Rozpoznawanie i nazywanie emocji to jedna z ważniejszych umiejętności, które należy rozwijać, aby lepiej rozumieć siebie i innych. Umiejętność ta jest szczególnie ważna dla uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu oraz z niepełnosprawnością intelektualną, którzy mogą mieć trudności z rozpoznawaniem i wyrażaniem swoich uczuć. Niniejszy scenariusz indywidualnych zajęć rewalidacyjnych został opracowany z myślą o uczniach w wieku 10-15 lat, w tym tych z wyżej wymienionymi zaburzeniami. Celem głównym zajęć jest rozwijanie umiejętności społecznych i emocjonalnych uczniów poprzez rozpoznawanie, nazywanie oraz opisywanie stanów emocjonalnych. Podczas zajęć uczeń będzie miał okazję ćwiczyć rozpoznawanie emocji na podstawie mimiki i postawy ciała, wyrażać swoje uczucia oraz rozwijać empatię i samoświadomość emocjonalną.
Grupa docelowa | uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu lub z niepełnosprawnością intelektualną |
Cele główne: |
|
Cele szczegółowe: |
|
Potrzebne materiały: |
|
Metody pracy |
|
Czas trwania zajęć | 30 minut |
Liczba uczestników | 1 |
Do przeprowadzenia zajęć wykorzystaj:
Scenariusz zajęć dedykowany jest uczniom w wieku wczesnoszkolnym, którzy mają trudności z czytaniem oraz rozpoznawaniem liter. Mogą oni również mieć problemy z koordynacją wzrokowo-ruchową, analitycznym myśleniem i motoryką małą, co utrudnia im zarówno naukę czytania, jak i pisania. Proponowane ćwiczenia sprawdzą się w pracy z uczniami wymagającymi wsparcia w rozwijaniu tych umiejętności, zwłaszcza motoryki małej, która jest kluczowa dla prawidłowego trzymania długopisu i pisania. Scenariusz można wykorzystać podczas zajęć terapii pedagogicznej, wspierając rozwój umiejętności poznawczych oraz poprawę zdolności analitycznych i koordynacyjnych.
Grupa docelowa | uczniowie klas I-III szkoły podstawowej, którzy mają trudności z czytaniem i rozpoznawaniem liter |
Cel zajęć |
|
Potrzebne materiały |
|
Czas trwania | 45 minut. |
Liczba uczestników | 1 |
Do przeprowadzenia zajęć wykorzystaj:
Scenariusz zajęć rewalidacyjnych indywidualnych Rozpoczynanie i prowadzenie rozmowy skierowany jest do uczniów w wieku 10-15 lat z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, którzy mają trudności z nawiązywaniem, podtrzymywaniem i kończeniem rozmów. Zajęcia wspierają naukę umiejętności komunikacyjnych, które często są trudne do opanowania dla osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Dzięki odpowiednio dobranym metodom pracy oraz indywidualnemu podejściu, nauczyciel jest w stanie dostosować przebieg zajęć do specyficznych potrzeb i możliwości każdego ucznia.
Grupa docelowa | uczniowie w wieku 10-15 lat, w tym uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu |
Cel główny | kształtowanie umiejętności rozpoczynania i prowadzenia rozmowy. |
Cele szczegółowe |
|
Metody |
|
Potrzebne materiały |
|
Czas trwania zajęć | 60 minut |
Liczba uczestników | 1 |
Do przeprowadzenia zajęć wykorzystaj:
Przyjaźń jest powszechnie postrzegana jako coś dobrego. Może się jednak zdarzyć, że przyjaciel jest osobą, która nie dba o relację albo nawet szkodzi drugiej osobie. Wówczas przyjaźń staje się niezdrowa. Młodzież zw spektrum autyzmu ma potrzebę nawiązywania kontaktów, znalezienia osoby, której można zaufać. Jednak osobom ze spektrum może być trudniej rozpoznać toksyczną przyjaźń, która sprawia, że czujemy się przygnębieni, bezwartościowi i wykorzystywani. Cztery krótkie ćwiczenia, które zawiera scenariusz mogą ułatwić rozpoznawanie oznak niezdrowej przyjaźni, zrozumieć oczekiwania wobec przyjaciela i zadbać o swoje uczucia. Zajęcia można przeprowadzić w trybie stacjonarnym lub zdalnym.
Uczestnicy |
|
Cele |
|
Potrzebne materiały |
|
Czas trwania | 60-80 minut |
Liczba uczestników | 1 |