
Współczesna szkoła stawia przed uczniami wiele wyzwań. Presja wyników, intensywny program nauczania oraz nadmiar bodźców cyfrowych mogą prowadzić do stresu, zmęczenia i obniżonej motywacji do nauki. Jako psycholog szkolny, zajmujący się również prozdrowotną praktyką kontaktu z naturą, wiem, jak ważne jest wspieranie zdrowia psychicznego i fizycznego uczniów. W tym kontekście coraz częściej mówi się o kąpielach leśnych i ich korzystnym wpływie na rozwój młodych ludzi. Wpisuje się to także w podejście systemowe określone w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, które podkreśla znaczenie wspierania dobrostanu dzieci poprzez działania profilaktyczne i środowiskowe. Jednym z narzędzi, które warto rozważyć w procesie edukacji, są kąpiele leśne – praktyka inspirowana japońskim shinrin-yoku, polegająca na świadomym obcowaniu z naturą.
Kąpiele leśne (z jap. shinrin-yoku) to praktyka zanurzenia się w atmosferze lasu w celu poprawy zdrowia i samopoczucia. Pojęcie to pojawiło się w Japonii w latach 80. XX wieku jako odpowiedź na rosnące problemy związane ze stresem i oderwaniem człowieka od natury (dr Qing Li, Sztuka i teoria kąpieli leśnych. Jak dzięki drzewom stać się szczęśliwszym i zdrowszym. 2018). Kąpiele leśne nie wymagają wysiłku fizycznego – najważniejsze jest świadome przebywanie w lesie, skupienie się na zmysłach i otaczającym nas środowisku. Podczas leśnych spacerów organizm reaguje na kontakt ze środowiskiem leśnym obniżeniem ciśnienia krwi i spowolnieniem pracy serca, co świadczy o aktywizacji układu przywspółczulnego odpowiedzialnego za regenerację i wyciszenie. Ta praktyka zdobywa coraz większą popularność na całym świecie, również w kontekście edukacji.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
- Czym są kąpiele leśne i na czym polega praktyka zanurzania się w atmosferze lasu wszystkimi zmysłami?
- W jaki sposób kontakt z lasem aktywizuje układ przywspółczulny i obniża poziom kortyzolu u uczniów?
- Jakie elementy edukacji można wzbogacić dzięki włączeniu leśnej terapii do podstawy programowej?
- W jaki sposób kąpiele leśne wspierają rozwój zmysłów i ćwiczenie uważności wśród uczniów?
- Jak nauczyciel może bezpiecznie i skutecznie zorganizować praktykę kąpieli leśnych w szkole?
Pozostało jeszcze 86% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Autor: Julia Przybył
Psycholog, autorka gier terapeutyczno-relacyjnych dla dzieci. Ukończyła studia podyplomowe z zakresu udzielania pomocy psychologicznej rodzinom w nurcie systemowym. Doświadczenie zawodowe zdobywała na szpitalnych oddziałach psychiatrycznych, oddziale leczenia zespołów abstynencyjnych oraz oddziale leczenia uzależnień, w domu dziecka oraz pracując jako konsultantka na portalu tekstowej pomocy psychologicznej. Ma doświadczenie w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym. Aktualnie pracuje w dwóch szkołach podstawowych jako psycholog szkolny, towarzyszy grupie wsparcia dla dorosłych osób LGBTQ+ oraz w poradni zdrowia psychicznego.