Alkoholowy Zespół Płodowy FAS

  Zaburzenia integracji sensorycznej u dzieci z alkoholowym zespołem płodowym (FAS). Wsparcie rozwoju dziecka z FAS

Zaburzenia integracji sensorycznej u dzieci z alkoholowym zespołem płodowym (FAS). Wsparcie rozwoju dziecka z FAS

Jak wspierać dziecko z FAS, które na pozór „nie słucha”, „nie czuje” i „nie reaguje”, podczas gdy w rzeczywistości każdego dnia zmaga się z trudnościami wynikającymi z nadmiaru bodźców w otaczającym je świecie? Niniejszy artykuł stanowi połączenie najnowszej wiedzy teoretycznej z doświadczeniami praktyków – nauczycieli, terapeutów oraz pedagogów specjalnych, którzy na co dzień mierzą się z wyzwaniami związanymi ze wspieraniem dzieci z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego. Zrozumienie profilu sensorycznego dziecka z alkoholowym zespołem płodowym stanowi pierwszy i niezbędny krok w kierunku podejmowania skutecznych działań terapeutycznych i wychowawczych. W treści artykułu przedstawiono konkretne rozwiązania, które mogą zostać zastosowane zarówno w sali integracji sensorycznej, jak i w warunkach szkolnych czy przedszkolnych – przy ławce, na dywanie czy podczas codziennych aktywności edukacyjnych.

Dzieci FAS, czyli z pełnoobjawowym alkoholowym zespołem płodowym, stanowią grupę wymagającą szczególnego podejścia terapeutycznego. Na co dzień zmagają się z poważnymi trudnościami w zakresie: przetwarzania sensorycznego, co znacznie wpływa na ich codzienne funkcjonowanie, emocje i zachowanie. Rozregulowany układ nerwowy, impulsywność oraz nadwrażliwości sensoryczne wymagają specjalistycznego i wieloaspektowego wsparcia. Terapia integracji sensorycznej, oparta na rytmiczności, kompresji i ćwiczeniach głębokiego czucia, odgrywa kluczową rolę w procesie wspierania rozwoju tych dzieci. Wplatanie elementów SI w codzienne życie szkolne i przedszkolne pozwala nie tylko zwiększyć efektywność terapii, ale także buduje u dziecka poczucie bezpieczeństwa, sprawczości i możliwości uczestnictwa w życiu społecznym na równych prawach.

Z artykułu dowiesz się:

  • Jakie są typowe zaburzenia sensoryczne u dzieci z FAS i jak wpływają na ich codzienne funkcjonowanie?
  • Dlaczego rytmiczność, kompresja stawowa i ćwiczenia czucia głębokiego są kluczowe w terapii SI dzieci z FAS?
  • Jak w prosty sposób wplatać elementy integracji sensorycznej w codzienne aktywności przedszkolne i szkolne?
  • Jak rozpoznawać i interpretować zachowania osoby z FAS z perspektywy jego profilu sensorycznego?
  • Co może zrobić nauczyciel, by stworzyć bezpieczne środowisko dla dziecka z FAS bez kosztownego sprzętu i specjalistycznej sali?
Sprawdź inne serwisy