Integracja sensoryczna u dziecka słabosłyszącego – potrzeby, trudności i kierunki wsparcia terapeutycznego oraz domowego

Anita Buda, Maria Wójcik

Autor: Anita Buda, Maria Wójcik

Dodano: 11 sierpnia 2025
  Integracja sensoryczna u dziecka słabosłyszącego – potrzeby, trudności i kierunki wsparcia terapeutycznego oraz domowego

Dziecko z niedosłuchem mierzy się nie tylko z ograniczeniami w odbiorze bodźców słuchowych, lecz także z wtórnymi trudnościami w zakresie przetwarzania sensorycznego. Brak pełnej informacji dźwiękowej z otoczenia wpływa na sposób, w jaki dziecko odbiera, integruje i reaguje na bodźce z innych układów zmysłowych, w tym dotykowego, proprioceptywnego czy przedsionkowego. W rezultacie może dochodzić do zaburzeń równowagi, planowania motorycznego, trudności w regulacji emocji oraz problemów w relacjach społecznych. U dzieci słabosłyszących często obserwuje się wzmożone napięcie mięśniowe, niepewność grawitacyjną, nadwrażliwość na bodźce dotykowe, a także opóźnienia w rozwoju schematu ciała i koordynacji wzrokowo-ruchowej. Wymaga to od terapeuty integracji sensorycznej i fizjoterapeuty szczególnego podejścia – zarówno diagnostycznego, jak i terapeutycznego.  W artykule przyglądamy się bliżej temu, z czym mierzy się dziecko słabosłyszące w obszarze integracji sensorycznej – jakie ma potrzeby, z jakimi trudnościami może się zmagać, jak wygląda praca terapeuty w takim przypadku oraz co można zrobić w domu, by wspierać rozwój dziecka na co dzień.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jak niedosłuch wpływa na przetwarzanie bodźców sensorycznych u dziecka i rozwój jego zmysłów kompensacyjnych?
  • Z jakimi trudnościami w zakresie motoryki, równowagi i planowania ruchu mogą mierzyć się dzieci słabosłyszące?
  • W jaki sposób niedosłuch oddziałuje na uwagę, regulację emocji i funkcjonowanie w relacjach społecznych?
  • Jak wygląda terapia integracji sensorycznej dostosowana do potrzeb dziecka z ubytkiem słuchu?
  • Co rodzice mogą robić w domu, aby wspierać rozwój sensoryczny i komunikację dziecka z diagnozą niepełnosprawności słuchu?

Pozostało jeszcze 89% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:

  • Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
  • Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
  • Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
  • Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
  • Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.

Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Dodano: 11 sierpnia 2025

Autor: Anita Buda, Maria Wójcik

Absolwentki AWF im. Bronisława Czecha w Krakowie (Anita – na kierunku terapia zajęciowa, Maria – na kierunku fizjoterapia). Terapeutki Integracji Sensorycznej.

Tematyka

Sprawdź inne serwisy