Zaburzenia SI u dzieci z zespołem Downa: profil sensoryczny i zalecenia terapeutyczne

  Zaburzenia SI u dzieci z zespołem Downa: profil sensoryczny i zalecenia terapeutyczne

Dzieci z zespołem Downa często zmagają się z zaburzeniami integracji sensorycznej, które lecz znacząco wpływają na ich codzienne funkcjonowanie, rozwój psychoruchowy i możliwości edukacyjne. Trudności te wynikają m.in. z obniżonego napięcia mięśniowego, nieprawidłowego odbioru bodźców proprioceptywnych i przedsionkowych oraz nadwrażliwości sensorycznej. Artykuł omawia charakterystyczny profil sensoryczny dzieci z trisomią 21, rekomendowane techniki terapeutyczne oraz praktyczne wskazówki dotyczące współpracy między terapeutą, nauczycielem a rodzicem, kluczowe dla skutecznej terapii SI.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jakie objawy zaburzeń SI najczęściej występują u dzieci z zespołem Downa?
  • Jak rozpoznać potrzeby sensoryczne w różnych modalnościach (dotyk, propriocepcja, przedsionek)?
  • Jakie techniki i ćwiczenia wspierają rozwój psychoruchowy i funkcjonowanie dzieci z ZD?
  • Jak efektywnie współpracować z rodzicami i nauczycielami w procesie terapii SI?

Pozostało jeszcze 95% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:

  • Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
  • Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
  • Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
  • Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
  • Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.

Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Dodano: 26 maja 2025

Autor: Anita Buda, Maria Wójcik

Absolwentki AWF im. Bronisława Czecha w Krakowie (Anita – na kierunku terapia zajęciowa, Maria – na kierunku fizjoterapia). Terapeutki Integracji Sensorycznej.

Tematyka

Sprawdź inne serwisy