rozwój emocjonalno-społeczny

  Dziennik wdzięczności, sukcesów i osiągnięć. Materiały pomocnicze do treningu rozwoju osobistego

Dziennik wdzięczności, sukcesów i osiągnięć. Materiały pomocnicze do treningu rozwoju osobistego

Prawdziwi i fałszywi przyjaciele. Scenariusz zajęć dla uczniów

Prawdziwi i fałszywi przyjaciele. Scenariusz zajęć dla uczniów

Umiejętność odróżniania prawdziwych i fałszywych przyjaciół to umiejętność kluczowa dla rozwoju społecznego i emocjonalnego uczniów. Dzięki temu będą w stanie budować zdrowe i oparte na wsparciu relacje z innymi. Odróżnienie toksycznych znajomości od prawdziwych przyjaźni pozwoli im uniknąć negatywnych wpływów i chronić dobre samopoczucie. Wiedza w tym temacie pomoże uczniom wybrać otoczenie, które ich wspiera i pozwoli im rozwijać się w pozytywny sposób. Poprowadzenie zajęć z wykorzystaniem niniejszego scenariusza daje nauczycielowi okazję do edukacji społecznej i emocjonalnej, która wpływa na rozwój uczniów w sferze interpersonalnej.

Uczestnicy Uczniowie klas IV-VI szkoły podstawowej
Cele
  • wprowadzenie pojęcia prawdziwych przyjaciół i fałszywych przyjaciół
  • zrozumienie cech charakteru, zachowań i relacji, które odróżniają prawdziwych przyjaciół od fałszywych
  • wyposażenie uczniów w narzędzia do rozpoznawania i budowania zdrowych przyjaźni
  • promowanie refleksji nad własnymi relacjami przyjacielskimi i wartości przyjaźni
Potrzebne materiały
  • załącznik nr 1. Cechy prawdziwego przyjaciela
  • załącznik nr 2. Cechy fałszywego przyjaciela
  • załącznik nr 3. Dialog o stresie/Dialog o plotkach
  • kartki A4
  • kredki, mazaki
Liczba uczestników zespół klasowy
Czas trwania 45 minut
„Ale siara!” – radzenie sobie ze wstydem w okresie dojrzewania

„Ale siara!” – radzenie sobie ze wstydem w okresie dojrzewania

Wstyd to drażliwy temat, na który uczniowie często nie chcą rozmawiać. Przed rozpoczęciem zajęć powiedz, że można w nich uczestniczyć biernie (tzn. nic nie mówić, a np. zapisywać swoje myśli). Dodaj, że wszystko, co zostanie powiedziane, jest objęte tajemnicą – nie wolno przekazywać treści rozmów nikomu spoza grupy. Bądź uważny na sygnały niewerbalne płynące z grupy, sposób wypowiadania się i komentarze. Młodzież to najbardziej bezlitosna grupa społeczna. Reaguje spontanicznie, ocenia szybko, łatwo rani innych. Często podkreślaj, że omawiane sytuacje i problemy dotyczą prawie każdego, a nie tylko osób, które o nich mówią. Wykorzystaj scenariusz warsztatu dla uczniów. Zajęcia umożliwiają zmierzenie się z własnym wstydem – nieodłącznym towarzyszem okresu dorastania. Stymulują młodzież do odczarowania tabu i efektywnego radzenia sobie z trudnymi emocjami.

Uczestnicy uczniowie w wieku gimnazjalnym lub licealnym
Cele ogólne
  • zrozumienie mechanizmu powstawania wstydu
  • opracowanie strategii jego przezwyciężania
Cele szczegółowe, uczeń
  • rozumie, dlaczego się wstydzi,
  • odkrywa swoje strategie radzenia sobie ze wstydem,
  • uczy się rozmawiać o swoich uczuciach i trudnościach ,
  • opracowuje konstruktywne sposoby przezwyciężania wstydu
Czas trwania 120 minut
Potrzebne materiały
  • załącznik Wstyd (dla prowadzącego, pod koniec zajęć można rozdać uczniom skopiowane egzemplarze)
  • załącznik Moje sposoby na wstyd
  • duży arkusz papieru i flamastry
  • kartki, długopisy
Liczba uczestników 10–15
Wzmacnianie poczucia własnej wartości i samooceny ucznia

Wzmacnianie poczucia własnej wartości i samooceny ucznia

Sprawdź inne serwisy