze strony nauczyciela. Z tego powodu zdarza się, że przedszkole lub szkoła odmawia dziecku możliwości udziału w wycieczce. Dowiedz się, czy nauczyciel ma obowiązek zabrania na wycieczkę ucznia posiadającego orzeczenie.
Sprawdź czy dyrektor szkoły podstawowej może przydzielić nauczyciela wspomagającego dla ucznia klasy I, który orzeczenie uzyskał w okresie uczęszczania do przedszkola.
Uczeń z zespołem Aspergera w szkole ogólnodostępnej to wyzwanie dla całej społeczności szkolnej. To uczeń bardzo wymagający, bardzo różnie funkcjonujący, uczeń, który oprócz tego, że boryka się z trudnościami, często prezentuje również wybitne zdolności, które należy rozwijać. Szkoły ogólnodostępne są bardzo różnie są przygotowane na przyjęcie takich uczniów. W artykule znajdziesz wskazówki o czym należy pamiętać, jeżeli do szkoły został przyjęty uczeń z zespołem Aspergera.
Zajęcia rewalidacyjne z uczniami z niepełnosprawnością mogą prowadzić nauczyciele posiadający kwalifikacje w zakresie odpowiednim do niepełnosprawności uczniów. Jakie kwalifikacje powinien posiadać nauczyciel prowadzący zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne z uczniem z zespołem Aspergera?
Uczniowie z zespołem Aspergera, tak samo jak pozostali uczniowie, mogą przed rozpoczęciem zajęć oraz po ich zakończeniu przebywać w świetlicy szkolnej. Czy w tym czasie w świetlicy musi przebywać z nim nauczyciel wspomagający?
Sprawdź, w jaki sposób właściwie zorganizować pomoc psychologiczno-pedagogiczną dla ucznia posiadającego orzeczenie poradni psychologiczno-pedagogicznej wydane w związku z autyzmem.
W objętych kontrolą placówkach zapewniono uczniom i dzieciom z niepełnosprawnościami dostęp do edukacji i opieki, jednak w połowie szkół i przedszkoli nie w pełni prawidłowo planowano, realizowano i ewaluowano działania wspierające. Sprawdź szczegóły raportu Najwyższej Izby Kontroli.
Oceniając zachowanie uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego np. z uwagi na zespól Aspergera nie należy zbyt pochopnie wystawiać oceny nagannej. Konieczne jest bowiem rozpoznanie jaki wpływ na funkcjonowanie ucznia w obszarach podlegających ocenie mają uwarunkowania wynikające ze zdiagnozowanych zaburzeń lub dysfunkcji.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.