zaburzenia integracji sensorycznej

  Zaburzenia integracji sensorycznej (SI) u dzieci z niepełnosprawnością intelektualną – spojrzenie terapeutyczne

Zaburzenia integracji sensorycznej (SI) u dzieci z niepełnosprawnością intelektualną – spojrzenie terapeutyczne

Niepełnosprawność intelektualna (NI) to złożone zaburzenie rozwoju, które obejmuje trudności w funkcjonowaniu intelektualnym i adaptacyjnym, manifestujące się przed 18. rokiem życia. Badania wskazują, że dzieci z NI bardzo często doświadczają współwystępujących trudności w zakresie przetwarzania sensorycznego [1]. Zaburzenia integracji sensorycznej (SI) wpływają negatywnie na funkcjonowanie dziecka w codziennym życiu – w zakresie motoryki, komunikacji, zachowania oraz emocji. W artykule pragniemy przybliżyć mechanizmy oraz objawy zaburzeń SI u dzieci z NI, a także zwrócić uwagę na skuteczne w naszej opinii strategie terapeutyczne.

Z artykułu dowiesz się m.in.

  • Dlaczego dzieci z niepełnosprawnością intelektualną są szczególnie narażone na zaburzenia integracji sensorycznej?
  • Jakie objawy mogą wskazywać na trudności w przetwarzaniu bodźców u dziecka z niepełnosprawnością?
  • W jaki sposób zaburzenia integracji sensorycznej wpływają na rozwój ruchowy, emocjonalny i społeczny dziecka z NI?
  • Jak terapeuta SI dostosowuje metodę integracji sensorycznej do stopnia niepełnosprawności intelektualnej dziecka?
  • Jakie cele terapeutyczne są istotne w terapii SI u dzieci z niepełnosprawnością intelektualną?
  • Jak aktywności sensoryczne wspierają rozwój poznawczy i komunikacyjny dziecka z trudnościami?
  • Dlaczego w procesie terapii SI niezbędna jest współpraca terapeuty z rodziną i otoczeniem dziecka ?
  Zaburzenia integracji sensorycznej dzieci z ADHD. Jak wspierać dzieci poprzez terapię SI?

Zaburzenia integracji sensorycznej dzieci z ADHD. Jak wspierać dzieci poprzez terapię SI?

 ADHD, czyli zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi, to zaburzenie neurorozwojowe, które wpływa na to, jak dziecko skupia się, reaguje i funkcjonuje w codziennych sytuacjach. Coraz częściej mówi się jednak o współwystępowaniu ADHD z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego, które mieszczą się w ramach diagnozy integracji sensorycznej. Choć nie są one tożsame, ich objawy mogą się wzajemnie wzmacniać, wpływając na zachowanie, rozwój i codzienne funkcjonowanie dziecka. Przyjrzyjmy się temu, jak wygląda integracja sensoryczna u dzieci z ADHD – jak rozpoznawać sygnały trudności i jak mądrze wspierać rozwój dzieci w środowisku edukacyjnym i terapeutycznym. Przeczytaj artykuł, by lepiej zrozumieć, jak skutecznie wspierać dzieci z rozpoznaniem ADHD i współwystępującymi deficytami integracji sensorycznej. Poznaj mechanizmy, które kryją się pod zachowaniami często interpretowanymi jako niegrzeczne lub nieposłuszne.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jakie mechanizmy neurofizjologiczne łączą ADHD i zaburzenia integracji zmysłowej?
  • Dlaczego dzieci z ADHD często mają trudności z kontrolą emocji i koncentracji uwagi – i jaki udział mają w tym wrażenia z czucia głębokiego?
  • Jak nadwrażliwość na bodźce lub zapotrzebowanie na wrażenia może predysponować dziecko do wybuchów złości, unikania kontaktu lub błędów w pisaniu?
  • Dlaczego dziecko reaguje, jakby chciało „walczyć lub uciekać”?
  • Jak rozpoznać u dziecka syndromy zaburzonej zdolności układu nerwowego do odbioru i przetwarzania danych zmysłowych obok innych objawów ADHD?
  • Jakie działania w szkole i w domu może zalecić terapeuta, by zmniejszyć objawy nadpobudliwości związane z ADHD i wspierać samoakceptację i samokontrolę dziecka?
  Zaburzenia integracji sensorycznej u dzieci z alkoholowym zespołem płodowym (FAS). Wsparcie rozwoju dziecka z FAS

Zaburzenia integracji sensorycznej u dzieci z alkoholowym zespołem płodowym (FAS). Wsparcie rozwoju dziecka z FAS

Jak wspierać dziecko z FAS, które na pozór „nie słucha”, „nie czuje” i „nie reaguje”, podczas gdy w rzeczywistości każdego dnia zmaga się z trudnościami wynikającymi z nadmiaru bodźców w otaczającym je świecie? Niniejszy artykuł stanowi połączenie najnowszej wiedzy teoretycznej z doświadczeniami praktyków – nauczycieli, terapeutów oraz pedagogów specjalnych, którzy na co dzień mierzą się z wyzwaniami związanymi ze wspieraniem dzieci z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego. Zrozumienie profilu sensorycznego dziecka z alkoholowym zespołem płodowym stanowi pierwszy i niezbędny krok w kierunku podejmowania skutecznych działań terapeutycznych i wychowawczych. W treści artykułu przedstawiono konkretne rozwiązania, które mogą zostać zastosowane zarówno w sali integracji sensorycznej, jak i w warunkach szkolnych czy przedszkolnych – przy ławce, na dywanie czy podczas codziennych aktywności edukacyjnych.

Dzieci FAS, czyli z pełnoobjawowym alkoholowym zespołem płodowym, stanowią grupę wymagającą szczególnego podejścia terapeutycznego. Na co dzień zmagają się z poważnymi trudnościami w zakresie: przetwarzania sensorycznego, co znacznie wpływa na ich codzienne funkcjonowanie, emocje i zachowanie. Rozregulowany układ nerwowy, impulsywność oraz nadwrażliwości sensoryczne wymagają specjalistycznego i wieloaspektowego wsparcia. Terapia integracji sensorycznej, oparta na rytmiczności, kompresji i ćwiczeniach głębokiego czucia, odgrywa kluczową rolę w procesie wspierania rozwoju tych dzieci. Wplatanie elementów SI w codzienne życie szkolne i przedszkolne pozwala nie tylko zwiększyć efektywność terapii, ale także buduje u dziecka poczucie bezpieczeństwa, sprawczości i możliwości uczestnictwa w życiu społecznym na równych prawach.

Z artykułu dowiesz się:

  • Jakie są typowe zaburzenia sensoryczne u dzieci z FAS i jak wpływają na ich codzienne funkcjonowanie?
  • Dlaczego rytmiczność, kompresja stawowa i ćwiczenia czucia głębokiego są kluczowe w terapii SI dzieci z FAS?
  • Jak w prosty sposób wplatać elementy integracji sensorycznej w codzienne aktywności przedszkolne i szkolne?
  • Jak rozpoznawać i interpretować zachowania osoby z FAS z perspektywy jego profilu sensorycznego?
  • Co może zrobić nauczyciel, by stworzyć bezpieczne środowisko dla dziecka z FAS bez kosztownego sprzętu i specjalistycznej sali?
Sprawdź inne serwisy