uczeń z adhd

Jak oswoić ADHD? Zestaw psychoedukacyjnych kart pracy dla uczniów

Jak oswoić ADHD? Zestaw psychoedukacyjnych kart pracy dla uczniów

ADHD to zaburzenie neurorozwojowe, z którym dziecko się rodzi. Otoczenie zwykle zauważa trudności już na etapie wczesnoszkolnym. Dzieci z ADHD w klasach I – III są niecierpliwe, ruchliwe, impulsywne. Mają spore kłopoty z koncentracją uwagi i wszędzie ich pełno. W okresie dorastania obraz kliniczny ADHD zmienia się – objawy są równie trudne dla ucznia, ale często mniej zauważalne dla otoczenia. Wsparcie ucznia z diagnozą ADHD w starszych klasach szkoły podstawowej i w szkołach ponadpodstawowych wymaga indywidualnego podejścia i rzetelnego sprawdzenia jego zasobów i deficytów. Nastoletni uczniowie z zaburzeniami koncentracji i uwagi często mają poczucie niskiej akceptacji dla objawów ich zaburzenia, mimo że nie mają na nie wpływu.

Zestaw kart pracy to zbiór ćwiczeń do pracy z uczniem w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Służy zbadaniu aktualnych zasobów i deficytów ucznia oraz wspólnemu zaplanowaniu rozwiązań, które wesprą go w nauce szkolnej. Może zostać wykorzystany na indywidualnych spotkaniach z psychologiem/pedagogiem szkolnym oraz w ramach zajęć rewalidacyjnych.

Twórz własne karty pracy i w kreatywny sposób rozwijaj umiejętności swoich uczniów! Za pomocą kreatora kart pracy z łatwością przygotujesz ciekawe materiały ćwiczeniowe odpowiednie dla Twoich uczniów. PRZETESTUJ!

TikTok a psychoedukacja – jak rozmawiać z uczniem, który dokonał autodiagnozy z pomocą tok toka? Diagnoza z tiktoka

TikTok a psychoedukacja – jak rozmawiać z uczniem, który dokonał autodiagnozy z pomocą tok toka?

Zdarzyło ci się gubić klucze? Często spóźniasz się na autobus? Mimo ważnej lekcji myślisz o wczorajszym serialu? Towarzyszy ci wieczny natłok myśli? Nie kończysz tego, co zacząłeś? Uwaga! To może być ADHD! Krótki filmik wyświetla się scrollującej ekran nastolatce. Pojawia się myśl: to o mnie! Wpisuje w wyszukiwarkę hasło ADHD. Algorytm szybko wyłapuje to nagłe zainteresowanie, pokazuje proponowane konta i z dnia na dzień dziewczyna widzi coraz więcej treści na temat zaburzeń aktywności i uwagi. Jest coraz pewniejsza własnej diagnozy. Czy faktycznie ma AHDH? Możliwe. Możliwe też, że nie. Dlaczego? Dowiedz się, dlaczego uczniowska diagnoza z Tik Tok może być niebezpieczna, ale również – dlaczego nie należy jej lekceważyć.

Media społecznościowe pękają od różnych informacji dotyczących zdrowia psychicznego. Psychoedukacja to bardzo ważny obszar dbania o psychikę. Korzystanie z usług psychologa, psychoterapeuty, psychiatry nie jest już tematem tabu tak, jak jeszcze dekadę temu. To naprawdę ważny krok w kierunku poprawy kondycji psychicznej społeczeństwa. Internet to przydatne narzędzie do popularyzowania sposobów dbania o psychiczny dobrostan i normalizowania kłopotów emocjonalnych. Ma jednak pewne ograniczenia i stwarza zagrożenia. Przede wszystkim nie jest dobrym diagnostą. I nie powinien być jedynym.
Jak wesprzeć w nauce ucznia z ADHD? Scenariusz szkolenia rady pedagogicznej

Jak wesprzeć w nauce ucznia z ADHD? Scenariusz szkolenia rady pedagogicznej

Wielu uczniów z ADHD przeżywa w szkole ogromny stres. Towarzyszą im trzy główne objawy w różnym natężeniu: ruchliwość, kłopoty w zakresie koncentracji uwagi, impulsywność. Często już na początku edukacji zbierają ogromną ilość uwagi otoczenia – niestety głównie tej negatywnej. Bez odpowiedniego wsparcia nauczyciela, dostosowania środowiska nauki i wymagań edukacyjnych jest im niezwykle trudno. Każdy szmer odwraca uwagę, potrzeba ruchu zwycięża nad oczekiwaniami innych, impulsywność powoduje szereg konfliktów. Dziecko z ADHD nie ma absolutnie żadnego wpływu na kontrolowanie swoich objawów. Zwykłe zdanie: siedź cicho i grzecznie wypowiedziane do dziecka z ADHD jest podobnie irracjonalne, jak: zbij już tę gorączkę w stosunku do przeziębionego dziecka. 

Celem warsztatu jest wyposażenie nauczycieli w elementarną wiedzę i narzędzia niezbędne do pracy z dzieckiem z ADHD.

Uczestnicy nauczyciele szkół podstawowych
Cele ogólne psychoedukacja w zakresie zaburzeń hiperkinetycznych  
Cele szczegółowe Rozwijanie:
  • wiedzy na temat rozwoju dziecka z zaburzeniami hiperkinetycznymi (ADHD)
  • umiejętności organizowania codziennej nauki pod kątem objawów ADHD
  • umiejętności dostrzegania potencjału i kompensowania nim deficytów uczniów z kłopotami w zakresie koncentracji uwagi, nadmiernej impulsywności i ruchliwości
  • postawy akceptacji w stosunku do uczniów z odmiennymi potrzebami edukacyjnymi
Potrzebne materiały
  • Załącznik nr 1. Fakty i mity o ADHD
  • Załącznik nr 2. Co i mnie wiesz. Opisy przypadków
  • długopisy
  • flipchart/tablica
  • rzutnik lub tablica interaktywna
Czas trwania 60 minut
Liczba uczestników 20-30 osób

Przeczytaj również:

Wykorzystaj scenariusz zajęć:

  • Wszędzie go pełno! – Warsztaty dla rodziców dzieci z ADHD
Rodzicu, nauczycielu mam ADHD, jak ze mną pracować

Wszędzie go pełno! – Warsztaty dla rodziców dzieci z ADHD

Scenariusz może być wykorzystany na zebraniu z rodzicami lub na oddzielnym spotkaniu poświęconym ADHD. Warsztaty stwarzają okazję do nawiązania efektywnej współpracy z rodzicami i mogą przyczynić się do pozyskania w rodzicach sojuszników współdziałających w procesie wychowania ich dzieci.

Uczestnicy rodzice uczniów
Cele ogólne
  • usystematyzowanie wiedzy na temat zespołu ADHD
  • identyfikacja postaw wobec dziecka
  • nawiązanie pozytywnej relacji między rodzicami, zachęcenie do wymiany doświadczeń i współpracy
Cele szczegółowe, uczestnicy
  • dzielą się wiedzą dotyczącą funkcjonowania, zachowania dziecka z zespołem ADHD,
  • omawiają problemy, z którymi borykają się w związku z wychowaniem ich dziecka,
  • rozpoznają i identyfikują własne postawy, uczucia, emocje względem problemu i własnego dziecka,
  • wymieniają doświadczenia dotyczące opieki nad dzieckiem i sprawdzonych metod oddziaływania wychowawczego,
  • dzielą się pomysłami, poradami, szukają wspólnie pomysłów radzenia sobie z problemami
Czas trwania 90 minut
Potrzebne materiały
  • trzy karty flipchart, na każdej jeden duży konturowy rysunek: chmura, słońce, dom,
  • małe karteczki z klejem lub taśmą klejącą,
  • nożyczki,
  • skopiowany dla każdego uczestnika materiał Rodzicu, nauczycielu mam ADHD, jak ze mną pracować?,
  • herbatniki, kawa, herbata, śmietanka do kawy, termosy, jednorazowe kubeczki
Liczba uczestników 12–15 osób
 
Sprawdź inne serwisy