kąpiele leśne

Karta pracy nr 1. Zmysł słuchu   Leśne zmysły i „zanurzenie się” w naturze. Scenariusz zajęć dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej

Leśne zmysły i „zanurzenie się” w naturze. Scenariusz zajęć dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej

Współczesny świat jest pełen bodźców, pośpiechu i napięcia, które mogą wpływać na samopoczucie dzieci – zarówno emocjonalne, jak i fizyczne. Coraz częściej potrzebujemy chwil wyciszenia, uważności i kontaktu z naturą, która może stać się sprzymierzeńcem w dbaniu o zdrowie psychiczne i emocjonalne. Kąpiele leśne (z jap. shinrin-yoku) to sposób na budowanie uważności, regulację emocji oraz głębsze poznanie siebie i świata przez doświadczanie go wszystkimi zmysłami. Jak las może pomóc nam się wyciszyć, odzyskać równowagę i poczuć się dobrze ze sobą? Jak możemy wspólnie przeżywać ten czas, wspierając swoje emocje i relacje z rówieśnikami?

  Shinrin-yoku. Czym są kąpiele leśne i jak wykorzystać terapię lasem w edukacji?

Shinrin-yoku. Czym są kąpiele leśne i jak wykorzystać terapię lasem w edukacji?

Współczesna szkoła stawia przed uczniami wiele wyzwań. Presja wyników, intensywny program nauczania oraz nadmiar bodźców cyfrowych mogą prowadzić do stresu, zmęczenia i obniżonej motywacji do nauki. Jako psycholog szkolny, zajmujący się również prozdrowotną praktyką kontaktu z naturą, wiem, jak ważne jest wspieranie zdrowia psychicznego i fizycznego uczniów. W tym kontekście coraz częściej mówi się o kąpielach leśnych i ich korzystnym wpływie na rozwój młodych ludzi. Wpisuje się to także w podejście systemowe określone w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, które podkreśla znaczenie wspierania dobrostanu dzieci poprzez działania profilaktyczne i środowiskowe. Jednym z narzędzi, które warto rozważyć w procesie edukacji, są kąpiele leśne – praktyka inspirowana japońskim shinrin-yoku, polegająca na świadomym obcowaniu z naturą. 

Kąpiele leśne (z jap. shinrin-yoku) to praktyka zanurzenia się w atmosferze lasu w celu poprawy zdrowia i samopoczucia. Pojęcie to pojawiło się w Japonii w latach 80. XX wieku jako odpowiedź na rosnące problemy związane ze stresem i oderwaniem człowieka od natury (dr Qing Li, Sztuka i teoria kąpieli leśnych. Jak dzięki drzewom stać się szczęśliwszym i zdrowszym. 2018). Kąpiele leśne nie wymagają wysiłku fizycznego – najważniejsze jest świadome przebywanie w lesie, skupienie się na zmysłach i otaczającym nas środowisku. Podczas leśnych spacerów organizm reaguje na kontakt ze środowiskiem leśnym obniżeniem ciśnienia krwi i spowolnieniem pracy serca, co świadczy o aktywizacji układu przywspółczulnego odpowiedzialnego za regenerację i wyciszenie. Ta praktyka zdobywa coraz większą popularność na całym świecie, również w kontekście edukacji. 

Z artykułu dowiesz się m.in.: 

  • Czym są kąpiele leśne i na czym polega praktyka zanurzania się w atmosferze lasu wszystkimi zmysłami?
  • W jaki sposób kontakt z lasem aktywizuje układ przywspółczulny i obniża poziom kortyzolu u uczniów?
  • Jakie elementy edukacji można wzbogacić dzięki włączeniu leśnej terapii do podstawy programowej?
  • W jaki sposób kąpiele leśne wspierają rozwój zmysłów i ćwiczenie uważności wśród uczniów?
  • Jak nauczyciel może bezpiecznie i skutecznie zorganizować praktykę kąpieli leśnych w szkole?
Sprawdź inne serwisy