rozwój emocjonalno-społeczny

Karta pracy nr 1. Rysunki emocji - złość.   Radzenie sobie z trudnymi emocjami. Scenariusz zajęć dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej

Radzenie sobie z trudnymi emocjami. Scenariusz zajęć dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej

Emocje towarzyszą nam na każdym kroku – towarzyszą zarówno w chwilach radości, jak i trudnych momentach. Każdy z nas doświadcza emocji takich jak złość, smutek, strach czy gniew, ale nie zawsze wiemy, jak sobie z nimi radzić. To, jak rozumiemy i wyrażamy nasze uczucia, ma ogromny wpływ na nasze codzienne życie i relacje z innymi. Dlatego ważne jest, aby już od najmłodszych lat uczyć się, jak rozpoznawać trudne emocje i jak sobie z nimi radzić w zdrowy sposób. Zrozumienie, że emocje są naturalną częścią życia, to pierwszy krok w budowaniu umiejętności ich kontrolowania i wyrażania w sposób konstruktywny. Jakie techniki mogą pomóc dzieciom radzić sobie z silnymi emocjami? Jakie narzędzia dają poczucie, że emocje są czymś, z czym możemy się zaprzyjaźnić i nauczyć się je dobrze rozumieć?

Uczestnicy
  • uczniowie klas 1-3 szkoły podstawowej
Cele ogólne  
  • pomoc uczniom w zrozumieniu, czym są trudne emocje oraz jakie mają znaczenie w codziennym życiu
  • rozwijanie umiejętności rozpoznawania i wyrażania emocji w sposób zdrowy i konstruktywny,
  • kształtowanie umiejętności radzenia sobie z trudnymi emocjami w różnych sytuacjach
  • wspieranie dzieci w budowaniu pozytywnego podejścia do emocji
Cele szczegółowe  
  • rozpoznawanie emocji takich, jak: złość, smutek, gniew i żal
  • poznanie prostych technik relaksacyjnych
  • nauka wyciszenia się i odzyskania kontroli nad swoimi emocjami,
  • ćwiczenie mówienia o emocjach w sposób zrozumiały i akceptowalny społecznie
Potrzebne materiały  
  • tablica lub flipchart,
  • magnesy
  • puste pudełko
  • kolorowe kredki lub pisaki dla dzieci
  • karta pracy nr 1. Rysunki emocji – złość
  • karta pracy nr 2. Rysunki emocji – strach
  • karta pracy nr 3. Rysunki emocji – radość
  • karta pracy nr 4. Rysunki emocji – wstręt
  • karta pracy nr 5. Rysunki emocji – smutek
  • karta pracy nr 6. Ćwiczenie: rysowanie emocji
  • karta pracy nr 7. Ćwiczenie: rysowanie emocji
Czas trwania 90 min.
Liczba uczestników Do 25
  Zaburzenia integracji sensorycznej a emocje dziecka

Zaburzenia integracji sensorycznej a emocje dziecka

Dzieci poznają świat poprzez doświadczanie go wszystkimi zmysłami. Rozwijający się układ nerwowy nie zawsze jednak jest w stanie przetworzyć dowolną ilość informacji sensorycznych. Siedmiolatek, który zbyt długo przebywa w hałasie i tłoku, może rozpłakać się nie tylko z powodu odczuwania smutku. Przyczyną może być przebodźcowanie i wynikające z niego rozdrażnienie. Istnieje związek pomiędzy zaburzeniami integracji sensorycznej a emocjami. Emocje wpływają też na nasz sposób odbierania bodźców. Zaburzenia integracji sensorycznej mają silny wpływ na rozwój emocjonalny dzieci i młodzieży.

Chcesz dowiedzieć się więcej? Dołącz do Akademii ePedagogiki i obejrzyj szkolenie: Uczeń z zaburzeniami integracji sensorycznej – trudności i wyzwania
Do webinaru dołączono materiały specjalne: 
  • Masy plastyczne przepisy
  • Obraz i konsekwencje zaburzeń integracji sensorycznej – trzy studia przypadku
  • Opis przypadku 1. Krystian
  • Opis przypadku 2. Adam
  • Opis przypadku 3. Mikołaj
  • Prezentacja: Uczeń z zaburzeniami integracji sensorycznej

Z artykułu dowiesz się:

  • Jaki jest związek zaburzenia SI ze sposobem funkcjonowania dziecka?
  • Jak mogą objawiać się zaburzenia sensoryczne poszczególnych układów zmysłowych?
  • Jaki może być związek pomiędzy zaburzeniami integracji sensorycznej a emocjami?
  • Jaki jest związek między dezintegracją SI a problemami z zaadaptowaniem się?
  • Dlaczego dziecko z zaburzeniem integracji sensorycznej gorzej radzi sobie ze stresem?
  • Z jakiego powodu nieprawidłowy odbiór bodźców sensorycznych powoduje obniżoną samoocenę?
  • Jak zaburzenia integracji sensorycznej u dzieci w wieku szkolnym łączą się z innymi problemami rozwojowymi?
Sprawdź inne serwisy