Prezentowany scenariusz zajęć rewalidacyjnych Zabawy z latem – doskonalenie umiejętności liczenia w zakresie od 1 do 3 może zostać wykorzystany jako propozycja dla nauczycieli, którzy przygotowują się do przeprowadzenia lekcji otwartej lub lekcji pokazowej. Materiał został opracowany dla dziecka sześcioletniego z zespołem Downa oraz niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Ćwiczenia zawarte w scenariuszu można przeprowadzić odrębnie, podczas innych zajęć z dzieckiem.
Uczestnicy | Dziecko 6 lat, diagnoza: zespół Downa, niepełnosprawność sprzężona – dziecko słabosłyszące z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim |
Cel ogólny |
|
Cele szczegółowe |
dziecko:
|
Metody pracy |
|
Formy pracy | indywidualna |
Potrzebne materiały |
|
Nauczyciel wita dziecko piosenką pt. „Panie Misiu, pora wstać! – na melodię piosenki „Panie Janie”. Nauczyciel i dziecko bawią się jednym misiem, śpiący miś krąży po kole (z rąk do rąk), a dziecko i nauczyciel śpiewają piosenkę:
Panie Misiu, panie Misiu,
pora wstać, pora wstać,
Czas na powitanie, czas na powitanie,
Kończ już spać, kończ już spać.
Po zakończeniu piosenki dziecko wita się za pomocą tego misia z innymi uczestnikami (osobami obserwującymi lekcję).
Nauczyciel wręcza dziecku kopertę, w której znajdują się figury geometryczne (koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt) oraz litery L, A, T, O. Następnie odsłania na tablicy dydaktycznej legendę do odpowiedniego ułożenia figur. Dziecko układa litery zgodnie z wzorem i wspólnie z nauczycielem odczytuje powstały wyraz.
Nauczyciel siada przed dzieckiem. Na środku między nimi znajdują się ułożone kolorowe piłeczki. Zadaniem dziecka jest odpowiednie powtórzenie klaśnięć w stosunku do liczby piłeczek. Nauczyciel odlicza w zakresie 3.
Nauczyciel rozkłada na stoliku papierowe kolorowe kółeczka (załącznik nr 2) w liczbie dwa niebieskie, trzy czerwone, dwa niebieskie, trzy czerwone, dwa niebieskie, trzy czerwone.
Dziecko powtarza po nauczycielu liczę uderzeń w stół. Proporcjonalnie do liczby kółeczek na stole. Nauczyciel może zwiększać trudność dokładając dodatkowe elementy ruchowe np.: dwa klaśnięcia, trzy uderzenia w stół, dwa uderzenia w udo, trzy klaśnięcia.
Nauczyciel prowadzi zabawę. Zadaniem dziecka jest wskazanie odpowiedniego koloru wśród kolorowych piłeczek (wyliczanka nr 1), dziecko przynosi odpowiednią liczbę piłeczek np. 2
wyliczanka nr 1 |
wyliczanka nr 2 |
Lata pszczoła przy rabatach. Myśli tylko o tych kwiatach! Jaki kolor wybrała, gdy tak sobie wciąż latała? |
Widziały dziś zuchy, jak leciały muchy. Które z Was widziało, ile leciało? |
Nauczyciel kładzie słomkowy kapelusz z jajkami niespodziankami w środku. Dziecko losuje jajko, po czym sprawdza jego zawartość. Spośród umieszczonych na tablicy kopert wybiera tę, która ma tę samą cyfrę, co na karteczce z jajka i podaje ją nauczycielowi. Ten, odczytuje zagadkę znajdującą się wewnątrz koperty. Zadaniem dziecka jest jej odgadnięcie poprzez wylosowanie odpowiedniej ilustracji (okulary, lody, słońce). Materiały do zadania znajdują się w załączniku nr 3
1. Lody |
Latem ich smaków nie zdołasz policzyć, Budki z nimi znajdziesz w całej okolicy. Są na patyku, w kubeczku czy też w rożku, Zimne i słodkie, liżemy je po troszku. |
2. Słońce |
Ognista kula, która na niebie świeci, Co dzień rano budzi dorosłych i dzieci. Jego promienie ciepło nam dają, A w lecie ciała nasze opalają. |
3. Okulary przeciwsłoneczne |
Gdy na wakacje wyjeżdżasz, miej je zawsze ze sobą Są nie tylko letniej twarzy ozdobą, Ale przed promieniami słonecznymi twoje oczy ochronią, Przed wiatrem i piaskiem także osłonią. |
Dziecko wciela się wlodziarza. Na sali został zaaranżowany kącik zabawowy – lodziarnia. Na tablicy edukacyjnej została przyczepiona plansza z narysowanym wafelkiem, nad ilustracją jest przyklejona jest taśma dwustronna tworząca cztery warstwy lodów (liczbę modyfikujemy wedle uznania). Przed dzieckiem w pojemniku leżą kolorowe piłeczki. Zadaniem dziecka jest przyczepianie piłeczek jako gałek lodów według wskazówek nauczyciela.
Nauczyciel prosi dziecko np. o przygotowanie:
Na ostatniej taśmie nauczyciel prosi dziecko, o przyczepienie np. dwóch gałek o smaku truskawkowym.
Następnie dziecko przelicza, ile gałek ma każda warstwa lodów i wyszukuje, gdzie są jeszcze dwie gałki lodów. Zabawę można modyfikować wedle uznania.
Dziecko przykleja do karty pracy (załącznik nr 4) kuleczki z kolorowej bibuły jako gałki lodów według wskazówek nauczyciela np.: