uczeń z adhd

  ADHD i regulacja emocji. Zestaw kart psychoedukacyjnych

ADHD i regulacja emocji. Zestaw kart psychoedukacyjnych

Proponowane karty pracy mają na celu wspieranie rozwoju emocjonalno-społecznego uczniów z ADHD.  Ćwiczenia zostały zaprojektowane w taki sposób, pomóc uczniom zrozumieć swoje emocje, zidentyfikować nawyki i strategie poprawiające ich samopoczucie oraz rozwijać świadomość własnych zasobów i umiejętności. Uczniowie uczą się rozpoznawać, jak różne środowiska wpływają na ich zachowanie i samopoczucie, co zwiększa ich samoświadomość i pomaga w identyfikowaniu miejsc oraz sytuacji nasilających objawy ADHD. Karty pracy promują zdrowe nawyki wspierające funkcjonowanie mózgu, co zwiększa wiedzę uczniów na temat znaczenia zdrowego stylu życia i wprowadzenia pozytywnych zmian. Dzięki analizie sytuacji stresowych, młodzież rozwija umiejętność refleksji nad własnymi reakcjami emocjonalnymi. Praca z kartami wspiera uczniów w rozwoju samoświadomości, dostarcza im strategii radzenia sobie ze stresem i negatywnymi myślami, promuje zdrowe nawyki, zwiększa poczucie własnej wartości i rozwija umiejętność refleksji nad własnymi doświadczeniami i emocjami. To wszystko przyczynia się do poprawy funkcjonowania emocjonalno-społecznego uczniów, szczególnie tych z ADHD.

Twórz własne karty pracy i w kreatywny sposób rozwijaj umiejętności swoich uczniów! Za pomocą kreatora kart pracy z łatwością przygotujesz ciekawe materiały ćwiczeniowe odpowiednie dla Twoich uczniów. PRZETESTUJ!

Jak oswoić ADHD? Zestaw psychoedukacyjnych kart pracy dla uczniów

Jak oswoić ADHD? Zestaw psychoedukacyjnych kart pracy dla uczniów

ADHD to zaburzenie neurorozwojowe, z którym dziecko się rodzi. Otoczenie zwykle zauważa trudności już na etapie wczesnoszkolnym. Dzieci z ADHD w klasach I – III są niecierpliwe, ruchliwe, impulsywne. Mają spore kłopoty z koncentracją uwagi i wszędzie ich pełno. W okresie dorastania obraz kliniczny ADHD zmienia się – objawy są równie trudne dla ucznia, ale często mniej zauważalne dla otoczenia. Wsparcie ucznia z diagnozą ADHD w starszych klasach szkoły podstawowej i w szkołach ponadpodstawowych wymaga indywidualnego podejścia i rzetelnego sprawdzenia jego zasobów i deficytów. Nastoletni uczniowie z zaburzeniami koncentracji i uwagi często mają poczucie niskiej akceptacji dla objawów ich zaburzenia, mimo że nie mają na nie wpływu.

Zestaw kart pracy to zbiór ćwiczeń do pracy z uczniem w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Służy zbadaniu aktualnych zasobów i deficytów ucznia oraz wspólnemu zaplanowaniu rozwiązań, które wesprą go w nauce szkolnej. Może zostać wykorzystany na indywidualnych spotkaniach z psychologiem/pedagogiem szkolnym oraz w ramach zajęć rewalidacyjnych.

Twórz własne karty pracy i w kreatywny sposób rozwijaj umiejętności swoich uczniów! Za pomocą kreatora kart pracy z łatwością przygotujesz ciekawe materiały ćwiczeniowe odpowiednie dla Twoich uczniów. PRZETESTUJ!

TikTok a psychoedukacja – jak rozmawiać z uczniem, który dokonał autodiagnozy z pomocą tok toka? Diagnoza z tiktoka

TikTok a psychoedukacja – jak rozmawiać z uczniem, który dokonał autodiagnozy z pomocą tok toka?

Zdarzyło ci się gubić klucze? Często spóźniasz się na autobus? Mimo ważnej lekcji myślisz o wczorajszym serialu? Towarzyszy ci wieczny natłok myśli? Nie kończysz tego, co zacząłeś? Uwaga! To może być ADHD! Krótki filmik wyświetla się scrollującej ekran nastolatce. Pojawia się myśl: to o mnie! Wpisuje w wyszukiwarkę hasło ADHD. Algorytm szybko wyłapuje to nagłe zainteresowanie, pokazuje proponowane konta i z dnia na dzień dziewczyna widzi coraz więcej treści na temat zaburzeń aktywności i uwagi. Jest coraz pewniejsza własnej diagnozy. Czy faktycznie ma AHDH? Możliwe. Możliwe też, że nie. Dlaczego? Dowiedz się, dlaczego uczniowska diagnoza z Tik Tok może być niebezpieczna, ale również – dlaczego nie należy jej lekceważyć.

Media społecznościowe pękają od różnych informacji dotyczących zdrowia psychicznego. Psychoedukacja to bardzo ważny obszar dbania o psychikę. Korzystanie z usług psychologa, psychoterapeuty, psychiatry nie jest już tematem tabu tak, jak jeszcze dekadę temu. To naprawdę ważny krok w kierunku poprawy kondycji psychicznej społeczeństwa. Internet to przydatne narzędzie do popularyzowania sposobów dbania o psychiczny dobrostan i normalizowania kłopotów emocjonalnych. Ma jednak pewne ograniczenia i stwarza zagrożenia. Przede wszystkim nie jest dobrym diagnostą. I nie powinien być jedynym.
Jak wesprzeć w nauce ucznia z ADHD? Scenariusz szkolenia rady pedagogicznej

Jak wesprzeć w nauce ucznia z ADHD? Scenariusz szkolenia rady pedagogicznej

Wielu uczniów z ADHD przeżywa w szkole ogromny stres. Towarzyszą im trzy główne objawy w różnym natężeniu: ruchliwość, kłopoty w zakresie koncentracji uwagi, impulsywność. Często już na początku edukacji zbierają ogromną ilość uwagi otoczenia – niestety głównie tej negatywnej. Bez odpowiedniego wsparcia nauczyciela, dostosowania środowiska nauki i wymagań edukacyjnych jest im niezwykle trudno. Każdy szmer odwraca uwagę, potrzeba ruchu zwycięża nad oczekiwaniami innych, impulsywność powoduje szereg konfliktów. Dziecko z ADHD nie ma absolutnie żadnego wpływu na kontrolowanie swoich objawów. Zwykłe zdanie: siedź cicho i grzecznie wypowiedziane do dziecka z ADHD jest podobnie irracjonalne, jak: zbij już tę gorączkę w stosunku do przeziębionego dziecka. 

Celem warsztatu jest wyposażenie nauczycieli w elementarną wiedzę i narzędzia niezbędne do pracy z dzieckiem z ADHD.

Uczestnicy nauczyciele szkół podstawowych
Cele ogólne psychoedukacja w zakresie zaburzeń hiperkinetycznych  
Cele szczegółowe Rozwijanie:
  • wiedzy na temat rozwoju dziecka z zaburzeniami hiperkinetycznymi (ADHD)
  • umiejętności organizowania codziennej nauki pod kątem objawów ADHD
  • umiejętności dostrzegania potencjału i kompensowania nim deficytów uczniów z kłopotami w zakresie koncentracji uwagi, nadmiernej impulsywności i ruchliwości
  • postawy akceptacji w stosunku do uczniów z odmiennymi potrzebami edukacyjnymi
Potrzebne materiały
  • Załącznik nr 1. Fakty i mity o ADHD
  • Załącznik nr 2. Co i mnie wiesz. Opisy przypadków
  • długopisy
  • flipchart/tablica
  • rzutnik lub tablica interaktywna
Czas trwania 60 minut
Liczba uczestników 20-30 osób

Przeczytaj również:

Wykorzystaj scenariusz zajęć:

  • Wszędzie go pełno! – Warsztaty dla rodziców dzieci z ADHD
Rodzicu, nauczycielu mam ADHD, jak ze mną pracować

Wszędzie go pełno! – Warsztaty dla rodziców dzieci z ADHD

Scenariusz może być wykorzystany na zebraniu z rodzicami lub na oddzielnym spotkaniu poświęconym ADHD. Warsztaty stwarzają okazję do nawiązania efektywnej współpracy z rodzicami i mogą przyczynić się do pozyskania w rodzicach sojuszników współdziałających w procesie wychowania ich dzieci.

Uczestnicy rodzice uczniów
Cele ogólne
  • usystematyzowanie wiedzy na temat zespołu ADHD
  • identyfikacja postaw wobec dziecka
  • nawiązanie pozytywnej relacji między rodzicami, zachęcenie do wymiany doświadczeń i współpracy
Cele szczegółowe, uczestnicy
  • dzielą się wiedzą dotyczącą funkcjonowania, zachowania dziecka z zespołem ADHD,
  • omawiają problemy, z którymi borykają się w związku z wychowaniem ich dziecka,
  • rozpoznają i identyfikują własne postawy, uczucia, emocje względem problemu i własnego dziecka,
  • wymieniają doświadczenia dotyczące opieki nad dzieckiem i sprawdzonych metod oddziaływania wychowawczego,
  • dzielą się pomysłami, poradami, szukają wspólnie pomysłów radzenia sobie z problemami
Czas trwania 90 minut
Potrzebne materiały
  • trzy karty flipchart, na każdej jeden duży konturowy rysunek: chmura, słońce, dom,
  • małe karteczki z klejem lub taśmą klejącą,
  • nożyczki,
  • skopiowany dla każdego uczestnika materiał Rodzicu, nauczycielu mam ADHD, jak ze mną pracować?,
  • herbatniki, kawa, herbata, śmietanka do kawy, termosy, jednorazowe kubeczki
Liczba uczestników 12–15 osób
 
Sprawdź inne serwisy