rozpoznawanie emocji

Karta pracy nr 1. Rysunki emocji - złość.   Radzenie sobie z trudnymi emocjami. Scenariusz zajęć dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej

Radzenie sobie z trudnymi emocjami. Scenariusz zajęć dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej

Emocje towarzyszą nam na każdym kroku – towarzyszą zarówno w chwilach radości, jak i trudnych momentach. Każdy z nas doświadcza emocji takich jak złość, smutek, strach czy gniew, ale nie zawsze wiemy, jak sobie z nimi radzić. To, jak rozumiemy i wyrażamy nasze uczucia, ma ogromny wpływ na nasze codzienne życie i relacje z innymi. Dlatego ważne jest, aby już od najmłodszych lat uczyć się, jak rozpoznawać trudne emocje i jak sobie z nimi radzić w zdrowy sposób. Zrozumienie, że emocje są naturalną częścią życia, to pierwszy krok w budowaniu umiejętności ich kontrolowania i wyrażania w sposób konstruktywny. Jakie techniki mogą pomóc dzieciom radzić sobie z silnymi emocjami? Jakie narzędzia dają poczucie, że emocje są czymś, z czym możemy się zaprzyjaźnić i nauczyć się je dobrze rozumieć?

Uczestnicy
  • uczniowie klas 1-3 szkoły podstawowej
Cele ogólne  
  • pomoc uczniom w zrozumieniu, czym są trudne emocje oraz jakie mają znaczenie w codziennym życiu
  • rozwijanie umiejętności rozpoznawania i wyrażania emocji w sposób zdrowy i konstruktywny,
  • kształtowanie umiejętności radzenia sobie z trudnymi emocjami w różnych sytuacjach
  • wspieranie dzieci w budowaniu pozytywnego podejścia do emocji
Cele szczegółowe  
  • rozpoznawanie emocji takich, jak: złość, smutek, gniew i żal
  • poznanie prostych technik relaksacyjnych
  • nauka wyciszenia się i odzyskania kontroli nad swoimi emocjami,
  • ćwiczenie mówienia o emocjach w sposób zrozumiały i akceptowalny społecznie
Potrzebne materiały  
  • tablica lub flipchart,
  • magnesy
  • puste pudełko
  • kolorowe kredki lub pisaki dla dzieci
  • karta pracy nr 1. Rysunki emocji – złość
  • karta pracy nr 2. Rysunki emocji – strach
  • karta pracy nr 3. Rysunki emocji – radość
  • karta pracy nr 4. Rysunki emocji – wstręt
  • karta pracy nr 5. Rysunki emocji – smutek
  • karta pracy nr 6. Ćwiczenie: rysowanie emocji
  • karta pracy nr 7. Ćwiczenie: rysowanie emocji
Czas trwania 90 min.
Liczba uczestników Do 25
  Emocje, relacje, rozstania – jak sobie radzić? Pakiet kart pracy z nagraniem audio

Emocje, relacje, rozstania – jak sobie radzić? Pakiet kart pracy z nagraniem audio

Rozpoznawanie i różnicowanie emocji w codziennych sytuacjach. Scenariusz indywidualnych zajęć rewalidacyjnych

Rozpoznawanie i wyrażanie emocji to kluczowe umiejętności wspierające rozwój społeczny i emocjonalny uczniów, szczególnie tych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu oraz z niepełnosprawnością intelektualną. Niniejszy scenariusz zajęć indywidualnych n pomóc uczniowi lepiej rozumieć własne emocje, sytuacje je wywołujące oraz ich intensywność. Praktyczne ćwiczenia oraz przemyślana struktura zajęć sprzyjają kształtowaniu kompetencji potrzebnych w codziennym życiu, takich jak rozpoznawanie emocji, ich klasyfikacja oraz refleksja nad sposobami radzenia sobie z nimi. Dzięki temu uczeń zyskuje większą pewność siebie w relacjach z innymi oraz w sytuacjach wymagających reakcji na trudne emocje.

Grupa docelowa uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu lub z niepełnosprawnością intelektualną
Cele główne Uczeń:
  • rozpoznaje podstawowe emocje (radość, smutek, złość, strach)
  • uczy się rozumieć intensywność emocji i sytuacje, które je wywołują
Cele szczegółowe:   Uczeń:
  • potrafi nazwać emocje towarzyszące różnym sytuacjom
  • potrafi przyporządkować emocje do odpowiednich sytuacji życiowych
  • rozróżnia intensywność emocji (mała, średnia, duża)
Potrzebne materiały:  
Liczba uczestników: 1 (indywidualna praca z uczniem)

Rozpoznawanie i nazywanie emocji. Scenariusz indywidualnych zajęć rewalidacyjnych

Rozpoznawanie i nazywanie emocji to jedna z ważniejszych umiejętności, które należy rozwijać, aby lepiej rozumieć siebie i innych. Umiejętność ta jest szczególnie ważna dla uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu oraz z niepełnosprawnością intelektualną, którzy mogą mieć trudności z rozpoznawaniem i wyrażaniem swoich uczuć. Niniejszy scenariusz indywidualnych zajęć rewalidacyjnych został opracowany z myślą o uczniach w wieku 10-15 lat, w tym tych z wyżej wymienionymi zaburzeniami. Celem głównym zajęć jest rozwijanie umiejętności społecznych i emocjonalnych uczniów poprzez rozpoznawanie, nazywanie oraz opisywanie stanów emocjonalnych. Podczas zajęć uczeń będzie miał okazję ćwiczyć rozpoznawanie emocji na podstawie mimiki i postawy ciała, wyrażać swoje uczucia oraz rozwijać empatię i samoświadomość emocjonalną.

Grupa docelowa uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu lub z niepełnosprawnością intelektualną
Cele główne:  
  • rozpoznawanie i nazywanie emocji i uczuć
  • rozwijanie umiejętności opisywania stanów emocjonalnych
  • ćwiczenie empatii i samoświadomości emocjonalnej
Cele szczegółowe:  
  • uczeń potrafi rozpoznać i nazwać podstawowe emocje na podstawie mimiki i postawy ciała
  • uczeń opisuje swoje własne emocje i uczucia
  • uczeń ćwiczy wyrażanie emocji poprzez mimikę i gesty
Potrzebne materiały:
Metody pracy
  • praca indywidualna z nauczycielem
  • ćwiczenia praktyczne
  • dyskusja
  • projekcja obrazów
Czas trwania zajęć 30 minut
Liczba uczestników 1
  Rozwijanie umiejętności emocjonalnych i społecznych w kontekście relacji międzyludzkich. Karty pracy

Rozwijanie umiejętności emocjonalnych i społecznych w kontekście relacji międzyludzkich. Karty pracy

Jakie kolory mają emocje? Zestaw kart pracy dla dzieci i młodzieży

Jakie kolory mają emocje? Zestaw kart pracy dla dzieci i młodzieży

Sprawdź inne serwisy