Jak nauczyć dziecko, że złość nie musi oznaczać krzyku ani płaczu? Jak wesprzeć ucznia w budowaniu konstruktywnych reakcji w sytuacjach frustracji i napięcia? Ten gotowy scenariusz zajęć indywidualnych pomoże nauczycielowi, psychologowi lub pedagogowi specjalnemu wprowadzić dziecko w świat samoregulacji w sposób bezpieczny, praktyczny i pełen empatii. Zajęcia opierają się na prostych technikach ruchowych, ekspresyjnym rysunku oraz ćwiczeniach z użyciem haseł bezpieczeństwa i scenek z pacynkami. Dzięki aktywnemu uczestnictwu i konkretnym zadaniom uczeń uczy się rozpoznawać sygnały z ciała, nazywać emocje oraz stosować alternatywne sposoby reagowania. Scenariusz zajęć stanowi wsparcie w pracy z uczniami, którzy przejawiają trudności w panowaniu nad emocjami – zwłaszcza z dziećmi z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, ADHD lub z zaburzeniami emocjonalnymi. Scenariusz może być z powodzeniem wykorzystywany także w rewalidacji indywidualnej i w działaniach terapeutyczno-wychowawczych.
Grupa docelowa | Uczniowie szkoły podstawowej mający trudności z regulacją emocji, szczególnie w sytuacjach frustracji i niepowodzeń – w tym uczniowie ze spektrum autyzmu, ADHD oraz zaburzeniami emocjonalnymi |
Cel główny | Ćwiczenie konstruktywnych sposobów wyrażania emocji, szczególnie w sytuacji frustracji |
Cele szczegółowe |
|
Metody |
|
Potrzebne materiały |
|
Czas trwania | 60 minut |
Liczba uczestników | 1 (zajęcia indywidualne) |