Radzenie sobie z trudnymi emocjami. Scenariusz zajęć dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej

Julia Przybył

Autor: Julia Przybył

Dodano: 7 kwietnia 2025

Emocje towarzyszą nam na każdym kroku – towarzyszą zarówno w chwilach radości, jak i trudnych momentach. Każdy z nas doświadcza emocji takich jak złość, smutek, strach czy gniew, ale nie zawsze wiemy, jak sobie z nimi radzić. To, jak rozumiemy i wyrażamy nasze uczucia, ma ogromny wpływ na nasze codzienne życie i relacje z innymi. Dlatego ważne jest, aby już od najmłodszych lat uczyć się, jak rozpoznawać trudne emocje i jak sobie z nimi radzić w zdrowy sposób. Zrozumienie, że emocje są naturalną częścią życia, to pierwszy krok w budowaniu umiejętności ich kontrolowania i wyrażania w sposób konstruktywny. Jakie techniki mogą pomóc dzieciom radzić sobie z silnymi emocjami? Jakie narzędzia dają poczucie, że emocje są czymś, z czym możemy się zaprzyjaźnić i nauczyć się je dobrze rozumieć?

Uczestnicy
  • uczniowie klas 1-3 szkoły podstawowej
Cele ogólne  
  • pomoc uczniom w zrozumieniu, czym są trudne emocje oraz jakie mają znaczenie w codziennym życiu
  • rozwijanie umiejętności rozpoznawania i wyrażania emocji w sposób zdrowy i konstruktywny,
  • kształtowanie umiejętności radzenia sobie z trudnymi emocjami w różnych sytuacjach
  • wspieranie dzieci w budowaniu pozytywnego podejścia do emocji
Cele szczegółowe  
  • rozpoznawanie emocji takich, jak: złość, smutek, gniew i żal
  • poznanie prostych technik relaksacyjnych
  • nauka wyciszenia się i odzyskania kontroli nad swoimi emocjami,
  • ćwiczenie mówienia o emocjach w sposób zrozumiały i akceptowalny społecznie
Potrzebne materiały  
  • tablica lub flipchart,
  • magnesy
  • puste pudełko
  • kolorowe kredki lub pisaki dla dzieci
  • karta pracy nr 1. Rysunki emocji – złość
  • karta pracy nr 2. Rysunki emocji – strach
  • karta pracy nr 3. Rysunki emocji – radość
  • karta pracy nr 4. Rysunki emocji – wstręt
  • karta pracy nr 5. Rysunki emocji – smutek
  • karta pracy nr 6. Ćwiczenie: rysowanie emocji
  • karta pracy nr 7. Ćwiczenie: rysowanie emocji
Czas trwania 90 min.
Liczba uczestników Do 25

Podgląd dokumentów:

Pozostało jeszcze 72% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:

  • Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
  • Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
  • Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
  • Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
  • Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.

Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Dodano: 7 kwietnia 2025

Autor: Julia Przybył

Psycholog, autorka gier terapeutyczno-relacyjnych dla dzieci. Ukończyła studia podyplomowe z zakresu udzielania pomocy psychologicznej rodzinom w nurcie systemowym. Doświadczenie zawodowe zdobywała na szpitalnych oddziałach psychiatrycznych, oddziale leczenia zespołów abstynencyjnych oraz oddziale leczenia uzależnień, w domu dziecka oraz pracując jako konsultantka na portalu tekstowej pomocy psychologicznej. Ma doświadczenie w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym. Aktualnie pracuje w dwóch szkołach podstawowych jako psycholog szkolny, towarzyszy grupie wsparcia dla dorosłych osób LGBTQ+ oraz w poradni zdrowia psychicznego.

Tematyka

Sprawdź inne serwisy