Zaburzenia integracji sensorycznej (SI) u dzieci z niepełnosprawnością intelektualną – spojrzenie terapeutyczne

Anita Buda, Maria Wójcik

Autor: Anita Buda, Maria Wójcik

Dodano: 28 lipca 2025
  Zaburzenia integracji sensorycznej (SI) u dzieci z niepełnosprawnością intelektualną – spojrzenie terapeutyczne

Niepełnosprawność intelektualna (NI) to złożone zaburzenie rozwoju, które obejmuje trudności w funkcjonowaniu intelektualnym i adaptacyjnym, manifestujące się przed 18. rokiem życia. Badania wskazują, że dzieci z NI bardzo często doświadczają współwystępujących trudności w zakresie przetwarzania sensorycznego [1]. Zaburzenia integracji sensorycznej (SI) wpływają negatywnie na funkcjonowanie dziecka w codziennym życiu – w zakresie motoryki, komunikacji, zachowania oraz emocji. W artykule pragniemy przybliżyć mechanizmy oraz objawy zaburzeń SI u dzieci z NI, a także zwrócić uwagę na skuteczne w naszej opinii strategie terapeutyczne.

Z artykułu dowiesz się m.in.

  • Dlaczego dzieci z niepełnosprawnością intelektualną są szczególnie narażone na zaburzenia integracji sensorycznej?
  • Jakie objawy mogą wskazywać na trudności w przetwarzaniu bodźców u dziecka z niepełnosprawnością?
  • W jaki sposób zaburzenia integracji sensorycznej wpływają na rozwój ruchowy, emocjonalny i społeczny dziecka z NI?
  • Jak terapeuta SI dostosowuje metodę integracji sensorycznej do stopnia niepełnosprawności intelektualnej dziecka?
  • Jakie cele terapeutyczne są istotne w terapii SI u dzieci z niepełnosprawnością intelektualną?
  • Jak aktywności sensoryczne wspierają rozwój poznawczy i komunikacyjny dziecka z trudnościami?
  • Dlaczego w procesie terapii SI niezbędna jest współpraca terapeuty z rodziną i otoczeniem dziecka ?

Pozostało jeszcze 92% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:

  • Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
  • Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
  • Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
  • Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
  • Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.

Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Dodano: 28 lipca 2025

Autor: Anita Buda, Maria Wójcik

Absolwentki AWF im. Bronisława Czecha w Krakowie (Anita – na kierunku terapia zajęciowa, Maria – na kierunku fizjoterapia). Terapeutki Integracji Sensorycznej.

Tematyka

Sprawdź inne serwisy