Współczesny świat jest pełen bodźców, pośpiechu i napięcia, które mogą wpływać na samopoczucie dzieci – zarówno emocjonalne, jak i fizyczne. Coraz częściej potrzebujemy chwil wyciszenia, uważności i kontaktu z naturą, która może stać się sprzymierzeńcem w dbaniu o zdrowie psychiczne i emocjonalne. Kąpiele leśne (z jap. shinrin-yoku) to sposób na budowanie uważności, regulację emocji oraz głębsze poznanie siebie i świata przez doświadczanie go wszystkimi zmysłami. Jak las może pomóc nam się wyciszyć, odzyskać równowagę i poczuć się dobrze ze sobą? Jak możemy wspólnie przeżywać ten czas, wspierając swoje emocje i relacje z rówieśnikami?
Uczestnicy
|
- uczniowie klas 1-3 szkoły podstawowej
|
Miejsce prowadzenia zajęć
|
- las lub teren leśny w okolicy szkoły
|
Cele ogólne
|
- psychoedukacyjne:
- rozwijanie umiejętności radzenia sobie ze stresem i emocjami poprzez kontakt z naturą
- wzmacnianie poczucia bezpieczeństwa i spokoju
- sensoryczne:
- rozwijanie zdolności uważnego słuchania, obserwowania i odczuwania za pomocą różnych zmysłów
- integracyjne:
- budowanie więzi w grupie, rozwijanie współpracy i komunikacji
|
Potrzebne materiały
|
- koc lub mata do siedzenia
- małe, zakręcane słoiczki
- kredki lub pisaki
- produkty jadalne kojarzące się z lasem
- karta pracy nr 1. Zmysł słuchu
- karta pracy nr 2. Zmysł węchu
- karta pracy nr 3. Zmysł wzroku
- karta pracy nr 4. Zmysł dotyku
- karta pracy nr 5. Zmysł smaku
- karta pracy nr 6. Wyobraźnia | Kreatywność
|
Czas trwania
|
|
Pozostało jeszcze 84% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Autor: Julia Przybył
Psycholog, autorka gier terapeutyczno-relacyjnych dla dzieci. Ukończyła studia podyplomowe z zakresu udzielania pomocy psychologicznej rodzinom w nurcie systemowym. Doświadczenie zawodowe zdobywała na szpitalnych oddziałach psychiatrycznych, oddziale leczenia zespołów abstynencyjnych oraz oddziale leczenia uzależnień, w domu dziecka oraz pracując jako konsultantka na portalu tekstowej pomocy psychologicznej. Ma doświadczenie w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym. Aktualnie pracuje w dwóch szkołach podstawowych jako psycholog szkolny, towarzyszy grupie wsparcia dla dorosłych osób LGBTQ+ oraz w poradni zdrowia psychicznego.