Ochrona młodzieży w sieci. Jak nauczyciele mogą pomóc uczniom rozpoznawać pseudonaukowe treści psychologiczne?

Natalia Perek

Autor: Natalia Perek

Dodano: 1 lutego 2024
  Ochrona młodzieży w sieci. Jak nauczyciele mogą pomóc uczniom rozpoznawać pseudonaukowe treści psychologiczne?

Dostęp do wiedzy psychoedukacyjnej jest obecnie ogromny. Każdy nastolatek codziennie napotyka w sieci przeróżne treści związane z psychologią, zdrowiem psychicznym, ogólnie pojętym dobrostanem. Wielu influencerów i youtuberów opowiada o swoich doświadczeniach z terapią i diagnozą psychiatryczną. Z jednej strony upowszechnienie wiedzy psychologicznej i normalizacja trudności emocjonalnych są wielkim społecznym osiągnięciem. Z drugiej strony w chaosie informacji znajdziemy ogromną ilość pseudopsychologicznych porad, które niewiele mają wspólnego z nauką. Jak zadbać o ochronę młodzieży w sieci? Co mogą zrobić nauczyciele, aby pomóc uczniom rozpoznawać pseudonaukowe treści psychologiczne?

Naturalne dla okresu dojrzewania jest poszukiwanie własnej tożsamości. W tym procesie bardzo ważne są próby określenia samego siebie. Nastolatki starają się odpowiedzieć na pytanie, kim i jacy są. To normalne, że chcą zrozumieć, jak działa ich mózg i dlaczego funkcjonują tak, a nie inaczej. Szukają przyczyn zjawisk i zachowań, często dopatrując się u siebie zaburzeń rozwojowych. W Internecie obecnie nie brakuje informacji o przeróżnych zaburzeniach psychicznych i neurorozwojowych, o tym, jakie zmiany zaszły w życiu ludzi, którzy przeszli diagnozę lub sami się „zdiagnozowali”. Na każdym kroku można natknąć się na informacje o ADHD, spektrum autyzmu, depresji, atakach paniki, zaburzeniu obsesyjno-kompulsyjnym. Jako dowody „autodiagnozy” w tych zaburzeniach w popularnych filmikach podawane są cechy, które niekoniecznie są kategoriami diagnostycznymi. Jak na przykład: ciągle odkładam coś na później, robię pięć rzeczy na raz, co świadczy o tym, że mam ADHD. Młody człowiek, który jest odbiorcą takiej treści łatwo się z nimi identyfikuje. Zaczyna w nie wierzyć. A przecież każdemu zdarza się robić kilka rzeczy jednocześnie i odkładać coś na później. Niekoniecznie świadczy to o ADHD. Dla nastolatka taka informacja może być jednak początkiem autodiagnozy. Autodiagnozy wzmacnianej przez inteligentny algorytm aplikacji społecznościowych. Schemat podsuwa te treści, którymi się interesujemy, nie weryfikując ich w żaden sposób. 

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • W jaki sposób internetowe treści psychologiczne wpływają na zdrowie psychiczne i postrzeganie relacji przez nastolatków?
  • Jakie są zagrożenia wynikające z uproszczeń i pseudonaukowych treści w Internecie dla zdrowia psychicznego młodzieży?
  • Na czym polega rola nauczyciela w wspieraniu uczniów w korzystaniu z internetowej psychoedukacji?
  • Jak kształtować krytyczne myślenie u nastolatków w kontekście rozróżniania rzetelnej wiedzy od subiektywnych narracji influencerów?
  • W jaki sposób nastolatki mogą odróżniać rzetelne źródła wiedzy w sieci i nauczyć się weryfikować informacje psychoedukacyjne?
  • Jakie znaczenie ma samodzielne myślenie i dyskusja w edukacji młodzieży na temat zdrowia psychicznego w dobie Internetu?

Pozostało jeszcze 77% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:

  • Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
  • Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
  • Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
  • Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
  • Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.

Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Dodano: 1 lutego 2024

Autor: Natalia Perek

Psycholog, psychoterapeuta dzieci i młodzieży. Absolwentka psychologii klinicznej i zdrowia na Uniwersytecie Łódzkim oraz czteroletniego, całościowego kursu psychoterapii w ramach Szkoły Psychoterapii Dzieci i Młodzieży przy Laboratorium Psychoedukacji i Ośrodku Regeneracja w Warszawie. Ukończyła również dwustopniowe Studium Pomocy Psychologicznej i Interwencji Kryzysowej Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Podyplomowy Kurs Arteterapii Polskiego Instytutu Ericksonowskiego. Pracowała jako psycholog w Oddziale Psychiatrii Dziecięcej. Obecnie prowadzi psychoterapię indywidualną dzieci i młodzieży oraz wsparcie rodzicielskie w Poradni Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży w SPZOZ oraz w Ambulatorium Stresu w Łodzi.

Tematyka

Sprawdź inne serwisy