spektrum autyzmu

Rola rodziców w terapii ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu – współpraca szkoły i nauczycieli z rodzicami ucznia z ASD

 Skuteczna edukacja i terapia ucznia w spektrum autyzmu w szkole nie kończy się na pracy specjalistów – jej powodzenie zależy w dużej mierze od jakości współpracy nauczycieli z rodzicami. To właśnie rodzice, najlepiej znający potrzeby i możliwości swojego dziecka, odgrywają kluczową rolę w utrwalaniu efektów oddziaływań terapeutycznych, wspieraniu rozwoju emocjonalnego i społecznego oraz budowaniu spójnego środowiska edukacyjnego. Istotnym elementem tej współpracy jest także dokładne wyjaśnienie rodzicom, jakie cele i metody pracy zostały zapisane w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym (IPET) oraz w jaki sposób ich wsparcie może pomóc w realizowaniu zaleceń z poradni i IPET w szkole. Artykuł pokazuje, dlaczego właściwa współpraca rodziców i nauczycieli jest niezbędna w przypadku uczniów z autyzmem, jak szkoła może wspierać rodzinę w tym procesie oraz jak wspólne działania przekładają się na funkcjonowanie dziecka w środowisku szkolnym.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jaką rolę odgrywają rodzice w procesie terapii i edukacji dziecka w spektrum autyzmu i dlaczego bez ich udziału trudno o trwałe efekty?
  • W jaki sposób szkoła może wspierać rodziców uczniów z autyzmem i budować partnerską współpracę na każdym etapie edukacji?
  • Jak nauczyciele mogą tłumaczyć znaczenie kontynuacji działań terapeutycznych w domu i dlaczego to tak istotne dla funkcjonowania ucznia?
  • Jakie strategie pomagają utrzymać spójność oddziaływań pomiędzy rodzicami i nauczycielami oraz jak ich stosowanie wpływa na relacje z rówieśnikami i wyniki edukacyjne?
  • Jak rozpoznawać i przezwyciężać najczęstsze trudności we współpracy ze szkołą i rodziną w przypadku uczniów z autyzmem?
Przyjaźń – materiały do pracy z uczniami w spektrum autyzmu

Przyjaźń – materiały do pracy z uczniami w spektrum autyzmu

Zaburzenia ze spektrum autyzmu istotnie wpływają na budowanie relacji. Dzieci i młodzież w specyficzny sposób dzielą się uczuciami, inaczej też odbierają osoby ze swojego otoczenia. Proponowane materiały są przeznaczone do realizacji zajęć poświęconych przyjaźni. Informacje przekazane przez ucznia mają stanowić dla nauczyciela wskazówkę, jak uczeń rozumie przyjaźń, czy dostrzega w swoim otoczeniu osoby życzliwe oraz czy nie postrzegają jako przyjaciela osób, które nie mają wobec nich szczerych intencji.

Twórz własne karty pracy i w kreatywny sposób rozwijaj umiejętności swoich uczniów! Za pomocą kreatora kart pracy z łatwością przygotujesz ciekawe materiały ćwiczeniowe odpowiednie dla Twoich uczniów. PRZETESTUJ

  Od mowy do rozmowy. Uczeń z zaburzeniami mowy wynikającymi ze spektrum autyzmu

Od mowy do rozmowy. Uczeń z zaburzeniami mowy wynikającymi ze spektrum autyzmu

Październik 2025 r. 

Przekazane informacje pozwolą zrozumieć przyczyny zachowań komunikacyjnych uczniów z ASD. Stanowią wartościową podpowiedź, jak trafnie zindywidualizować proces nauczania i dostosować go do potrzeb uczniów z zaburzeniem komunikacji wynikającym z zaburzeń ze spektrum autyzmu. 

„Od mowy do rozmowy. Uczeń z zaburzeniami mowy wynikającymi ze spektrum autyzmu” to szkolenie adresowane do nauczycieli i specjalistów pracujących w szkołach. Podczas webinaru uczestnicy dowiedzą się, czym jest rozmowa oraz dlaczego wysoka ocena samej mowy, w tym liczby znanych uczniowi słów, nie jest wystarczająca, by uznać, że mówi on w ujęciu pragmalingwistycznym. Ekspertka dzieli się ze słuchaczami swoją wiedzą i bogatym doświadczeniem w pracy dydaktycznej i terapeutycznej z uczniami z ASD. Poddaje analizie przykładowe rozmowy z dziećmi ze spektrum autyzmu. Wskazuje typowe cechy komunikowania się osób z tym zaburzeniem. Wyjaśnia przyczyny określonych zachowań komunikacyjnych, proponuje działania ułatwiające skuteczną komunikację podczas zajęć lekcyjnych. Tłumaczy, jakie cechy ma pełnowartościowa rozmowa i które jej elementy najczęściej są zaburzone u uczniów ze spektrum autyzmu.  Korzyści dla uczestnika: 
  • dowiesz się, jakie są cechy pełnowartościowej rozmowy, 
  • poznasz typowe cechy komunikowania się uczniów z zaburzeniem ze spektrum autyzmu, 
  • zdobędziesz wiedzę na temat skutecznych form przekazywania komunikatów uczniom z ASD, 
  • poznasz odpowiedź na pytanie, czy obraz zaburzeń, w tym zaburzenia komunikowania się, u osób ze spektrum autyzmu różni się ze względu na płeć, 
  • zdobędziesz wiedzę na temat elementów niezbędnych do skutecznej komunikacji, 
  • otrzymasz wskazówki do pracy z uczniem z ASD, pomocne zarówno w nauczaniu, jak i terapii.  
  Maskowanie objawów autyzmu. Na czym polega kamuflaż uczniów z zaburzeniami w spektrum autyzmu?

Maskowanie objawów autyzmu. Na czym polega kamuflaż uczniów z zaburzeniami w spektrum autyzmu? 

Coraz częściej słyszy się o późnych diagnozach spektrum autyzmu. Wielu specjalistów szuka odpowiedzi, jak to się stało, że dziecko nie zostało skierowane do poradni wcześniej. Jak radziło sobie bez wsparcia w przedszkolu i w szkole, że nie rozważano nawet skierowania na proces diagnostyczny, bo uczeń spełniał większość oczekiwań społecznych? W jaki sposób uśpiło czujność otoczenia i wydawało się, że nie potrzebuje pomocy? Często zdarza się, że dzieci długo i skutecznie maskują objawy. Robią wszystko, by dostosować się do oczekiwań innych i dopiero, gdy już nie są w stanie ujawniają prawdziwe kłopoty.

Chcesz dowiedzieć się więcej? Dołącz do Akademii ePedagogiki i obejrzyj szkolenie: Zaburzenia sensoryczne u osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu  
Do webinaru dołączono materiały specjalne:  
  • Dieta sensoryczna. Propozycje aktywności dla osób z ASD 
  • Karta oceny sensoryczengo funkcjonowania dziecka z ASD 
  • Przybornik otwartego na sensoryczne potrzeby dzieci nauczyciela wychowania przedszkolnego 
  • Zaburzenia sensoryczne u osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Skrypt 

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Na czym dokładnie polega maskowanie objawów autyzmu u uczniów?
  • Dlaczego niektóre dzieci w spektrum latami pozostają niezdiagnozowane?
  • Jakie sygnały mogą świadczyć o tym, że uczeń ukrywa swoje trudności?
  • Jakie są psychiczne i fizyczne skutki długotrwałego maskowania objawów?
  • Co może zrobić szkoła, by uczeń nie musiał ukrywać swojego prawdziwego funkcjonowania?

Do artykułu dołączono zestaw praktycznych checklist, które pomogą nauczycielom rozpoznawać subtelne sygnały maskowania oraz dostosowywać środowisko edukacyjne tak, by uczeń nie musiał ukrywać swoich trudności.

Planuję, działam, kończę – uczę się organizacji zadań. Scenariusz zajęć indywidualnych z uczniem ze spektrum autyzmu

Planuję, działam, kończę – uczę się organizacji zadań. Scenariusz zajęć indywidualnych z uczniem ze spektrum autyzmu

Umiejętność planowania i porządkowania działań to jedno z kluczowych wyzwań dla wielu uczniów ze spektrum autyzmu. Scenariusz zajęć indywidualnych „Planuję, działam, kończę” wspiera rozwój tych kompetencji poprzez proste, ale skuteczne ćwiczenia oparte na wizualizacji, sekwencjonowaniu czynności i pracy z planem działania. Zajęcia są ukierunkowane na kształtowanie samodzielności, koncentracji oraz doskonalenie pamięci roboczej. Proponowane aktywności można elastycznie dostosować do poziomu funkcjonowania ucznia, jego zainteresowań oraz warunków pracy w szkole, dzięki czemu scenariusz stanowi praktyczne narzędzie w codziennej pracy nauczyciela wspierającego lub terapeuty.

Uczestnicy uczeń (7–10 lat) ze spektrum autyzmu, wymagający wsparcia w zakresie planowania, organizacji czynności i rozwijania samodzielności
Cel główny: rozwijanie umiejętności planowania, porządkowania czynności oraz doskonalenie pamięci roboczej u ucznia ze spektrum autyzmu.
Cele szczegółowe Uczeń:
  • ćwiczy tworzenie prostych planów i harmonogramów,
  • porządkuje czynności w logiczne sekwencje,
  • odtwarza kolejność kroków w zadaniu,
  • rozwija koncentrację uwagi i pamięć roboczą,
  • uczy się kończenia rozpoczętych działań.
Metody
  • metoda strukturalna
  • metoda wizualnego wspomagania
  • elementy treningu umiejętności wykonawczych
  • zabawy wspierające pamięć roboczą
Formy pracy
  • praca indywidualna
  • instruktaż bezpośredni
  • wspólne planowanie i omawianie działań
Potrzebne materiały
  • załącznik nr 1. Plan działania
  • Załącznik nr 2. Po kolei
  • kartka, długopis (do zapisania planu)
  • zegar lub minutnik
Czas trwania 60 minut
Liczba uczestników 1 (zajęcia indywidualne)
Sprawdź inne serwisy