Dzieci z zespołem Downa często zmagają się z zaburzeniami integracji sensorycznej, które lecz znacząco wpływają na ich codzienne funkcjonowanie, rozwój psychoruchowy i możliwości edukacyjne. Trudności te wynikają m.in. z obniżonego napięcia mięśniowego, nieprawidłowego odbioru bodźców proprioceptywnych i przedsionkowych oraz nadwrażliwości sensorycznej. Artykuł omawia charakterystyczny profil sensoryczny dzieci z trisomią 21, rekomendowane techniki terapeutyczne oraz praktyczne wskazówki dotyczące współpracy między terapeutą, nauczycielem a rodzicem, kluczowe dla skutecznej terapii SI.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
- Jakie objawy zaburzeń SI najczęściej występują u dzieci z zespołem Downa?
- Jak rozpoznać potrzeby sensoryczne w różnych modalnościach (dotyk, propriocepcja, przedsionek)?
- Jakie techniki i ćwiczenia wspierają rozwój psychoruchowy i funkcjonowanie dzieci z ZD?
- Jak efektywnie współpracować z rodzicami i nauczycielami w procesie terapii SI?
Pozostało jeszcze 95% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Autor: Anita Buda, Maria Wójcik
Absolwentki AWF im. Bronisława Czecha w Krakowie (Anita – na kierunku terapia zajęciowa, Maria – na kierunku fizjoterapia). Terapeutki Integracji Sensorycznej.