rozwój emocjonalno-społeczny

Zalcznik nr 1. Opakowania na kinowe przekąski (2)

Mogę inaczej! Sposoby wyrażania emocji zamiast krzyku i płaczu. Scenariusz zajęć rewalidacyjnych

Jak nauczyć dziecko, że złość nie musi oznaczać krzyku ani płaczu? Jak wesprzeć ucznia w budowaniu konstruktywnych reakcji w sytuacjach frustracji i napięcia? Ten gotowy scenariusz zajęć indywidualnych pomoże nauczycielowi, psychologowi lub pedagogowi specjalnemu wprowadzić dziecko w świat samoregulacji w sposób bezpieczny, praktyczny i pełen empatii. Zajęcia opierają się na prostych technikach ruchowych, ekspresyjnym rysunku oraz ćwiczeniach z użyciem haseł bezpieczeństwa i scenek z pacynkami. Dzięki aktywnemu uczestnictwu i konkretnym zadaniom uczeń uczy się rozpoznawać sygnały z ciała, nazywać emocje oraz stosować alternatywne sposoby reagowania. Scenariusz zajęć stanowi wsparcie w pracy z uczniami, którzy przejawiają trudności w panowaniu nad emocjami – zwłaszcza z dziećmi z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, ADHD lub z zaburzeniami emocjonalnymi. Scenariusz może być z powodzeniem wykorzystywany także w rewalidacji indywidualnej i w działaniach terapeutyczno-wychowawczych.

Grupa docelowa Uczniowie szkoły podstawowej mający trudności z regulacją emocji, szczególnie w sytuacjach frustracji i niepowodzeń – w tym uczniowie ze spektrum autyzmu, ADHD oraz zaburzeniami emocjonalnymi
Cel główny Ćwiczenie konstruktywnych sposobów wyrażania emocji, szczególnie w sytuacji frustracji
Cele szczegółowe
  • poznanie alternatywnych zachowań wobec krzyku i płaczu (techniki samoregulacji)
  • rozpoznawanie sygnałów ostrzegawczych w ciele i emocjach
  • wzmacnianie umiejętności panowania nad impulsami poprzez ruch, rysowanie i hasło bezpieczeństwa
  • odgrywanie prostych scenek, w których dziecko doświadcza nieprzyjemnych emocji, ale reaguje inaczej niż dotychczas
Metody
  • rozmowa kierowana
    odgrywanie ról
    techniki relaksacyjne
    rysunek ekspresyjny
Potrzebne materiały
  • załącznik nr 1. Różne emocje
  • załącznik nr 2. Impulsywne reakcje na złość
  • załącznik nr 3. Co zamiast krzyku?
  • załącznik nr 4. Mój potwór złości
  • załącznik nr 5. Hasła
  • dwie pacynki lub figurki (do odgrywania ról)
  • kredki, flamastry, naklejki itp. (materiały plastyczne potrzebne do stworzenia wizerunku Potwora złości)
Czas trwania 60 minut
Liczba uczestników 1 (zajęcia indywidualne)
Karta pracy nr 1. Opakowania na kinowe przekąski

„W głowie się nie mieści” – poznajemy emocje i uczymy się je rozumieć. Scenariusz zajęć dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej

Film „W głowie się nie mieści” to barwna i pełna humoru opowieść o emocjach, które mieszkają w naszej głowie i wpływają na to, jak się czujemy i jak reagujemy na różne sytuacje. Dzieci poznają: Radość, Smutek, Złość, Strach i Odrazę, jako bohaterów, którzy pomagają rozumieć własne uczucia. Ten film to doskonała okazja, aby w prosty i zabawny sposób zacząć rozmawiać z najmłodszymi o tym, co dzieje się w ich emocjonalnym świecie i jak mogą radzić sobie z trudnymi uczuciami.

Grupa docelowa Uczniowie klas I-III szkoły podstawowej
Cele ogólne:
  • kształtowanie świadomości emocjonalnej u dzieci
  • rozwijanie umiejętności społecznych, takich jak empatia i komunikacja emocji
  • budowanie pozytywnego obrazu siebie poprzez zrozumienie, że wszystkie emocje są potrzebne i naturalne
  • wspieranie umiejętności radzenia sobie z emocjami w codziennych sytuacjach
Cele szczegółowe:
  • rozpoznawanie i nazwanie emocji: radość, smutek, złość, strach, odraza
  • umiejętność wskazywania sytuacji, w których może odczuwać różne emocje
  • zrozumienie, że emocje innych osób mogą być inne, niż własne – i są równie ważne
  • nauka prostych technik regulacji emocji
  • umiejętność wypowiadania się na temat filmu, łącząc treść z własnym doświadczeniem emocjonalnym
Potrzebne materiały:
  • projektor lub tablica multimedialna,
  • dostęp do filmu „W głowie się nie mieści” (2015 r., reż. Docter)
  • załącznik nr 1. Załącznik nr 1
  • załącznik nr 2. Bilety kinowe
  • załącznik nr 3. Emocje
  • załącznik nr 4. Praca plastyczna – moja twarz
  • załącznik nr 5. Emocje w codziennym życiu
  • długopisy, pisaki, farby, bibuła, kolorowe kartki itp
Czas trwania:
  • 2-3 godziny lekcyjne (włączając oglądanie filmu)
Liczba uczestników:
  • 1-2 klasy
Sprawdź inne serwisy