Czym jest nadmierny perfekcjonizm? Wsparcie uczniów z nadmiernymi oczekiwaniami wobec siebie

Natalia Perek

Autor: Natalia Perek

Dodano: 25 stycznia 2024
  Czym jest nadmierny perfekcjonizm? Wsparcie uczniów z nadmiernymi oczekiwaniami wobec siebie

Presja perfekcji to prawdziwa zmora współczesnych czasów. Już w najmłodszych klasach szkoły podstawowej dostrzec można dzieci niezadowolone z własnego wyglądu, umiejętności, ocen. Przekaz medialny jest dla dzieci jasny i klarowny: musisz być piękny, silny, wysportowany, zawsze pełny energii, inteligentny i lubiany. Obraz ideału lansowany w dzisiejszym społeczeństwie utrwala się już w chłonnych umysłach najmłodszych. Prawdziwy plon zbiera jednak w okresie dojrzewania. Pojawiają się objawy depresji, zaburzeń odżywiania, zaburzeń lękowych. Jak pomóc nastolatkom poradzić sobie z nadmiernymi oczekiwaniami i perfekcjonizmem?

Szkoła jest miejscem, w którym uczeń codziennie spotyka się z oceną i rywalizacją. Nie chodzi nawet o wyniki, które osiąga, ale o to, jak je ocenia. Dla niektórych uczniów trójka jest jak piątka, dla innych – piątka, jak trójka. Wszystko zależy od oczekiwań i sposobu, w jaki nastolatek postrzega własne możliwości i jak rozumie własne standardy. Okres dorastania to czas, w którym dziecko zaczyna dostrzegać różnice między sobą a innymi. Ogromnie pragnie akceptacji rówieśników. Jednocześnie chce być do nich podobny i się wśród nich wyróżniać. Trudno poradzić sobie z tak ambiwalentnymi uczuciami. Zdarza się, że nastolatek po prostu nie wie, co z nimi zrobić.
Każdy uczeń szkoły ponadpodstawowej odbiera nieustannie różne komunikaty z otoczenia, w których jest ukryte wymaganie wobec niego. Rówieśnicy chcą, by poświęcał im dużo czasu i uwagi, oczekują dostosowania się do grupy, lojalności. Dorośli oczekują, że nastolatek zadba o swoją edukację i przyszłość. Będzie się dobrze uczył, rozwijał intelektualnie, a przy tym wysypiał, zdrowo jadł i najlepiej, by uprawiał sport i miał pasję. Nauczyciele oczekują, że uczeń będzie dobrze wychowany, grzeczny, pomocny i koleżeński, a przy tym pilny, staranny i zawsze przygotowany.

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

  • Dlaczego szkoła jest miejscem, w którym uczniowie mogą czuć się szczególnie narażeni na presję perfekcji?
  • Jak nadmierne oczekiwania otoczenia wpływają na kondycję psychiczną nastolatków?
  • Jakie są objawy perfekcjonizmu u uczniów?
  • Czy rozmowa o emocjach może pomóc uczniom w radzeniu sobie z nadmiernymi oczekiwaniami?
  • Jakie są ukryte oblicza dążenia do doskonałości wśród uczniów?
  • Jakie działania może podjąć nauczyciel, aby wesprzeć uczniów zmagających się z nadmiernymi oczekiwaniami?
  • Dlaczego ważne jest, aby nauczyciele byli świadomi realnych możliwości uczniów?
  • Jak formułowanie oczekiwań wpływa na dobrostan psychiczny nastolatków i jak można to robić skutecznie?

Wykorzystaj na zajęciach:

Pozostało jeszcze 77% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:

  • Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
  • Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
  • Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
  • Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
  • Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.

Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Dodano: 25 stycznia 2024

Autor: Natalia Perek

Psycholog, psychoterapeuta dzieci i młodzieży. Absolwentka psychologii klinicznej i zdrowia na Uniwersytecie Łódzkim oraz czteroletniego, całościowego kursu psychoterapii w ramach Szkoły Psychoterapii Dzieci i Młodzieży przy Laboratorium Psychoedukacji i Ośrodku Regeneracja w Warszawie. Ukończyła również dwustopniowe Studium Pomocy Psychologicznej i Interwencji Kryzysowej Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Podyplomowy Kurs Arteterapii Polskiego Instytutu Ericksonowskiego. Pracowała jako psycholog w Oddziale Psychiatrii Dziecięcej. Obecnie prowadzi psychoterapię indywidualną dzieci i młodzieży oraz wsparcie rodzicielskie w Poradni Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży w SPZOZ oraz w Ambulatorium Stresu w Łodzi.

Tematyka

Sprawdź inne serwisy