Scenariusz zajęć rewalidacyjnych. Pierwsze spotkanie – budowanie relacji i ustalanie zasad współpracy

Sofiya Revkovych

Autor: Sofiya Revkovych

Dodano: 11 sierpnia 2025

Scenariusz pierwszych zajęć rewalidacyjnych z uczniem ze spektrum autyzmu w klasie IV to gotowe narzędzie, które pomoże nauczycielowi rozpocząć współpracę w sposób bezpieczny, przewidywalny i angażujący. Zawarte w nim karty pracy „Poznajmy się i ustalmy zasady” ułatwiają rozmowę, wspierają nazywanie mocnych stron i oczekiwań ucznia oraz umożliwiają wspólne wypracowanie jasnych reguł obowiązujących podczas kolejnych spotkań. Dzięki zastosowaniu prostych pytań, elementów rysunkowych i aktywnego udziału ucznia w ustalaniu zasad, nauczyciel buduje relację opartą na zaufaniu, wzmacnia poczucie sprawczości dziecka oraz rozwija jego umiejętności społeczne i komunikacyjne. Scenariusz zapewnia klarowną strukturę zajęć, minimalizuje nieprzewidywalność i pozwala od pierwszego spotkania stworzyć atmosferę sprzyjającą współpracy.

Uczestnicy uczeń klasy IV szkoły podstawowej z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Cele ogólne
  • nawiązanie pozytywnej relacji terapeutycznej między nauczycielem a uczniem
  • zwiększenie poczucia bezpieczeństwa poprzez ustalenie przewidywalnych zasad zajęć
  • wzmacnianie poczucia sprawczości ucznia poprzez aktywny udział w ustalaniu celów i reguł
  • ćwiczenie umiejętności komunikacji i wyrażania własnych potrzeb
  • rozwijanie umiejętności społecznych poprzez wspólne ustalanie reguł współpracy
Cele szczegółowe uczeń:
  • opowiada o swoich doświadczeniach wakacyjnych (z uwzględnieniem kontaktów społecznych)
  • wskazuje swoje mocne strony i cechy sprzyjające kontaktom z innymi
  • wyraża swoje oczekiwania wobec zajęć
  • proponuje i akceptuje zasady współpracy
  • uczestniczy w tworzeniu „Plakatu zasad”
Formy pracy
  • rozmowa kierowana
  • burza mózgów
  • praca plastyczna
Potrzebne materiały
  • załącznik nr 1. Poznajmy się i ustalmy zasady
  • duży arkusz papieru lub tablica suchościeralna
  • kolorowe mazaki
  • naklejki lub symbole motywujące (np. buźki, gwiazdki),
  • zeszyt ucznia
Czas trwania 60 minut
Liczba uczestników 1 (zajęcia indywidualne)

Podgląd dokumentów:

Pozostało jeszcze 77% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:

  • Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
  • Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
  • Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
  • Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
  • Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.

Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Dodano: 11 sierpnia 2025

Autor: Sofiya Revkovych

Nauczyciel wspomagający w szkole podstawowej

Tematyka

Sprawdź inne serwisy