
Jak wspierać dziecko z FAS, które na pozór „nie słucha”, „nie czuje” i „nie reaguje”, podczas gdy w rzeczywistości każdego dnia zmaga się z trudnościami wynikającymi z nadmiaru bodźców w otaczającym je świecie? Niniejszy artykuł stanowi połączenie najnowszej wiedzy teoretycznej z doświadczeniami praktyków – nauczycieli, terapeutów oraz pedagogów specjalnych, którzy na co dzień mierzą się z wyzwaniami związanymi ze wspieraniem dzieci z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego. Zrozumienie profilu sensorycznego dziecka z alkoholowym zespołem płodowym stanowi pierwszy i niezbędny krok w kierunku podejmowania skutecznych działań terapeutycznych i wychowawczych. W treści artykułu przedstawiono konkretne rozwiązania, które mogą zostać zastosowane zarówno w sali integracji sensorycznej, jak i w warunkach szkolnych czy przedszkolnych – przy ławce, na dywanie czy podczas codziennych aktywności edukacyjnych.
Dzieci FAS, czyli z pełnoobjawowym alkoholowym zespołem płodowym, stanowią grupę wymagającą szczególnego podejścia terapeutycznego. Na co dzień zmagają się z poważnymi trudnościami w zakresie: przetwarzania sensorycznego, co znacznie wpływa na ich codzienne funkcjonowanie, emocje i zachowanie. Rozregulowany układ nerwowy, impulsywność oraz nadwrażliwości sensoryczne wymagają specjalistycznego i wieloaspektowego wsparcia. Terapia integracji sensorycznej, oparta na rytmiczności, kompresji i ćwiczeniach głębokiego czucia, odgrywa kluczową rolę w procesie wspierania rozwoju tych dzieci. Wplatanie elementów SI w codzienne życie szkolne i przedszkolne pozwala nie tylko zwiększyć efektywność terapii, ale także buduje u dziecka poczucie bezpieczeństwa, sprawczości i możliwości uczestnictwa w życiu społecznym na równych prawach.
Z artykułu dowiesz się:
- Jakie są typowe zaburzenia sensoryczne u dzieci z FAS i jak wpływają na ich codzienne funkcjonowanie?
- Dlaczego rytmiczność, kompresja stawowa i ćwiczenia czucia głębokiego są kluczowe w terapii SI dzieci z FAS?
- Jak w prosty sposób wplatać elementy integracji sensorycznej w codzienne aktywności przedszkolne i szkolne?
- Jak rozpoznawać i interpretować zachowania osoby z FAS z perspektywy jego profilu sensorycznego?
- Co może zrobić nauczyciel, by stworzyć bezpieczne środowisko dla dziecka z FAS bez kosztownego sprzętu i specjalistycznej sali?
Pozostało jeszcze 89% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Autor: Anita Buda, Maria Wójcik
Absolwentki AWF im. Bronisława Czecha w Krakowie (Anita – na kierunku terapia zajęciowa, Maria – na kierunku fizjoterapia). Terapeutki Integracji Sensorycznej.