Rozwój kompetencji komunikacyjnych u uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Umiejętność rozumienia perspektywy innych osób

Natalia Perek

Autor: Natalia Perek

Dodano: 28 kwietnia 2025
  Rozwój kompetencji komunikacyjnych u uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Umiejętność rozumienia perspektywy innych osób

Trudności komunikacyjne dzieci i młodzieży w spektrum to osiowy objaw tego zaburzenia i poważny kłopot. Dzieci z ASD często komunikują swoje potrzeby w sposób odmienny od rówieśników, co prowadzi do nieporozumień w codziennych sytuacjach. Często powoduje ogromne poczucie bezradności u obu stron dialogu. Zarówno dziecko w spektrum autyzmu, jak i jego rozmówca czują się bezsilni wobec nawarstwiających się nieporozumień i trudności. W jaki sposób wspierać rozwój umiejętności aktywnego słuchania u uczniów w spektrum autyzmu?

Z artykułu dowiesz się m.in.: 

  • Jak wspierać rozwój kompetencji komunikacyjnych u uczniów w spektrum autyzmu na co dzień?
  • Dlaczego dzieci w spektrum autyzmu mają trudności z rozumieniem perspektywy innych osób?
  • Czym jest teoria umysłu i mentalizacja w kontekście wspierania komunikacji u dzieci z autyzmem?
  • Jakie metody i narzędzia pomagają uczniom w spektrum autyzmu rozwijać umiejętność aktywnego słuchania i rozumienia emocji?
  • Po czym rozpoznać, że uczeń w spektrum autyzmu ma trudności z interpretacją zachowań i emocji innych ludzi?

Pozostało jeszcze 92% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:

  • Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
  • Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
  • Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
  • Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
  • Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.

Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Dodano: 28 kwietnia 2025

Autor: Natalia Perek

Psycholog, psychoterapeuta dzieci i młodzieży. Absolwentka psychologii klinicznej i zdrowia na Uniwersytecie Łódzkim oraz czteroletniego, całościowego kursu psychoterapii w ramach Szkoły Psychoterapii Dzieci i Młodzieży przy Laboratorium Psychoedukacji i Ośrodku Regeneracja w Warszawie. Ukończyła również dwustopniowe Studium Pomocy Psychologicznej i Interwencji Kryzysowej Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Podyplomowy Kurs Arteterapii Polskiego Instytutu Ericksonowskiego. Pracowała jako psycholog w Oddziale Psychiatrii Dziecięcej. Obecnie prowadzi psychoterapię indywidualną dzieci i młodzieży oraz wsparcie rodzicielskie w Poradni Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży w SPZOZ oraz w Ambulatorium Stresu w Łodzi.

Tematyka

Sprawdź inne serwisy