
ADHD, czyli zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi, to zaburzenie neurorozwojowe, które wpływa na to, jak dziecko skupia się, reaguje i funkcjonuje w codziennych sytuacjach. Coraz częściej mówi się jednak o współwystępowaniu ADHD z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego, które mieszczą się w ramach diagnozy integracji sensorycznej. Choć nie są one tożsame, ich objawy mogą się wzajemnie wzmacniać, wpływając na zachowanie, rozwój i codzienne funkcjonowanie dziecka. Przyjrzyjmy się temu, jak wygląda integracja sensoryczna u dzieci z ADHD – jak rozpoznawać sygnały trudności i jak mądrze wspierać rozwój dzieci w środowisku edukacyjnym i terapeutycznym. Przeczytaj artykuł, by lepiej zrozumieć, jak skutecznie wspierać dzieci z rozpoznaniem ADHD i współwystępującymi deficytami integracji sensorycznej. Poznaj mechanizmy, które kryją się pod zachowaniami często interpretowanymi jako niegrzeczne lub nieposłuszne.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
- Jakie mechanizmy neurofizjologiczne łączą ADHD i zaburzenia integracji zmysłowej?
- Dlaczego dzieci z ADHD często mają trudności z kontrolą emocji i koncentracji uwagi – i jaki udział mają w tym wrażenia z czucia głębokiego?
- Jak nadwrażliwość na bodźce lub zapotrzebowanie na wrażenia może predysponować dziecko do wybuchów złości, unikania kontaktu lub błędów w pisaniu?
- Dlaczego dziecko reaguje, jakby chciało „walczyć lub uciekać”?
- Jak rozpoznać u dziecka syndromy zaburzonej zdolności układu nerwowego do odbioru i przetwarzania danych zmysłowych obok innych objawów ADHD?
- Jakie działania w szkole i w domu może zalecić terapeuta, by zmniejszyć objawy nadpobudliwości związane z ADHD i wspierać samoakceptację i samokontrolę dziecka?
Pozostało jeszcze 91% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Autor: Anita Buda, Maria Wójcik
Absolwentki AWF im. Bronisława Czecha w Krakowie (Anita – na kierunku terapia zajęciowa, Maria – na kierunku fizjoterapia). Terapeutki Integracji Sensorycznej.