Emocje towarzyszą nam na każdym kroku – towarzyszą zarówno w chwilach radości, jak i trudnych momentach. Każdy z nas doświadcza emocji takich jak złość, smutek, strach czy gniew, ale nie zawsze wiemy, jak sobie z nimi radzić. To, jak rozumiemy i wyrażamy nasze uczucia, ma ogromny wpływ na nasze codzienne życie i relacje z innymi. Dlatego ważne jest, aby już od najmłodszych lat uczyć się, jak rozpoznawać trudne emocje i jak sobie z nimi radzić w zdrowy sposób. Zrozumienie, że emocje są naturalną częścią życia, to pierwszy krok w budowaniu umiejętności ich kontrolowania i wyrażania w sposób konstruktywny. Jakie techniki mogą pomóc dzieciom radzić sobie z silnymi emocjami? Jakie narzędzia dają poczucie, że emocje są czymś, z czym możemy się zaprzyjaźnić i nauczyć się je dobrze rozumieć?
Uczestnicy
|
- uczniowie klas 1-3 szkoły podstawowej
|
Cele ogólne
|
- pomoc uczniom w zrozumieniu, czym są trudne emocje oraz jakie mają znaczenie w codziennym życiu
- rozwijanie umiejętności rozpoznawania i wyrażania emocji w sposób zdrowy i konstruktywny,
- kształtowanie umiejętności radzenia sobie z trudnymi emocjami w różnych sytuacjach
- wspieranie dzieci w budowaniu pozytywnego podejścia do emocji
|
Cele szczegółowe
|
- rozpoznawanie emocji takich, jak: złość, smutek, gniew i żal
- poznanie prostych technik relaksacyjnych
- nauka wyciszenia się i odzyskania kontroli nad swoimi emocjami,
- ćwiczenie mówienia o emocjach w sposób zrozumiały i akceptowalny społecznie
|
Potrzebne materiały
|
- tablica lub flipchart,
- magnesy
- puste pudełko
- kolorowe kredki lub pisaki dla dzieci
- karta pracy nr 1. Rysunki emocji – złość
- karta pracy nr 2. Rysunki emocji – strach
- karta pracy nr 3. Rysunki emocji – radość
- karta pracy nr 4. Rysunki emocji – wstręt
- karta pracy nr 5. Rysunki emocji – smutek
- karta pracy nr 6. Ćwiczenie: rysowanie emocji
- karta pracy nr 7. Ćwiczenie: rysowanie emocji
|
Czas trwania
|
90 min.
|
Liczba uczestników
|
Do 25
|
Pozostało jeszcze 72% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Autor: Julia Przybył
Psycholog, autorka gier terapeutyczno-relacyjnych dla dzieci. Ukończyła studia podyplomowe z zakresu udzielania pomocy psychologicznej rodzinom w nurcie systemowym. Doświadczenie zawodowe zdobywała na szpitalnych oddziałach psychiatrycznych, oddziale leczenia zespołów abstynencyjnych oraz oddziale leczenia uzależnień, w domu dziecka oraz pracując jako konsultantka na portalu tekstowej pomocy psychologicznej. Ma doświadczenie w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym. Aktualnie pracuje w dwóch szkołach podstawowych jako psycholog szkolny, towarzyszy grupie wsparcia dla dorosłych osób LGBTQ+ oraz w poradni zdrowia psychicznego.