Co może wskazywać na neuropsychologiczne podłoże deficytów ucznia? Jak wspierać uczniów z diagnozą uszkodzeń OUN?

Natalia Perek

Autor: Natalia Perek

Dodano: 14 kwietnia 2025
  Co może wskazywać na neuropsychologiczne podłoże deficytów ucznia? Jak wspierać uczniów z diagnozą uszkodzeń OUN?

Rozwijający się mózg dziecka jest niezwykle wrażliwy na wszelkie wpływy. Zarówno biologiczne, jak i środowiskowe. Deficyty w zakresie rozwoju ośrodkowego układu nerwowego mogą znacząco wpływać na funkcjonowanie ucznia. Czasami sprawiają, że uczeń staje się bezradny i sfrustrowany. Ani on, ani jego otoczenie, nie rozumie ograniczeń, które mu towarzyszą. Bez odpowiedniej diagnozy i rozpoznania nieprawidłowości oraz wskazówek do pracy trudno poradzić sobie z nawarstwiającymi się problemami. Dowiedz się, jak pracować z uczniami z OUN i jak wspierać ich w na co dzień. 

Czasami mimo wielu prób zrozumienia zachowania i funkcjonowania ucznia dorośli nadal nie znajdują odpowiedzi. Nie rozumieją, dlaczego pamięć dziecka jest tak krótka i zawodna. Pojawiają się kłopoty z komunikacją, pamięcią, koncentracją uwagi i uczeniem się nowych informacji. Reakcje bywają nieadekwatne do sytuacji a zrozumienie dla konsekwencji czynów niewielkie. W opisach nauczycieli pojawiają się określenia, takie jak: leniwy, krnąbrny, pojawiają się napady furii, gdy coś idzie nie po jego myśli, uparty, często reaguje oporem, sztywny, rozproszony, ma pamięć złotej rybki. Te negatywne określenia wynikają często z bezradności i frustracji dorosłych, nie ze złej woli. Środowisko ma poczucie, że dziecko nie uczy się nowych, adaptacyjnych zachowań lub ich nauka wymaga czasu dużo dłuższego, niż u rówieśników. Jednocześnie nie wie, co z tym faktem zrobić.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jak rozpoznać niepokojące objawy w funkcjonowaniu dziecka w środowisku przedszkolnym lub szkolnym?
  • Czym jest diagnoza całościowa i jakie znaczenie ma w ocenie rozwoju psychologicznego ucznia?
  • Jak deficyty w zakresie koncentracji, ekspresji słownej czy rozumienia wpływają na proces nauczania i relacje rówieśnicze?
  • Jakie są najczęstsze zaburzenia dotyczące zdrowia psychicznego dzieci i nastolatków?
  • Jakie znaczenie dla funkcjonowania ucznia w szkole ma współpraca z psychologiem, logopedą lub psychiatrą dziecięcym?
  • Jak przebiega diagnoza zaburzeń psychicznych?
  • Na czym polega leczenie zaburzeń emocjonalnych oraz jak dostosować terapię do stopnia nasilenia objawów?
  • Czy nadwrażliwość na dotyk, lęk lub wycofanie społeczne świadczą o zaburzeniach o podłożu neurologicznym lub psychicznym?
  • Czym różni się diagnoza przedszkolna od diagnozy w wieku szkolnym i jakie kompetencje są oceniane w każdej z nich?
  • Jak specjaliści mogą wspierać ucznia w kształtowaniu kompetencji społecznych, poznawczych i komunikacyjnych?

Pozostało jeszcze 78% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:

  • Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
  • Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
  • Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
  • Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
  • Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.

Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Dodano: 14 kwietnia 2025

Autor: Natalia Perek

Psycholog, psychoterapeuta dzieci i młodzieży. Absolwentka psychologii klinicznej i zdrowia na Uniwersytecie Łódzkim oraz czteroletniego, całościowego kursu psychoterapii w ramach Szkoły Psychoterapii Dzieci i Młodzieży przy Laboratorium Psychoedukacji i Ośrodku Regeneracja w Warszawie. Ukończyła również dwustopniowe Studium Pomocy Psychologicznej i Interwencji Kryzysowej Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Podyplomowy Kurs Arteterapii Polskiego Instytutu Ericksonowskiego. Pracowała jako psycholog w Oddziale Psychiatrii Dziecięcej. Obecnie prowadzi psychoterapię indywidualną dzieci i młodzieży oraz wsparcie rodzicielskie w Poradni Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży w SPZOZ oraz w Ambulatorium Stresu w Łodzi.

Tematyka

Sprawdź inne serwisy