rozwój emocjonalno-społeczny

  Zaburzenia integracji sensorycznej a emocje dziecka

Zaburzenia integracji sensorycznej a emocje dziecka

Dzieci poznają świat poprzez doświadczanie go wszystkimi zmysłami. Rozwijający się układ nerwowy nie zawsze jednak jest w stanie przetworzyć dowolną ilość informacji sensorycznych. Siedmiolatek, który zbyt długo przebywa w hałasie i tłoku, może rozpłakać się nie tylko z powodu odczuwania smutku. Przyczyną może być przebodźcowanie i wynikające z niego rozdrażnienie. Istnieje związek pomiędzy zaburzeniami integracji sensorycznej a emocjami. Emocje wpływają też na nasz sposób odbierania bodźców. Zaburzenia integracji sensorycznej mają silny wpływ na rozwój emocjonalny dzieci i młodzieży.

Chcesz dowiedzieć się więcej? Dołącz do Akademii ePedagogiki i obejrzyj szkolenie: Uczeń z zaburzeniami integracji sensorycznej – trudności i wyzwania
Do webinaru dołączono materiały specjalne: 
  • Masy plastyczne przepisy
  • Obraz i konsekwencje zaburzeń integracji sensorycznej – trzy studia przypadku
  • Opis przypadku 1. Krystian
  • Opis przypadku 2. Adam
  • Opis przypadku 3. Mikołaj
  • Prezentacja: Uczeń z zaburzeniami integracji sensorycznej

Z artykułu dowiesz się:

  • Jaki jest związek zaburzenia SI ze sposobem funkcjonowania dziecka?
  • Jak mogą objawiać się zaburzenia sensoryczne poszczególnych układów zmysłowych?
  • Jaki może być związek pomiędzy zaburzeniami integracji sensorycznej a emocjami?
  • Jaki jest związek między dezintegracją SI a problemami z zaadaptowaniem się?
  • Dlaczego dziecko z zaburzeniem integracji sensorycznej gorzej radzi sobie ze stresem?
  • Z jakiego powodu nieprawidłowy odbiór bodźców sensorycznych powoduje obniżoną samoocenę?
  • Jak zaburzenia integracji sensorycznej u dzieci w wieku szkolnym łączą się z innymi problemami rozwojowymi?
Załącznik nr 1. Zachowania nieakceptowane. Materiały do pracy w grupach

Kradzież. Scenariusz zajęć na temat zachowań nieakceptowanych społecznie

Kradzież to jeden z najczęściej popełnianych przez uczniów czynów zabronionych. Wychowawcy mają wątpliwości, jak rozmawiać z podopiecznymi, kiedy doszło do takiego zdarzenia w ich klasie. Nie da się ustalić jednej uniwersalnej reguły co do poprowadzenia lekcji wychowawczej, w przypadku, gdy uczniowie z jednej klasy dokonali kradzieży. Nauczyciel sam musi wyczuć atmosferę panującą wokół sprawy, oczekiwania uczniów oraz potrzeby zarówno w odniesieniu do samych sprawców zdarzenia, jak i pozostałych wychowanków w klasie. Przygotowany scenariusz jest propozycją i punktem wyjścia do własnych poszukiwań. Przyjęte rozwiązania muszą wynikać bowiem nie tylko z podłoża i okoliczności zdarzenia, ale też uwzględniać między innymi: wiek, wrażliwość uczniów, stopień nasilenia problemu oraz umiejętności pedagogiczne samego prowadzącego.

Uczestnicy Uczniowie klas IV-VIIII szkoły podstawowej i szkół ponadpodstawowych
Cele
  • uświadomienie uczniom istoty prawidłowego funkcjonowanie w społeczeństwie ukazywanie możliwych nieakceptowanych społecznie zachowań (w tym kradzieży) i wskazanie poprawnych postaw
  • kształtowanie umiejętności samodzielnego myślenia i podejmowania odpowiedzialnych wyborów
  • doskonalenie umiejętności pracy w grupie
Formy pracy
  • dyskusja
  • burza mózgów
  • drama
  • praca indywidualna
  • praca grupowa
  • praca z całą klasą
Potrzebne materiały
  • Załącznik nr 1. Zachowania nieakceptowane. Materiały do pracy w grupach
  • marker,
  • dwa duże arkusze papieru (mogą być kolorowe brystole) do powieszenia,
  • małe karteczki samoprzylepne dla każdego ucznia.
Czas trwania 45 minut
Liczba uczestników oddział klasowy
Czy kłamstwo może być dobre? Karty pracy na Międzynarodowy Dzień Bez Kłamstwa

Czy kłamstwo może być dobre? Karty pracy na Międzynarodowy Dzień Bez Kłamstwa

Kłamstwo to świadome podanie nieprawdziwej informacji w celu wprowadzenia kogoś w błąd. Chociaż często postrzegamy je jako negatywne zjawisko, nie zawsze jest to takie proste. Czasem kłamstwo może być postrzegane jako „białe kłamstwo”, mające na celu ochronę drugiej osoby przed krzywdą. Innym razem stajemy przed dylematem moralnym – czy skłamać, aby uniknąć konfliktu, czy też być uczciwym, narażając się na nieprzyjemne konsekwencje. Kłamstwo – czy zawsze jest złe? Proponowany zestaw kart pracy przeznaczony jest dla starszych uczniów szkoły podstawowej i ma na celu pomóc im zrozumieć różne aspekty kłamstwa, w tym: konsekwencje kłamstwa, białe kłamstwo, dylematy moralne. Zestaw kart pracy może zostać wykorzystany w czasie godziny wychowawczej, na indywidualnych spotkaniach z psychologiem/pedagogiem szkolnym, w ramach zajęć rewalidacyjnych lub na warsztatach psychoedukacyjnych.

Twórz własne karty pracy i w kreatywny sposób rozwijaj umiejętności swoich uczniów! Za pomocą kreatora kart pracy z łatwością przygotujesz ciekawe materiały ćwiczeniowe odpowiednie dla Twoich uczniów. PRZETESTUJ!

Sprawdź inne serwisy