
Coraz częściej słyszy się o późnych diagnozach spektrum autyzmu. Wielu specjalistów szuka odpowiedzi, jak to się stało, że dziecko nie zostało skierowane do poradni wcześniej. Jak radziło sobie bez wsparcia w przedszkolu i w szkole, że nie rozważano nawet skierowania na proces diagnostyczny, bo uczeń spełniał większość oczekiwań społecznych? W jaki sposób uśpiło czujność otoczenia i wydawało się, że nie potrzebuje pomocy? Często zdarza się, że dzieci długo i skutecznie maskują objawy. Robią wszystko, by dostosować się do oczekiwań innych i dopiero, gdy już nie są w stanie ujawniają prawdziwe kłopoty.
Chcesz dowiedzieć się więcej? Dołącz do Akademii ePedagogiki i obejrzyj szkolenie: Zaburzenia sensoryczne u osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Do webinaru dołączono materiały specjalne:
- Dieta sensoryczna. Propozycje aktywności dla osób z ASD
- Karta oceny sensoryczengo funkcjonowania dziecka z ASD
- Przybornik otwartego na sensoryczne potrzeby dzieci nauczyciela wychowania przedszkolnego
- Zaburzenia sensoryczne u osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Skrypt
|
Z artykułu dowiesz się m.in.:
- Na czym dokładnie polega maskowanie objawów autyzmu u uczniów?
- Dlaczego niektóre dzieci w spektrum latami pozostają niezdiagnozowane?
- Jakie sygnały mogą świadczyć o tym, że uczeń ukrywa swoje trudności?
- Jakie są psychiczne i fizyczne skutki długotrwałego maskowania objawów?
- Co może zrobić szkoła, by uczeń nie musiał ukrywać swojego prawdziwego funkcjonowania?
Do artykułu dołączono zestaw praktycznych checklist, które pomogą nauczycielom rozpoznawać subtelne sygnały maskowania oraz dostosowywać środowisko edukacyjne tak, by uczeń nie musiał ukrywać swoich trudności.
Pozostało jeszcze 89% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Autor: Natalia Perek
Psycholog, psychoterapeuta dzieci i młodzieży. Absolwentka psychologii klinicznej i zdrowia na Uniwersytecie Łódzkim oraz czteroletniego, całościowego kursu psychoterapii w ramach Szkoły Psychoterapii Dzieci i Młodzieży przy Laboratorium Psychoedukacji i Ośrodku Regeneracja w Warszawie. Ukończyła również dwustopniowe Studium Pomocy Psychologicznej i Interwencji Kryzysowej Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Podyplomowy Kurs Arteterapii Polskiego Instytutu Ericksonowskiego. Pracowała jako psycholog w Oddziale Psychiatrii Dziecięcej. Obecnie prowadzi psychoterapię indywidualną dzieci i młodzieży oraz wsparcie rodzicielskie w Poradni Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży w SPZOZ oraz w Ambulatorium Stresu w Łodzi.