Dorastanie to czas bardzo intensywnego budowania relacji rówieśniczych. Zmiany, jakie przynosi dojrzewanie sprawiają, że dotychczasowe kontakty interpersonalne ulegają modyfikacjom. Nastolatki szukają zarówno własnej tożsamości, ale i grupy rówieśniczej, w której będą akceptowani. Zdarza się, że dołączają do grup, których wartości wcale nie wyznają. Bardzo ważna jest więc edukacja w zakresie budowania relacji, które będą satysfakcjonujące dla wszystkich stron. Scenariusz ma za zadanie pomóc kilkunastolatkom określić własne potrzeby i odnaleźć relacje, w których poczują się bezpiecznie.
Uczestnicy
|
uczniowie klas VI-VIII
|
Cele ogólne
|
rozwijanie kompetencji związanych z budowaniem relacji
|
Cele szczegółowe
|
- psychoedukacja na temat wartości w relacjach interpersonalnych
- rozwijanie umiejętności nawiązywania i utrzymywania relacji interpersonalnych
- przeciwdziałanie mechanizmom wykluczenia w grupie rówieśniczej
- obniżenie lęku przed oceną innych
- trening rozumienia i wyrażania własnych potrzeb
- nauka identyfikowania i rozumienia potrzeb innych
- budowanie atmosfery bezpieczeństwa i zaufania w grupie
|
Potrzebne materiały
|
- Karta pracy nr 1. Przyjaźń w procesie
- Karta pracy nr 2. Przyjacielskie (?) historie
- długopisy, ołówki
- małe, samoprzylepne karteczki
- duże kartony
- mazaki, kredki
|
Czas trwania zajęć
|
20-30 minut
|
Liczba uczestników
|
30-30 osób
|
Pozostało jeszcze 79% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Autor: Natalia Perek
Psycholog, psychoterapeuta dzieci i młodzieży. Absolwentka psychologii klinicznej i zdrowia na Uniwersytecie Łódzkim oraz czteroletniego, całościowego kursu psychoterapii w ramach Szkoły Psychoterapii Dzieci i Młodzieży przy Laboratorium Psychoedukacji i Ośrodku Regeneracja w Warszawie. Ukończyła również dwustopniowe Studium Pomocy Psychologicznej i Interwencji Kryzysowej Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Podyplomowy Kurs Arteterapii Polskiego Instytutu Ericksonowskiego. Pracowała jako psycholog w Oddziale Psychiatrii Dziecięcej. Obecnie prowadzi psychoterapię indywidualną dzieci i młodzieży oraz wsparcie rodzicielskie w Poradni Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży w SPZOZ oraz w Ambulatorium Stresu w Łodzi.