Piosenka Czerwonych Gitar opisuje przeróżne działania, które jest w stanie podjąć zakochany nastolatek, mimo ciągłego odrzucenia – „tak bardzo się starałem, a ty teraz nie chcesz mnie…”. Zdarza się, że nauczyciele patrzą na te pierwsze miłosne historie z pobłażliwością. A przecież sami nie mogli jej zdzierżyć u dorosłych, gdy przeżywali swoją nastoletnią miłość. Dorośli często zapominają o tym, co dla nastolatków jest oczywiste. O tym, że złamane serce boli nie tylko bohaterów filmów dla młodzieży. Przeczytaj artykuł i skorzystaj ze wskazówek, jak w szkole reagować na zakochanych nastolatków. Dowiedz się także czego nie mówić, aby pozornie niewinnym żartem nie urazić młodego człowieka.
Pierwsza walka o sympatię kolegów i koleżanek zaczyna się już w przedszkolu. Dzieci rozdają walentynki, dają sobie prezenty, czasem skradną buziaka. W zabawach przewijają się tematy ślubu, narodzin nowych dzieci w rodzinie, chodzenia do pracy. Kilkuletnie maluchy z dużą starannością odzwierciedlają w relacjach między sobą to, co same zobaczyły w swoich domach. Ich domy „na niby” to takie mini symulacje prawdziwych rodzin. Pojawiają się różnorakie fascynacje – już przedszkolaki są w stanie ocenić czyjąś atrakcyjność, próbują się spodobać wybranej osobie, są o siebie zazdrosne, chcą spędzać razem czas.
Dorośli – rodzice, nauczyciele – najczęściej przyjmują pozycję obserwatorów, chwilami ewentualnie lekko się podśmiewając z pomysłów dzieciarni. Pierwsza, przedszkolna miłość dziecka powoduje uśmiech, a zachowanie malucha uważa się za słodkie i rozkoszne. Jeśli malec czuje przyzwolenie na wyrażanie uczuć, przywiązania do innego dziecka, chętnie to robi. Słyszymy „jak będę duży, to się z nim ożenię”. Zresztą, ślubny rytuał jest też bardzo popularną zabawą wśród dzieci wczesnoszkolnych. Ulubioną atrakcją wszystkich kolonii wakacyjnych, gdzie zapewnia się specjalną oprawę, są „księża”, sukienki z firanek etc. Eksperymentowanie, próbowanie, sprawdzanie różnych rodzajów „związków” w zabawie jest dla dzieci tak naturalne, jak oddychanie. Dorośli się tym nie martwią – aż do momentu, kiedy ich maluszek odkryje młody wąsik pod nosem i okaże się, że wkracza w wiek dojrzewania. Pierwsza miłość kilkunastolatka nie jest postrzegana tak, jak ta przedszkolna.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
- Jak reagować na zachowania uczniów przeżywających pierwszą miłość
- Czy wychowawca powinien komentować zachowanie zakochanego ucznia
- Które komentarze i uwagi nauczycieli mogą sprawić, że pierwsza miłość będzie trudniejsza
- W jaki sposób wspierać zakochanych nastolatków
Wykorzystaj scenariusze zajęć:
Pozostało jeszcze 75% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Autor: Natalia Perek
Psycholog, psychoterapeuta dzieci i młodzieży. Absolwentka psychologii klinicznej i zdrowia na Uniwersytecie Łódzkim oraz czteroletniego, całościowego kursu psychoterapii w ramach Szkoły Psychoterapii Dzieci i Młodzieży przy Laboratorium Psychoedukacji i Ośrodku Regeneracja w Warszawie. Ukończyła również dwustopniowe Studium Pomocy Psychologicznej i Interwencji Kryzysowej Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Podyplomowy Kurs Arteterapii Polskiego Instytutu Ericksonowskiego. Pracowała jako psycholog w Oddziale Psychiatrii Dziecięcej. Obecnie prowadzi psychoterapię indywidualną dzieci i młodzieży oraz wsparcie rodzicielskie w Poradni Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży w SPZOZ oraz w Ambulatorium Stresu w Łodzi.