rozwój emocjonalno-społeczny

Załącznik nr 1. Zachowania nieakceptowane. Materiały do pracy w grupach

Kradzież. Scenariusz zajęć na temat zachowań nieakceptowanych społecznie

Kradzież to jeden z najczęściej popełnianych przez uczniów czynów zabronionych. Wychowawcy mają wątpliwości, jak rozmawiać z podopiecznymi, kiedy doszło do takiego zdarzenia w ich klasie. Nie da się ustalić jednej uniwersalnej reguły co do poprowadzenia lekcji wychowawczej, w przypadku, gdy uczniowie z jednej klasy dokonali kradzieży. Nauczyciel sam musi wyczuć atmosferę panującą wokół sprawy, oczekiwania uczniów oraz potrzeby zarówno w odniesieniu do samych sprawców zdarzenia, jak i pozostałych wychowanków w klasie. Przygotowany scenariusz jest propozycją i punktem wyjścia do własnych poszukiwań. Przyjęte rozwiązania muszą wynikać bowiem nie tylko z podłoża i okoliczności zdarzenia, ale też uwzględniać między innymi: wiek, wrażliwość uczniów, stopień nasilenia problemu oraz umiejętności pedagogiczne samego prowadzącego.

Uczestnicy Uczniowie klas IV-VIIII szkoły podstawowej i szkół ponadpodstawowych
Cele
  • uświadomienie uczniom istoty prawidłowego funkcjonowanie w społeczeństwie ukazywanie możliwych nieakceptowanych społecznie zachowań (w tym kradzieży) i wskazanie poprawnych postaw
  • kształtowanie umiejętności samodzielnego myślenia i podejmowania odpowiedzialnych wyborów
  • doskonalenie umiejętności pracy w grupie
Formy pracy
  • dyskusja
  • burza mózgów
  • drama
  • praca indywidualna
  • praca grupowa
  • praca z całą klasą
Potrzebne materiały
  • Załącznik nr 1. Zachowania nieakceptowane. Materiały do pracy w grupach
  • marker,
  • dwa duże arkusze papieru (mogą być kolorowe brystole) do powieszenia,
  • małe karteczki samoprzylepne dla każdego ucznia.
Czas trwania 45 minut
Liczba uczestników oddział klasowy
Sprawdź inne serwisy