zaburzenia SI

  Integracja sensoryczna u dziecka słabosłyszącego – potrzeby, trudności i kierunki wsparcia terapeutycznego oraz domowego

Integracja sensoryczna u dziecka słabosłyszącego – potrzeby, trudności i kierunki wsparcia terapeutycznego oraz domowego

Dziecko z niedosłuchem mierzy się nie tylko z ograniczeniami w odbiorze bodźców słuchowych, lecz także z wtórnymi trudnościami w zakresie przetwarzania sensorycznego. Brak pełnej informacji dźwiękowej z otoczenia wpływa na sposób, w jaki dziecko odbiera, integruje i reaguje na bodźce z innych układów zmysłowych, w tym dotykowego, proprioceptywnego czy przedsionkowego. W rezultacie może dochodzić do zaburzeń równowagi, planowania motorycznego, trudności w regulacji emocji oraz problemów w relacjach społecznych. U dzieci słabosłyszących często obserwuje się wzmożone napięcie mięśniowe, niepewność grawitacyjną, nadwrażliwość na bodźce dotykowe, a także opóźnienia w rozwoju schematu ciała i koordynacji wzrokowo-ruchowej. Wymaga to od terapeuty integracji sensorycznej i fizjoterapeuty szczególnego podejścia – zarówno diagnostycznego, jak i terapeutycznego.  W artykule przyglądamy się bliżej temu, z czym mierzy się dziecko słabosłyszące w obszarze integracji sensorycznej – jakie ma potrzeby, z jakimi trudnościami może się zmagać, jak wygląda praca terapeuty w takim przypadku oraz co można zrobić w domu, by wspierać rozwój dziecka na co dzień.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jak niedosłuch wpływa na przetwarzanie bodźców sensorycznych u dziecka i rozwój jego zmysłów kompensacyjnych?
  • Z jakimi trudnościami w zakresie motoryki, równowagi i planowania ruchu mogą mierzyć się dzieci słabosłyszące?
  • W jaki sposób niedosłuch oddziałuje na uwagę, regulację emocji i funkcjonowanie w relacjach społecznych?
  • Jak wygląda terapia integracji sensorycznej dostosowana do potrzeb dziecka z ubytkiem słuchu?
  • Co rodzice mogą robić w domu, aby wspierać rozwój sensoryczny i komunikację dziecka z diagnozą niepełnosprawności słuchu?
  Zaburzenia integracji sensorycznej (SI) u dzieci z niepełnosprawnością intelektualną – spojrzenie terapeutyczne

Zaburzenia integracji sensorycznej (SI) u dzieci z niepełnosprawnością intelektualną – spojrzenie terapeutyczne

Niepełnosprawność intelektualna (NI) to złożone zaburzenie rozwoju, które obejmuje trudności w funkcjonowaniu intelektualnym i adaptacyjnym, manifestujące się przed 18. rokiem życia. Badania wskazują, że dzieci z NI bardzo często doświadczają współwystępujących trudności w zakresie przetwarzania sensorycznego [1]. Zaburzenia integracji sensorycznej (SI) wpływają negatywnie na funkcjonowanie dziecka w codziennym życiu – w zakresie motoryki, komunikacji, zachowania oraz emocji. W artykule pragniemy przybliżyć mechanizmy oraz objawy zaburzeń SI u dzieci z NI, a także zwrócić uwagę na skuteczne w naszej opinii strategie terapeutyczne.

Z artykułu dowiesz się m.in.

  • Dlaczego dzieci z niepełnosprawnością intelektualną są szczególnie narażone na zaburzenia integracji sensorycznej?
  • Jakie objawy mogą wskazywać na trudności w przetwarzaniu bodźców u dziecka z niepełnosprawnością?
  • W jaki sposób zaburzenia integracji sensorycznej wpływają na rozwój ruchowy, emocjonalny i społeczny dziecka z NI?
  • Jak terapeuta SI dostosowuje metodę integracji sensorycznej do stopnia niepełnosprawności intelektualnej dziecka?
  • Jakie cele terapeutyczne są istotne w terapii SI u dzieci z niepełnosprawnością intelektualną?
  • Jak aktywności sensoryczne wspierają rozwój poznawczy i komunikacyjny dziecka z trudnościami?
  • Dlaczego w procesie terapii SI niezbędna jest współpraca terapeuty z rodziną i otoczeniem dziecka ?
  Zaburzenia integracji sensorycznej dzieci z ADHD. Jak wspierać dzieci poprzez terapię SI?

Zaburzenia integracji sensorycznej dzieci z ADHD. Jak wspierać dzieci poprzez terapię SI?

 ADHD, czyli zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi, to zaburzenie neurorozwojowe, które wpływa na to, jak dziecko skupia się, reaguje i funkcjonuje w codziennych sytuacjach. Coraz częściej mówi się jednak o współwystępowaniu ADHD z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego, które mieszczą się w ramach diagnozy integracji sensorycznej. Choć nie są one tożsame, ich objawy mogą się wzajemnie wzmacniać, wpływając na zachowanie, rozwój i codzienne funkcjonowanie dziecka. Przyjrzyjmy się temu, jak wygląda integracja sensoryczna u dzieci z ADHD – jak rozpoznawać sygnały trudności i jak mądrze wspierać rozwój dzieci w środowisku edukacyjnym i terapeutycznym. Przeczytaj artykuł, by lepiej zrozumieć, jak skutecznie wspierać dzieci z rozpoznaniem ADHD i współwystępującymi deficytami integracji sensorycznej. Poznaj mechanizmy, które kryją się pod zachowaniami często interpretowanymi jako niegrzeczne lub nieposłuszne.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jakie mechanizmy neurofizjologiczne łączą ADHD i zaburzenia integracji zmysłowej?
  • Dlaczego dzieci z ADHD często mają trudności z kontrolą emocji i koncentracji uwagi – i jaki udział mają w tym wrażenia z czucia głębokiego?
  • Jak nadwrażliwość na bodźce lub zapotrzebowanie na wrażenia może predysponować dziecko do wybuchów złości, unikania kontaktu lub błędów w pisaniu?
  • Dlaczego dziecko reaguje, jakby chciało „walczyć lub uciekać”?
  • Jak rozpoznać u dziecka syndromy zaburzonej zdolności układu nerwowego do odbioru i przetwarzania danych zmysłowych obok innych objawów ADHD?
  • Jakie działania w szkole i w domu może zalecić terapeuta, by zmniejszyć objawy nadpobudliwości związane z ADHD i wspierać samoakceptację i samokontrolę dziecka?
Uczeń z zaburzeniami integracji sensorycznej – trudności i wyzwania

Uczeń z zaburzeniami integracji sensorycznej – trudności i wyzwania

„Uczeń z zaburzeniami integracji sensorycznej – trudności i wyzwania” to szkolenie zawierające specjalistyczną wiedzę na temat postępowania z uczniem, u którego podejrzewa się lub zdiagnozowane zostały zaburzenia integracji sensorycznej. Szkolenie skierowane jest w szczególności do nauczycieli pracujących w szkołach podstawowych, którzy chcą dowiedzieć się m.in. które trudności szkolne ucznia mogą być uwarunkowane zaburzeniami SI, z czego wynikają wybrane zachowania dzieci z zaburzeniem integracji zmysłów, w jaki sposób zindywidualizować sposób nauczania – dostosować go do potrzeb i możliwości ucznia. Ekspertka dzieli się ze słuchaczami swoim doświadczeniem, dostarcza nauczycielom niezbędną wiedzę oraz przekazuje wskazówki warte wykorzystania w praktyce zawodowej.

Korzyści dla uczestnika:
  • Poznasz stereotypy i określenia, które mylnie przypisywane są uczniom z zaburzeniem SI.
  • Dowiesz się, które zachowania ucznia podczas lekcji mogą świadczyć o zaburzeniach integracji sensorycznej.
  • Zrozumiesz, w jaki sposób zaburzenia SI warunkują trudności w nauce.
  • Otrzymasz informacje na temat poszczególnych zmysłów i wpływu ich zaburzenia na jakość funkcjonowania ucznia w szkole.
  • Dowiesz się, którzy specjaliści mogą być zaangażowani w proces diagnostyczny.
  • Poznasz sposoby dostosowania warunków nauczania, w tym organizacji przestrzeni w klasie i na korytarzu szkolnym, do potrzeb uczniów z zaburzeniami integracji sensorycznej.
  O roli samoregulacji w procesach przetwarzania i integracji wrażeń sensorycznych

O roli samoregulacji w procesach przetwarzania i integracji wrażeń sensorycznych

Proces samoregulacji zachodzi w ciele i umyśle każdego człowieka nieustająco. Część z tego procesu dzieje się w sposób nieuświadomiony (dotyczy to regulacji stanów ciała), część ma charakter intencjonalny (na przykład poradzenie sobie z jakąś emocją). Zadaniem samoregulacji jest dążenie do osiągnięcia stanu równowagi (homeostazy), między innymi w odpowiedzi na bodźce zewnętrzne i wewnętrzne. Efektem tego jest określone adekwatne do sytuacji zachowanie, stan, regulacja emocjonalna.

Samoregulację można porównać do działania termostatu, czyli urządzenia, którego zadaniem jest stałe utrzymywanie wybranej temperatury pomieszczenia. Dąży ona do utrzymania homeostazy w taki sposób, aby stan, zachowanie odpowiadało warunkom środowiskowym. Ważne jest, aby podejmowany w tym celu wysiłek nie przekraczał możliwości danej osoby i, jak określa to Lisa Barett, był niskobudżetowy [1].

Z artykułu dowiesz się:

  • Jakie zachowania dziecka mogą świadczyć o tym, że ma ono deficyty umiejętności samoregulacji?
  • Jak przebiega biologiczny rozwój umiejętności regulowania bodźców zmysłowych?
  • W jaki sposób dziecko uczy się regulować odbiór doznań zmysłowych?
  • Jak samoregulacja odbioru zmysłów wiąże się z samoregulacją emocjonalną?
  • Jakie może zachowywać się osoba z zaburzeniem samoregulacji w procesach przetwarzania i integracji wrażeń sensorycznych?
  Zaburzenia sensoryczne u osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

Zaburzenia sensoryczne u osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

Szkolenie „Zaburzenia sensoryczne u osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu” to kompendium wiedzy na temat przetwarzania bodźców przez osoby z diagnozą ASD. Ekspertka Izabela Gelleta tłumaczy w nim, jak zaburzenia SI wpływają na sposób funkcjonowania dziecka dotkniętego spektrum autyzmu. Wyjaśnia, czy każde dziecko z diagnozą ASD ma zaburzenia integracji sensorycznej oraz które zachowania dziecka z zaburzeniem ze spektrum autyzmu mogą wynikać z zaburzeń SI. Podpowiada, jakiego rodzaju bodźce mogą potęgować niepożądane zachowania wynikające z zaburzeń przetwarzania zmysłowego i w jaki sposób zorganizować miejsce nauki lub terapii. Szkolenie adresowane jest do wszystkich nauczycieli i terapeutów, którzy w swojej praktyce zawodowej mają kontakt z osobami z podejrzeniem lub diagnozą ASD. Uczestnictwo w webinarze pozwoli zdobyć wartościową wiedzę, konieczną do skutecznego nauczania i terapii, ułatwi zrozumienie postępowania podopiecznych i zaplanowanie trafnych działań dydaktycznych.

Korzyści dla uczestnika:
  • dowiesz się, jak zaburzenia sensoryczne wpływają na zachowanie osób z autyzmem, poznasz możliwe niepożądane reakcje wynikające z zaburzeń SI oraz sposoby uniknięcia ich,
  • dowiesz się, jak dostosować środowisko, w którym przebywa osoba z zaburzeniem ze spektrum autyzmu, do jej potrzeb, co pozwoli zminimalizować trudności wynikające z zaburzeń sensorycznych,
  • poznasz strategie i techniki, które pomogą Ci wspierać rozwój osób z autyzmem i poprawić ich jakość życia,
  • będziesz mógł lepiej planować działania terapeutyczne i edukacyjne oraz podnieść ich efektywność,
  • zrozumiesz przyczyny określonego sposobu postępowania podopiecznych, co pozwoli Ci trafniej reagować na ich potrzeby.
Sprawdź inne serwisy