Dzieci z zespołem Downa często ocenianie są przez pryzmat wielu stereotypów, a wiedza o ich rozwoju nie jest powszechna. Często mylny obraz budują błędne przekonania, zbyt duże uogólnienia. Tymczasem każde dziecko z zespołem Downa rozwija się inaczej.Dzieci z zespołem Downa (ZD) korzystają również z nauki w szkołach ogólnodostępnych. Dlatego tak istotne jest, by dobrze rozumieć ich potrzeby. W niniejszej publikacji przedstawiono najczęściej występujące problemy uczniów z ZD w szkole masowej. Autorki podpowiadają, jak na etapie edukacji wczesnoszkolnej pracować nad spójnością i wzajemną akceptacją w klasie, do której uczęszcza dziecko z ZD.
Szerzenie wiedzy o potrzebach dzieci z zespołem Downa jest bardzo ważne. Służą temu takie inicjatywy jak Dzień Kolorowej Skarpetki organizowany w szkołach w związku ze Światowym Dniem Zespołu Downa, który nie bez przyczyny obchodzi się 21 marca. Data symbolizuje trisomnię 21 chromosomu, którego dodatkowa kopia znajduje się w komórkach organizmów osób z zespołem Downa. Ta symboliczna data przypomina, jak ważne jest dbanie o równe szanse w społeczeństwie przy zachowaniu różnorodności. Edukacja włączająca opiera się właśnie na takim przekonaniu. Pomocne powinny okazać się scenariusze zajęć antydyskryminacyjnych, które publikujemy w niniejszym poradniku.