dziecko z ADHD

  Zaburzenia integracji sensorycznej dzieci z ADHD. Jak wspierać dzieci poprzez terapię SI?

Zaburzenia integracji sensorycznej dzieci z ADHD. Jak wspierać dzieci poprzez terapię SI?

 ADHD, czyli zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi, to zaburzenie neurorozwojowe, które wpływa na to, jak dziecko skupia się, reaguje i funkcjonuje w codziennych sytuacjach. Coraz częściej mówi się jednak o współwystępowaniu ADHD z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego, które mieszczą się w ramach diagnozy integracji sensorycznej. Choć nie są one tożsame, ich objawy mogą się wzajemnie wzmacniać, wpływając na zachowanie, rozwój i codzienne funkcjonowanie dziecka. Przyjrzyjmy się temu, jak wygląda integracja sensoryczna u dzieci z ADHD – jak rozpoznawać sygnały trudności i jak mądrze wspierać rozwój dzieci w środowisku edukacyjnym i terapeutycznym. Przeczytaj artykuł, by lepiej zrozumieć, jak skutecznie wspierać dzieci z rozpoznaniem ADHD i współwystępującymi deficytami integracji sensorycznej. Poznaj mechanizmy, które kryją się pod zachowaniami często interpretowanymi jako niegrzeczne lub nieposłuszne.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jakie mechanizmy neurofizjologiczne łączą ADHD i zaburzenia integracji zmysłowej?
  • Dlaczego dzieci z ADHD często mają trudności z kontrolą emocji i koncentracji uwagi – i jaki udział mają w tym wrażenia z czucia głębokiego?
  • Jak nadwrażliwość na bodźce lub zapotrzebowanie na wrażenia może predysponować dziecko do wybuchów złości, unikania kontaktu lub błędów w pisaniu?
  • Dlaczego dziecko reaguje, jakby chciało „walczyć lub uciekać”?
  • Jak rozpoznać u dziecka syndromy zaburzonej zdolności układu nerwowego do odbioru i przetwarzania danych zmysłowych obok innych objawów ADHD?
  • Jakie działania w szkole i w domu może zalecić terapeuta, by zmniejszyć objawy nadpobudliwości związane z ADHD i wspierać samoakceptację i samokontrolę dziecka?
Sprawdź inne serwisy