
Niepełnosprawność intelektualna (NI) to złożone zaburzenie rozwoju, które obejmuje trudności w funkcjonowaniu intelektualnym i adaptacyjnym, manifestujące się przed 18. rokiem życia. Badania wskazują, że dzieci z NI bardzo często doświadczają współwystępujących trudności w zakresie przetwarzania sensorycznego [1]. Zaburzenia integracji sensorycznej (SI) wpływają negatywnie na funkcjonowanie dziecka w codziennym życiu – w zakresie motoryki, komunikacji, zachowania oraz emocji. W artykule pragniemy przybliżyć mechanizmy oraz objawy zaburzeń SI u dzieci z NI, a także zwrócić uwagę na skuteczne w naszej opinii strategie terapeutyczne.
Z artykułu dowiesz się m.in.
- Dlaczego dzieci z niepełnosprawnością intelektualną są szczególnie narażone na zaburzenia integracji sensorycznej?
- Jakie objawy mogą wskazywać na trudności w przetwarzaniu bodźców u dziecka z niepełnosprawnością?
- W jaki sposób zaburzenia integracji sensorycznej wpływają na rozwój ruchowy, emocjonalny i społeczny dziecka z NI?
- Jak terapeuta SI dostosowuje metodę integracji sensorycznej do stopnia niepełnosprawności intelektualnej dziecka?
- Jakie cele terapeutyczne są istotne w terapii SI u dzieci z niepełnosprawnością intelektualną?
- Jak aktywności sensoryczne wspierają rozwój poznawczy i komunikacyjny dziecka z trudnościami?
- Dlaczego w procesie terapii SI niezbędna jest współpraca terapeuty z rodziną i otoczeniem dziecka ?
Pozostało jeszcze 92% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Autor: Anita Buda, Maria Wójcik
Absolwentki AWF im. Bronisława Czecha w Krakowie (Anita – na kierunku terapia zajęciowa, Maria – na kierunku fizjoterapia). Terapeutki Integracji Sensorycznej.