zespół Downa

Ważny i chciany uczeń. Dziecko z zespołem Downa w szkole ogólnodostępnej

Ważny i chciany uczeń. Dziecko z zespołem Downa w szkole ogólnodostępnej

Dzieci z zespołem Downa często ocenianie są przez pryzmat wielu stereotypów. Wiedza o ich rozwoju nie jest powszechna. Często mylny obraz budują błędne przekonania, zbyt duże uogólnienia. Każde z nich rozwija się inaczej, często ich możliwości są ograniczane przez innego rodzaju współwystępujące problemy. Dzieci z zespołem Downa (ZD) korzystają również z nauki w szkołach ogólnodostępnych. Dlatego tak istotne jest, by dobrze rozumieć ich potrzeby. W artykule przedstawiono najczęściej występujące problemy uczniów z ZD w szkole masowej. Autorka podpowiada, jak na etapie edukacji wczesnoszkolnej pracować nad spójnością i wzajemną akceptacją w klasie, do której uczęszcza dziecko z ZD.

Uczniowie z zespołem Downa. Charakterystyka i scenariusze zajęć antydyskryminacyjnych

Uczniowie z zespołem Downa. Charakterystyka i scenariusze zajęć antydyskryminacyjnych

Dzieci z zespołem Downa często ocenianie są przez pryzmat wielu stereotypów, a wiedza o ich roz­woju nie jest powszechna. Często mylny obraz budują błędne przekonania, zbyt duże uogólnienia. Tymczasem każde dziecko z zespołem Downa rozwija się inaczej.Dzieci z zespołem Downa (ZD) korzystają również z nauki w szkołach ogólnodostępnych. Dlatego tak istotne jest, by dobrze rozumieć ich potrzeby. W niniejszej publikacji przedstawiono najczęściej występujące problemy uczniów z ZD w szkole masowej. Autorki podpowiadają, jak na etapie edu­kacji wczesnoszkolnej pracować nad spójnością i wzajemną akceptacją w klasie, do której uczęsz­cza dziecko z ZD.

Szerzenie wiedzy o potrzebach dzieci z zespołem Downa jest bardzo ważne. Służą temu takie ini­cjatywy jak Dzień Kolorowej Skarpetki organizowany w szkołach w związku ze Światowym Dniem Zespołu Downa, który nie bez przyczyny obchodzi się 21 marca. Data symbolizuje trisomnię 21 chromosomu, którego dodatkowa kopia znajduje się w komórkach organizmów osób z zespołem Downa. Ta symboliczna data przypomina, jak ważne jest dbanie o równe szanse w społeczeń­stwie przy zachowaniu różnorodności. Edukacja włączająca opiera się właśnie na takim przeko­naniu. Pomocne powinny okazać się scenariusze zajęć antydyskryminacyjnych, które publikujemy w niniejszym poradniku.

Lekcja otwarta – scenariusz zajęć rewalidacyjnych. Matematyczne zabawy z latem

Lekcja otwarta – scenariusz zajęć rewalidacyjnych. Matematyczne zabawy z latem

Prezentowany scenariusz zajęć rewalidacyjnych Zabawy z latem – doskonalenie umiejętności liczenia w zakresie od 1 do 3 może zostać wykorzystany jako propozycja dla nauczycieli, którzy przygotowują się do przeprowadzenia lekcji otwartej lub lekcji pokazowej. Materiał został opracowany dla dziecka sześcioletniego z zespołem Downa oraz niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Ćwiczenia zawarte w scenariuszu można przeprowadzić odrębnie, podczas innych zajęć z dzieckiem.

Uczestnicy Dziecko 6 lat, diagnoza: zespół Downa, niepełnosprawność sprzężona – dziecko słabosłyszące z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
Cel ogólny
  • kształtowanie umiejętności przeliczania w zakresie 3
Cele szczegółowe dziecko:
  • rozpoznaje i nazywa figury geometryczne,
  • rozwija umiejętność analizy i syntezy wyrazu,
  • doskonali pamięć wzrokowo-ruchową,
  • rozwija umiejętności wiązania opisu słownego z przedmiotem,
  • zna podstawowe kolory,
  • rozpoznaje obraz graficzny cyfr 1,2,3,
  • przelicza elementy w zakresie 3,
  • doskonali funkcje poznawcze.
Metody pracy
  • werbalna,
  • poglądowa,
  • praktycznego działania.
Formy pracy indywidualna
Potrzebne materiały
  • Załącznik nr 1. koperta z rozsypanką literową oraz sylwetami figur: koła, kwadratu, trójkąta, prostokąta, ilustracja muchy, pszczoły
  • Załącznik nr 2. Kolorowe kółeczka do wycięcia
  • Załącznik nr 3. Karteczki z cyframi 1–3, zagadki, ilustracje kojarzące się z latem: słońce, okulary, lody
  • Załącznik nr 4. Plansza z dziećmi trzymającymi lody
  • kapelusz słomkowy
  • pojemniczek z jajka niespodzianki
  • kolorowa bibuła
  • klej
  • kolorowe piłki
  • brystol z narysowanym wafelkiem
  • taśma dwustronna

Mój młodszy brat. Uwrażliwienie na potrzeby dzieci z zespołem Downa

Scenariusz zajęć z wykorzystaniem książki Moniki Krajewskiej Mój młodszy brat, do przeprowadzenia w klasach I–III szkoły podstawowej. Celem zajęć jest kształtowanie wrażliwości na potrzeby ludzi niepełnosprawnych.

Uczestnicy uczniowie klas I–III
Cele ogólne Kształtowanie postawy wrażliwości na potrzeby człowieka z niepełnosprawnością
Cele szczegółowe, uczeń
  • uczestniczy w czytaniu wrażeniowym książki Mój młodszy brat
  • zastanawia się nad tym, czym jest niepełnosprawność
  • wymyśla zabawy „rehabilitacyjne”
  • doświadcza trudu i nazywa swe uczucia podczas wcielania się osobę nie w pełni sprawną
Czas trwania 90 minut
Potrzebne materiały
  • książka Moniki Krajewskiej Mój młodszy brat, wyd. Media Rodzina
  • kolorowy tunel z materiału do zabaw w przechodzenie i chowanie się.
  • fotografie dzieci, przedstawiające różne emocje oraz rozmaite niepełnosprawności
  • rękawiczki z jednym palcem (kilka  par)
  • małe kartoniki ze znakiem zapytania (dla każdego dziecka)
 
Liczba uczestników do 25 osób
Sprawdź inne serwisy