Rzecznik Praw Obywatelskich, Marcin Więcek wraził zaniepokojenie niedostateczną dostępnością polskiego systemu edukacji dla uczniów z niepełnosprawnością słuchu. W piśmie skierowanym do Ministra Edukacji i Nauki, Przemysława Czarnika wskazał na konieczność: przyjęcia Polskiego Języka Migowego jako naturalnego sposobu komunikacji osób głuchych w Polsce i włączenia PJM do podstawy programowej, wprowadzenie dwujęzycznej edukacji osób z niepełnosprawnością słuchu, zobowiązanie nauczycieli osób głuchych do posługiwania się językiem migowym.
Opublikowany w grudniu 2022 r. raport z kontroli w zakresie kształcenia uczniów niesłyszących i słabosłyszących wykazał niedostosowanie systemu kształcenia do potrzeb uczniów z tym rodzajem niepełnosprawności. Z kontroli wynika, że w latach 2019-2022 system kształcenia nie zaspokajał zróżnicowanych potrzeb uczniów z niepełnosprawnością słuchu, choć powszechny i równy dostęp do wykształcenia zapewniają im konstytucja oraz Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych. W związku z tym, do Ministerstwa Edukacji i Nauki wpłynęły liczne interpelacje dotyczące edukacji uczniów niesłyszących i słabosłyszących. Sprawdź, jak MEiN odpowiada na pytania dotyczące dostosowania systemu edukacji do potrzeb uczniów z wadami słuchu.
Dowiedz się, jak MEiN odpowiada na pytania:
Przeczytaj również:
Zamieszczony IPET dla ucznia słabosłyszącego jest propozycją opartą na zmianach w prawie wprowadzonych z dniem 1 wrzenia 2017 roku. Zaproponowana struktura programu zawiera wszystkie obligatoryjne elementy.
Przepisy w sprawie kwalifikacji nauczycieli w szkołach specjalnych wymagają przygotowania w zakresie odpowiednim do niepełnosprawności uczniów. Sprawdź szczegóły i dowiedz się, jakie przygotowanie powinien posiadać nauczyciel pracujący z dziećmi słabosłyszącymi oraz z afazją.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.