Leśne zmysły i „zanurzenie się” w naturze. Scenariusz zajęć dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej

Julia Przybył

Autor: Julia Przybył

Dodano: 14 kwietnia 2025

Współczesny świat jest pełen bodźców, pośpiechu i napięcia, które mogą wpływać na samopoczucie dzieci – zarówno emocjonalne, jak i fizyczne. Coraz częściej potrzebujemy chwil wyciszenia, uważności i kontaktu z naturą, która może stać się sprzymierzeńcem w dbaniu o zdrowie psychiczne i emocjonalne. Kąpiele leśne (z jap. shinrin-yoku) to sposób na budowanie uważności, regulację emocji oraz głębsze poznanie siebie i świata przez doświadczanie go wszystkimi zmysłami. Jak las może pomóc nam się wyciszyć, odzyskać równowagę i poczuć się dobrze ze sobą? Jak możemy wspólnie przeżywać ten czas, wspierając swoje emocje i relacje z rówieśnikami?

Uczestnicy
  • uczniowie klas 1-3 szkoły podstawowej
Miejsce prowadzenia zajęć
  • las lub teren leśny w okolicy szkoły
Cele ogólne
  • psychoedukacyjne:
    • rozwijanie umiejętności radzenia sobie ze stresem i emocjami poprzez kontakt z naturą
    • wzmacnianie poczucia bezpieczeństwa i spokoju
  • sensoryczne:
    • rozwijanie zdolności uważnego słuchania, obserwowania i odczuwania za pomocą różnych zmysłów
  • integracyjne:
    • budowanie więzi w grupie, rozwijanie współpracy i komunikacji
Potrzebne materiały
  • koc lub mata do siedzenia
  • małe, zakręcane słoiczki
  • kredki lub pisaki
  • produkty jadalne kojarzące się z lasem
  • karta pracy nr 1. Zmysł słuchu
  • karta pracy nr 2. Zmysł węchu
  • karta pracy nr 3. Zmysł wzroku
  • karta pracy nr 4. Zmysł dotyku
  • karta pracy nr 5. Zmysł smaku
  • karta pracy nr 6. Wyobraźnia | Kreatywność
Czas trwania
  • 120 min.

Podgląd dokumentów:

Pozostało jeszcze 84% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:

  • Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
  • Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
  • Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
  • Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
  • Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.

Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Dodano: 14 kwietnia 2025

Autor: Julia Przybył

Psycholog, autorka gier terapeutyczno-relacyjnych dla dzieci. Ukończyła studia podyplomowe z zakresu udzielania pomocy psychologicznej rodzinom w nurcie systemowym. Doświadczenie zawodowe zdobywała na szpitalnych oddziałach psychiatrycznych, oddziale leczenia zespołów abstynencyjnych oraz oddziale leczenia uzależnień, w domu dziecka oraz pracując jako konsultantka na portalu tekstowej pomocy psychologicznej. Ma doświadczenie w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym. Aktualnie pracuje w dwóch szkołach podstawowych jako psycholog szkolny, towarzyszy grupie wsparcia dla dorosłych osób LGBTQ+ oraz w poradni zdrowia psychicznego.

Tematyka

Sprawdź inne serwisy