Omawiamy, co jest ważne we współpracy nauczyciela wspomagającego i nauczycieli przedmiotowców, publikujemy kolejne wzory IPET oraz artykuły na temat rozwoju emocjonalno-społecznego uczniów, poszerzamy bazę kart pracy na zajęcia specjalistyczne... Dodatkowo omawiamy zmiany w Karcie Nauczyciela, które weszły w życie od nowego roku i które jeszcze przed nami!
Wszystkie działania określone w IPET i podejmowane na rzecz ucznia powinny być adekwatne do jego bieżących potrzeb. Dotyczy to również zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów. Z tego względu bardzo istotne jest monitorowanie ich skuteczności oraz aktualizować. Dotyczy to także zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów.
Chcąc zapewić skuteczności działań wspierających ucznia dla którego opracowano IPET, nie można zapominać o systematycznej kontroli i ewaluacji. Sprawdź od czego zacząć i na co zwracać szczególną uwagę dokonując semestralnej ewaluacji IPET i dowiedz się, czy zawsze konieczna jest modyfikacja programu.
Szkolenie dotyczące pomocy materialnej, poświęcone pomocy o charakterze socjalnym. Cele i zasady udzielania.
Zespół nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD) rozpoznawany jest pomiędzy 6. a 9. rokiem życia, jednak jedynie 20% dzieci dotkniętych tym zaburzeniem trafia pod opiekę specjalistów. ADHD jest jednym z najczęstszych zaburzeń u dzieci w wieku szkolnym. Jego rozpowszechnienie oceniane jest na 5–7% populacji. W praktyce oznacza to, że ucznia bądź uczennicę z taką diagnozą można spotkać w każdej klasie. W publikacji zamieszczono listę objawów, których występowanie może wskazywać na ADHD. Omówiono także przyczyny problemów wychowawczych i skuteczne modele leczenia.
Brak postępów w nauce, agresywne zachowanie, niechęć do współpracy z nauczycielem, nieustanne konflikty z kolegami i koleżankami z klasy – to najczęściej spotykana charakterystyka tzw. ucznia sprawiającego problemy. Nie ulega wątpliwości, że taki uczeń wymaga szczególnego zainteresowania oraz pomocy i wsparcia. Jednak aby podejmowane działania były skuteczne, niezbędna jest ścisła współpraca rodzicami. A co, jeżeli ci winą obarczają nauczycieli? W jaki sposób współpracować z rodzicami niedostrzegającymi faktycznych problemów ucznia i usiłującymi udowodnić wszystkim, że stwierdzone trudności to tylko wymysł nauczyciela, który uwziął się na ich dziecko?
Dyrektor jest zobowiązany do zatrudnienia specjalistów po dostarczeniu orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego bądź orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych. Przed nawiązaniem nowego stosunku pracy należy opracować plan działań wspomagających w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem. Może to być także forma zajęć stymulujących rozwój w określonych obszarach. Wszystko po to, aby mieć pewność, że placówka zapewni uczniowi optymalne warunki rozwoju.
Szkoła musi współpracować z takimi instytucjami jak: sąd rodzinny, policja czy ośrodki pomocy społecznej. Warto tę współpracę prowadzić tak, by była zewnętrznym wsparciem, a nie przykrym obowiązkiem. To do tych instytucji szkoła będzie najczęściej kierować prośby o zbadanie sytuacji czy podjęcie kroków prawnych w związku z zachowaniem uczniów lub rodziców. Podpowiadamy jak i kiedy szkoła powinna sporządzić wniosek o wgląd w sytuację dziecka.
Urząd Ochrony Danych Osobowych opublikował na swojej stronie internetowej polską wersję wytycznych dotyczących ochrony danych dzieci w środowisku edukacyjnym. Wytyczne obejmują także kwestie związane ze zdalnym nauczaniem.
Omawiamy, co jest ważne we współpracy nauczyciela wspomagającego i nauczycieli przedmiotowców, publikujemy kolejne wzory IPET oraz artykuły na temat rozwoju emocjonalno-społecznego uczniów, poszerzamy bazę kart pracy na zajęcia specjalistyczne... Dodatkowo omawiamy zmiany w Karcie Nauczyciela, które weszły w życie od nowego roku i które jeszcze przed nami!
Powrót do stacjonarnej nauki w klasach I-III szkoły podstawowej stwarza nowe okazje do klasowych wycieczek, spacerów i zabaw na. W aktualnie panujących warunkach atmosferycznych nietrudno o wypadki i drobne urazy na śliskiej i oblodzonej nawierzchni. Zanim wyjdziesz uczniami na zewnątrz, upewnij się, że wiesz jak unikać wypadków oraz jak postępować, gdyby jednak doszło do takiego zdarzenia.
Szkoła musi współpracować z takimi instytucjami jak: sąd rodzinny, policja czy ośrodki pomocy społecznej. Warto tę współpracę prowadzić tak, by była zewnętrznym wsparciem, a nie przykrym obowiązkiem. To do tych instytucji szkoła będzie najczęściej kierować prośby o zbadanie sytuacji czy podjęcie kroków prawnych w związku z zachowaniem uczniów lub rodziców. Podpowiadamy jak i kiedy szkoła powinna sporządzić wniosek o wgląd w sytuację dziecka.
Ostatni rok nie sprzyjał radzeniu sobie z napięciem. Miliony pandemicznych informacji atakowały na każdym roku, trudno było uniknąć ciągłych rozmów o ryzyku zakażenia, statystykach. Polskie domy przesiąkły lękiem o zdrowie, pracę, plany i marzenia. Telefony w Poradniach Zdrowia Psychicznego nie przestają dzwonić – lękowa młodzież jest w wyraźnym dołku.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z uczniem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów. Co należy rozumieć przez zintegrowane działania nauczycieli? Sprawdzamy, co na ten temat mówią przepisy.
Do szkoły wrócili najmłodsi uczniowie – zdezorientowani, odizolowani w domach przez kilka miesięcy, po miesięcznej przerwie zimowej. W najgorszej sytuacji są pierwszoklasiści – do szkoły chodzili zaledwie kilka tygodni, nie zdążyli zaadaptować się do nowych warunków, gdy życie postawiło przed nimi i ich rodzicami poważne zadanie – naukę zdalną. W takich okolicznościach o konflikty w klasie nietrudno. Jak sobie z nimi radzić?
Obecny rok szkolny obfituje w wiele ograniczeń – jednym z nich jest utrudnienie w organizacji wolontariatu dla uczniów szkół podstawowych. Obostrzenia dotyczące kontaktów społecznych, izolowanie osób niepełnosprawnych, starszych, przewlekle chorych nie pozwalają na to, by uczniowie mogli bezpośrednio angażować się w pomoc potrzebującym. Jednak dla chcącego nic trudnego – istnieje wiele możliwości pomagania na odległość.
Ostatnie tygodnie obfitują w intensywne wydarzenia o charakterze społeczno-politycznym. Na ulicach trwają demonstracje, media huczą ściągając uwagę widzów na różne sposoby, pokazując skrajnie odmienne treści na te same tematy. Dzieci obserwują rodziców, którzy wyrażają swoje poglądy w sposób bardzo emocjonalny, czasem dla nich mało zrozumiały, wywołujący strach. Co może zrobić nauczyciel, by wesprzeć zagubione dzieciaki?