scenariusz zajęć rewalidacyjnych

Zasady zdrowej rywalizacji. Scenariusz zajęć rewalidacyjnych

Scenariusz zajęć rewalidacyjnych skierowany jest do uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w wieku 13-15 lat. Celem zajęć jest rozwijanie umiejętności zdrowej rywalizacji, czyli umiejętności akceptowania wygranej i przegranej w sposób zgodny z normami społecznymi, kontrolowania emocji oraz budowania szacunku wobec innych uczestników rywalizacji. W trakcie zajęć uczeń analizuje przykłady dobrych i złych zachowań w rywalizacji, bierze udział w ćwiczeniach praktycznych oraz rozgrywce strategicznej, która pozwala mu zastosować zdobyte umiejętności w praktyce. Zajęcia sprzyjają kształtowaniu pozytywnej samooceny i zwiększaniu kompetencji społecznych ucznia.

Grupa docelowa: Uczeń z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (13-15 lat, zajęcia indywidualne)
Cele
  • kształtowanie zasad zdrowej rywalizacji
  • nauka reagowania na wygraną i przegraną w sposób akceptowalny społecznie
  • rozwijanie umiejętności kontroli emocji w sytuacjach rywalizacyjnych
  • rozwijanie zdolności analizy sytuacji rywalizacyjnych i ich konsekwencji
  • budowanie poczucia własnej wartości
  • kształtowanie szacunku wobec innych uczestników rywalizacji
Metody
  • rozmowa kierowana
  • analiza sytuacji
  • dyskusja
  • gra dydaktyczna
Potrzebne materiały Załącznik nr 1. Przykłady dobrych i złych zachowań w rywalizacji Załącznik nr 2. Wskazówki dotyczące stosowania zasad zdrowej rywalizacji
Liczba uczestników 1 (indywidualna praca z uczniem)
Czas trwania 60 minut

Jak znaleźć złoty środek? Scenariusz indywidualnych zajęć rewalidacyjnych

Nauka dochodzenia do kompromisu może stanowić istotne wyzwanie dla uczniów ze spektrum autyzmu. Trudności w rozpoznawaniu emocji i potrzeb innych osób mogą prowadzić do nieporozumień i konfliktów w codziennym funkcjonowaniu. Niniejszy scenariusz zajęć rewalidacyjnych ma na celu rozwijanie kompetencji komunikacyjnych, naukę negocjowania rozwiązań oraz wzmacnianie umiejętności współpracy. Podczas zajęć uczeń pozna pojęcie kompromisu, nauczy się rozróżniać sytuacje, które go wymagają, oraz przećwiczy w praktyce strategie prowadzące do satysfakcjonujących rozwiązań dla wszystkich stron. Scenariusz uwzględnia zarówno pracę z gotowymi kartami pracy, jak i odgrywanie ról, co pozwala na dostosowanie treści do indywidualnych potrzeb i możliwości ucznia.

Uczestnicy uczeń w wieku 9-14 lat z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Cele
  • rozwijanie umiejętności zawierania kompromisu
  • kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji
  • wzmacnianie umiejętności komunikacyjnych i społecznych
  • praktyczne stosowanie zasad kompromisu w codziennych sytuacjach
Metody pracy
  • metoda aktywnego słuchania
  • rozmowa kierowana
  • analiza sytuacji problemowych
  • praca z kartami pracy
Materiały
Liczba uczestników 1 (indywidualna praca z uczniem)
Czas trwania 60 minut

Dźwięki codzienności. Scenariusz indywidualnych zajęć rewalidacyjnych

Scenariusz „Dźwięki codzienności” to propozycja indywidualnych zajęć rewalidacyjnych dla ucznia z trudnościami w percepcji słuchowej. Celem zajęć jest doskonalenie umiejętności rozpoznawania i różnicowania dźwięków z codziennego otoczenia, a także rozwijanie kreatywności i wyobraźni. Dzięki zastosowaniu kart pracy z nagraniami dźwiękowymi, pracy z przedmiotami wydającymi dźwięki oraz zadaniom angażującym wyobraźnię, uczeń ma okazję rozwijać koncentrację i uwagę słuchową w ciekawy, dynamiczny sposób. Wprowadzenie elementów zabawy i opowiadania historii sprawia, że zajęcia są nie tylko efektywne, ale również przyjemne dla ucznia. Scenariusz pozwala dostosować tempo pracy do możliwości ucznia oraz skoncentrować się na jego indywidualnych potrzebach.

Grupa docelowa
  • uczeń z trudnościami w percepcji słuchowej, wiek 10–14 lat.
Cele główne:
  • doskonalenie percepcji słuchowej poprzez identyfikowanie i rozróżnianie dźwięków z otoczenia
  • rozwijanie kreatywności
Cele szczegółowe:  
  • rozpoznawanie i różnicowanie dźwięków związanych z pracami domowymi
  • ćwiczenie koncentracji i uwagi słuchowej
  • doskonalenie koordynacji słuchowo-wzrokowej – łączenie informacji słuchowych z obrazem.
  • rozwijanie kreatywności poprzez tworzenie własnych dźwięków i historii dźwiękowych
  • doskonalenie umiejętności wyrażania swoich myśli i opowiadania
Potrzebne materiały
  • Karty pracy z pakietu „Co słyszysz podczas prac domowych?”
    • Karta pracy nr 1. Co słyszysz, kiedy sprzątasz?
    • Karta pracy nr 2. Co słyszysz, kiedy gotujesz?
    • Karta pracy nr 3. Co słyszysz, kiedy pierzesz i prasujesz?
  • urządzenie mobilne z dostępem do internetu i aplikacją do odczytu kodów QR
  • proste instrumenty muzyczne lub przedmioty, które mogą wydawać dźwięki (np. łyżki, pokrywki, pudełka, butelki z wodą)
Czas trwania zajęć 60 minut
Liczba uczestników 1 (indywidualna praca z uczniem)

Rozpoznawanie i różnicowanie emocji w codziennych sytuacjach. Scenariusz indywidualnych zajęć rewalidacyjnych

Rozpoznawanie i wyrażanie emocji to kluczowe umiejętności wspierające rozwój społeczny i emocjonalny uczniów, szczególnie tych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu oraz z niepełnosprawnością intelektualną. Niniejszy scenariusz zajęć indywidualnych n pomóc uczniowi lepiej rozumieć własne emocje, sytuacje je wywołujące oraz ich intensywność. Praktyczne ćwiczenia oraz przemyślana struktura zajęć sprzyjają kształtowaniu kompetencji potrzebnych w codziennym życiu, takich jak rozpoznawanie emocji, ich klasyfikacja oraz refleksja nad sposobami radzenia sobie z nimi. Dzięki temu uczeń zyskuje większą pewność siebie w relacjach z innymi oraz w sytuacjach wymagających reakcji na trudne emocje.

Grupa docelowa uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu lub z niepełnosprawnością intelektualną
Cele główne Uczeń:
  • rozpoznaje podstawowe emocje (radość, smutek, złość, strach)
  • uczy się rozumieć intensywność emocji i sytuacje, które je wywołują
Cele szczegółowe:   Uczeń:
  • potrafi nazwać emocje towarzyszące różnym sytuacjom
  • potrafi przyporządkować emocje do odpowiednich sytuacji życiowych
  • rozróżnia intensywność emocji (mała, średnia, duża)
Potrzebne materiały:  
Liczba uczestników: 1 (indywidualna praca z uczniem)
  Zrozumienie i przestrzeganie zasad społecznych – analiza zasad społecznych. Scenariusz zajęć rewalidacyjnych

Zrozumienie i przestrzeganie zasad społecznych – analiza zasad społecznych. Scenariusz zajęć rewalidacyjnych

Zajęcia rewalidacyjne mają na celu m.in. rozwijanie umiejętności społecznych uczniów z, aby lepiej radzili sobie w codziennych sytuacjach. Podczas proponowanych zajęć uczestnik zajęć uczy się rozpoznawać i stosować zasady obowiązujące w różnych środowiskach, takich jak szkoła, dom czy miejsce pracy. Przestrzeganie zasad jest kluczowe nie tylko dla utrzymania porządku, ale również dla budowania pozytywnych relacji z innymi ludźmi. Zajęcia zostały zaprojektowane w taki sposób, aby uczeń mógł zrozumieć znaczenie zasad i nauczyć się je stosować w praktyce poprzez analizę przypadków oraz symulacje sytuacyjne.

Grupa docelowa uczniowie szkoły ponadpodstawowej z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Cele ogólne:  
  • rozwijanie umiejętności rozpoznawania i rozumienia zasad społecznych obowiązujących w różnych sytuacjach
  • wzmacnianie kompetencji społecznych, szczególnie w zakresie odpowiedniego zachowania w określonych kontekstach
Cele szczegółowe: Uczeń:
  • rozróżnia zasady obowiązujące w szkole, domu i miejscu pracy,
  • potrafi wskazać przykłady odpowiedniego zachowania w danej sytuacji,
  • umie zidentyfikować konsekwencje niewłaściwego postępowania,
  • rozwija umiejętności komunikacyjne i współpracy,
  • podejmuje próby zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce.
Potrzebne materiały:
  • załącznik nr 1. Opisy sytuacji
  • załącznik nr 2. Sortowanie zasad
  • tablica i pisaki/kreda
Liczba uczestników: 1 (indywidualna praca z uczniem)
Czas trwania: 60 minut

Rozpoznawanie i nazywanie emocji. Scenariusz indywidualnych zajęć rewalidacyjnych

Rozpoznawanie i nazywanie emocji to jedna z ważniejszych umiejętności, które należy rozwijać, aby lepiej rozumieć siebie i innych. Umiejętność ta jest szczególnie ważna dla uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu oraz z niepełnosprawnością intelektualną, którzy mogą mieć trudności z rozpoznawaniem i wyrażaniem swoich uczuć. Niniejszy scenariusz indywidualnych zajęć rewalidacyjnych został opracowany z myślą o uczniach w wieku 10-15 lat, w tym tych z wyżej wymienionymi zaburzeniami. Celem głównym zajęć jest rozwijanie umiejętności społecznych i emocjonalnych uczniów poprzez rozpoznawanie, nazywanie oraz opisywanie stanów emocjonalnych. Podczas zajęć uczeń będzie miał okazję ćwiczyć rozpoznawanie emocji na podstawie mimiki i postawy ciała, wyrażać swoje uczucia oraz rozwijać empatię i samoświadomość emocjonalną.

Grupa docelowa uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu lub z niepełnosprawnością intelektualną
Cele główne:  
  • rozpoznawanie i nazywanie emocji i uczuć
  • rozwijanie umiejętności opisywania stanów emocjonalnych
  • ćwiczenie empatii i samoświadomości emocjonalnej
Cele szczegółowe:  
  • uczeń potrafi rozpoznać i nazwać podstawowe emocje na podstawie mimiki i postawy ciała
  • uczeń opisuje swoje własne emocje i uczucia
  • uczeń ćwiczy wyrażanie emocji poprzez mimikę i gesty
Potrzebne materiały:
Metody pracy
  • praca indywidualna z nauczycielem
  • ćwiczenia praktyczne
  • dyskusja
  • projekcja obrazów
Czas trwania zajęć 30 minut
Liczba uczestników 1

Ćwiczenia z wykorzystaniem klamerek. Scenariusz zajęć z terapii pedagogicznej dla uczniów z trudnościami w czytaniu i pisaniu

Scenariusz indywidualnych zajęć rewalidacyjnych. Kontrola frustracji w codziennych sytuacjach

Frustracja jest naturalną emocją, której doświadcza każdy z nas w różnych sytuacjach codziennych. Radzenie sobie z nią jest ważną umiejętnością, szczególnie dla młodych osób, które dopiero uczą się, jak skutecznie zarządzać swoimi emocjami. Niniejszy scenariusz indywidualnych zajęć rewalidacyjnych został opracowany z myślą o uczniach w wieku 10-15 lat, w tym tych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Celem głównym zajęć jest rozwijanie umiejętności społecznych i emocjonalnych uczniów, ze szczególnym uwzględnieniem radzenia sobie z frustracją. Podczas zajęć uczeń będzie miał okazję rozpoznawać i nazywać swoje emocje, rozwijać strategie radzenia sobie z frustracją oraz kształtować umiejętności współpracy i komunikacji.

Grupa docelowa uczniowie w wieku 10-15 lat, w tym uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Cel główny rozwijanie umiejętności społecznych i emocjonalnych, ze szczególnym uwzględnieniem radzenia sobie z frustracją
Cele szczegółowe
  • rozpoznawanie i nazywanie emocji
  • rozwijanie strategii radzenia sobie z frustracją
  • kształtowanie umiejętności współpracy i komunikacji
Metody
  • praca indywidualna z nauczycielem
  • dyskusja
  • analiza tekstu
  • ćwiczenia praktyczne
Potrzebne materiały
Czas trwania 60 minut
Liczba uczestników 1
Lekcja otwarta – scenariusz zajęć rewalidacyjnych. Matematyczne zabawy z latem

Lekcja otwarta – scenariusz zajęć rewalidacyjnych. Matematyczne zabawy z latem

Prezentowany scenariusz zajęć rewalidacyjnych Zabawy z latem – doskonalenie umiejętności liczenia w zakresie od 1 do 3 może zostać wykorzystany jako propozycja dla nauczycieli, którzy przygotowują się do przeprowadzenia lekcji otwartej lub lekcji pokazowej. Materiał został opracowany dla dziecka sześcioletniego z zespołem Downa oraz niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Ćwiczenia zawarte w scenariuszu można przeprowadzić odrębnie, podczas innych zajęć z dzieckiem.

Uczestnicy Dziecko 6 lat, diagnoza: zespół Downa, niepełnosprawność sprzężona – dziecko słabosłyszące z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
Cel ogólny
  • kształtowanie umiejętności przeliczania w zakresie 3
Cele szczegółowe dziecko:
  • rozpoznaje i nazywa figury geometryczne,
  • rozwija umiejętność analizy i syntezy wyrazu,
  • doskonali pamięć wzrokowo-ruchową,
  • rozwija umiejętności wiązania opisu słownego z przedmiotem,
  • zna podstawowe kolory,
  • rozpoznaje obraz graficzny cyfr 1,2,3,
  • przelicza elementy w zakresie 3,
  • doskonali funkcje poznawcze.
Metody pracy
  • werbalna,
  • poglądowa,
  • praktycznego działania.
Formy pracy indywidualna
Potrzebne materiały
  • Załącznik nr 1. koperta z rozsypanką literową oraz sylwetami figur: koła, kwadratu, trójkąta, prostokąta, ilustracja muchy, pszczoły
  • Załącznik nr 2. Kolorowe kółeczka do wycięcia
  • Załącznik nr 3. Karteczki z cyframi 1–3, zagadki, ilustracje kojarzące się z latem: słońce, okulary, lody
  • Załącznik nr 4. Plansza z dziećmi trzymającymi lody
  • kapelusz słomkowy
  • pojemniczek z jajka niespodzianki
  • kolorowa bibuła
  • klej
  • kolorowe piłki
  • brystol z narysowanym wafelkiem
  • taśma dwustronna
Toksyczna przyjaźń. Scenariusz zajęć rewalidacyjnych dla ucznia z autyzmem lub zespołem Aspergera

Toksyczna przyjaźń. Scenariusz zajęć rewalidacyjnych dla ucznia z autyzmem lub zespołem Aspergera

Sprawdź inne serwisy