Lekcja otwarta – scenariusz zajęć rewalidacyjnych. Matematyczne zabawy z latem

Autor: Renata Krekora

Dodano: 14 listopada 2022

Prezentowany scenariusz zajęć rewalidacyjnych Zabawy z latem – doskonalenie umiejętności liczenia w zakresie od 1 do 3 może zostać wykorzystany jako propozycja dla nauczycieli, którzy przygotowują się do przeprowadzenia lekcji otwartej lub lekcji pokazowej. Materiał został opracowany dla dziecka sześcioletniego z zespołem Downa oraz niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Ćwiczenia zawarte w scenariuszu można przeprowadzić odrębnie, podczas innych zajęć z dzieckiem.

Uczestnicy Dziecko 6 lat, diagnoza: zespół Downa, niepełnosprawność sprzężona – dziecko słabosłyszące z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
Cel ogólny
  • kształtowanie umiejętności przeliczania w zakresie 3
Cele szczegółowe dziecko:
  • rozpoznaje i nazywa figury geometryczne,
  • rozwija umiejętność analizy i syntezy wyrazu,
  • doskonali pamięć wzrokowo-ruchową,
  • rozwija umiejętności wiązania opisu słownego z przedmiotem,
  • zna podstawowe kolory,
  • rozpoznaje obraz graficzny cyfr 1,2,3,
  • przelicza elementy w zakresie 3,
  • doskonali funkcje poznawcze.
Metody pracy
  • werbalna,
  • poglądowa,
  • praktycznego działania.
Formy pracy indywidualna
Potrzebne materiały
  • Załącznik nr 1. koperta z rozsypanką literową oraz sylwetami figur: koła, kwadratu, trójkąta, prostokąta, ilustracja muchy, pszczoły
  • Załącznik nr 2. Kolorowe kółeczka do wycięcia
  • Załącznik nr 3. Karteczki z cyframi 1–3, zagadki, ilustracje kojarzące się z latem: słońce, okulary, lody
  • Załącznik nr 4. Plansza z dziećmi trzymającymi lody
  • kapelusz słomkowy
  • pojemniczek z jajka niespodzianki
  • kolorowa bibuła
  • klej
  • kolorowe piłki
  • brystol z narysowanym wafelkiem
  • taśma dwustronna

1. Rozpoczęcie zajęć, przywitanie

Nauczyciel wita dziecko piosenką pt. „Panie Misiu, pora wstać! –  na melodię piosenki „Panie Janie”. Nauczyciel i dziecko bawią się jednym misiem, śpiący miś krąży po kole (z rąk do rąk), a dziecko i nauczyciel śpiewają piosenkę:

Panie Misiu, panie Misiu,

pora wstać, pora wstać,

Czas na powitanie, czas na powitanie,

Kończ już spać, kończ już spać.

Po zakończeniu piosenki dziecko wita się za pomocą tego misia z innymi uczestnikami (osobami obserwującymi lekcję).

2. Geometryczny kod

Nauczyciel wręcza dziecku kopertę, w której znajdują się figury geometryczne (koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt) oraz litery L, A, T, O. Następnie odsłania na tablicy dydaktycznej legendę do odpowiedniego ułożenia figur. Dziecko układa litery zgodnie z wzorem i wspólnie z nauczycielem odczytuje powstały wyraz.

3. Siedzę ja, siedzisz ty, powtórz za mną raz, dwa, trzy – zabawa ruchowa

Nauczyciel siada przed dzieckiem. Na środku między nimi znajdują się ułożone kolorowe piłeczki. Zadaniem dziecka jest odpowiednie powtórzenie klaśnięć w stosunku do liczby piłeczek. Nauczyciel odlicza w zakresie 3.

4. Zabawa muzyczna „Coco rythm, coco music”

Nauczyciel rozkłada na stoliku papierowe kolorowe kółeczka (załącznik nr 2) w liczbie dwa niebieskie, trzy czerwone, dwa niebieskie, trzy czerwone, dwa niebieskie, trzy czerwone.
Dziecko powtarza po nauczycielu liczę uderzeń w stół. Proporcjonalnie do liczby kółeczek na stole. Nauczyciel może zwiększać trudność dokładając dodatkowe elementy ruchowe np.: dwa klaśnięcia, trzy uderzenia w stół, dwa uderzenia w udo, trzy klaśnięcia.

5. Wyliczanki matematyczne

Nauczyciel prowadzi zabawę. Zadaniem dziecka jest wskazanie odpowiedniego koloru wśród kolorowych piłeczek (wyliczanka nr 1), dziecko przynosi odpowiednią liczbę piłeczek np. 2

wyliczanka nr 1

wyliczanka nr 2

Lata pszczoła przy rabatach.

Myśli tylko o tych kwiatach!

Jaki kolor wybrała, gdy tak sobie wciąż latała?

Widziały dziś zuchy, jak leciały muchy.

Które z Was widziało, ile leciało?

6. Letnie zagadki – zabawa dydaktyczna

Nauczyciel kładzie słomkowy kapelusz z jajkami niespodziankami w środku. Dziecko losuje jajko, po czym sprawdza jego zawartość. Spośród umieszczonych na tablicy kopert wybiera tę, która ma tę samą cyfrę, co na karteczce z jajka i podaje ją nauczycielowi. Ten, odczytuje zagadkę znajdującą się wewnątrz koperty. Zadaniem dziecka jest jej odgadnięcie poprzez wylosowanie odpowiedniej ilustracji (okulary, lody, słońce). Materiały do zadania znajdują się w załączniku nr 3

1. Lody

Latem ich smaków nie zdołasz policzyć,

Budki z nimi znajdziesz w całej okolicy.

Są na patyku, w kubeczku czy też w rożku,

Zimne i słodkie, liżemy je po troszku.

2. Słońce

Ognista kula, która na niebie świeci,

Co dzień rano budzi dorosłych i dzieci.

Jego promienie ciepło nam dają,

A w lecie ciała nasze opalają.

3. Okulary przeciwsłoneczne

Gdy na wakacje wyjeżdżasz, miej je zawsze ze sobą

Są nie tylko letniej twarzy ozdobą,

Ale przed promieniami słonecznymi twoje oczy ochronią,

Przed wiatrem i piaskiem także osłonią.

7. Lodziarnia – zabawa matematyczna

Dziecko wciela się wlodziarza. Na sali został zaaranżowany kącik zabawowy – lodziarnia. Na tablicy edukacyjnej została przyczepiona plansza z narysowanym wafelkiem, nad ilustracją jest przyklejona jest taśma dwustronna tworząca cztery warstwy lodów (liczbę modyfikujemy wedle uznania). Przed dzieckiem w pojemniku leżą kolorowe piłeczki. Zadaniem dziecka jest przyczepianie piłeczek jako gałek lodów według wskazówek nauczyciela.

Nauczyciel prosi dziecko np. o przygotowanie:

  • trzech gałek lodów o smaku malinowym – dziecko przelicza liczbę piłeczek i przyczepia do taśmy;
  • dwóch o smaku cytrynowym,
  • jedną gałkę o smaku jagodowym,
  • trzech gałek o smaku zielonego jabłuszka.

Na ostatniej taśmie nauczyciel prosi dziecko, o przyczepienie np. dwóch gałek o smaku truskawkowym.

Następnie dziecko przelicza, ile gałek ma każda warstwa lodów i wyszukuje, gdzie są jeszcze dwie gałki lodów. Zabawę można modyfikować wedle uznania.

8. Karta pracy – lody Kasi i Wojtka

Dziecko przykleja do karty pracy (załącznik nr 4) kuleczki z kolorowej bibuły jako gałki lodów według wskazówek nauczyciela np.:

  • Kasia ma trzy gałki lodów truskawkowych,
  • Wojtek ma dwie gałki lodów cytrynowych.

9. Podziękowanie dziecku za udział w zajęciach

Podgląd dokumentów:

Dodano: 14 listopada 2022

Autor: Renata Krekora

Tematyka

Sprawdź inne serwisy