Wielu uczniów z ADHD przeżywa w szkole ogromny stres. Towarzyszą im trzy główne objawy w różnym natężeniu: ruchliwość, kłopoty w zakresie koncentracji uwagi, impulsywność. Często już na początku edukacji zbierają ogromną ilość uwagi otoczenia – niestety głównie tej negatywnej. Bez odpowiedniego wsparcia nauczyciela, dostosowania środowiska nauki i wymagań edukacyjnych jest im niezwykle trudno. Każdy szmer odwraca uwagę, potrzeba ruchu zwycięża nad oczekiwaniami innych, impulsywność powoduje szereg konfliktów. Dziecko z ADHD nie ma absolutnie żadnego wpływu na kontrolowanie swoich objawów. Zwykłe zdanie: siedź cicho i grzecznie wypowiedziane do dziecka z ADHD jest podobnie irracjonalne, jak: zbij już tę gorączkę w stosunku do przeziębionego dziecka.
Celem warsztatu jest wyposażenie nauczycieli w elementarną wiedzę i narzędzia niezbędne do pracy z dzieckiem z ADHD.
Uczestnicy
|
nauczyciele szkół podstawowych
|
Cele ogólne
|
psychoedukacja w zakresie zaburzeń hiperkinetycznych
|
Cele szczegółowe
|
Rozwijanie:
- wiedzy na temat rozwoju dziecka z zaburzeniami hiperkinetycznymi (ADHD)
- umiejętności organizowania codziennej nauki pod kątem objawów ADHD
- umiejętności dostrzegania potencjału i kompensowania nim deficytów uczniów z kłopotami w zakresie koncentracji uwagi, nadmiernej impulsywności i ruchliwości
- postawy akceptacji w stosunku do uczniów z odmiennymi potrzebami edukacyjnymi
|
Potrzebne materiały
|
- Załącznik nr 1. Fakty i mity o ADHD
- Załącznik nr 2. Co i mnie wiesz. Opisy przypadków
- długopisy
- flipchart/tablica
- rzutnik lub tablica interaktywna
|
Czas trwania
|
60 minut
|
Liczba uczestników
|
20-30 osób
|
Przeczytaj również:
Wykorzystaj scenariusz zajęć:
- Wszędzie go pełno! – Warsztaty dla rodziców dzieci z ADHD
Pozostało jeszcze 68% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Autor: Natalia Perek
Psycholog, psychoterapeuta dzieci i młodzieży. Absolwentka psychologii klinicznej i zdrowia na Uniwersytecie Łódzkim oraz czteroletniego, całościowego kursu psychoterapii w ramach Szkoły Psychoterapii Dzieci i Młodzieży przy Laboratorium Psychoedukacji i Ośrodku Regeneracja w Warszawie. Ukończyła również dwustopniowe Studium Pomocy Psychologicznej i Interwencji Kryzysowej Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Podyplomowy Kurs Arteterapii Polskiego Instytutu Ericksonowskiego. Pracowała jako psycholog w Oddziale Psychiatrii Dziecięcej. Obecnie prowadzi psychoterapię indywidualną dzieci i młodzieży oraz wsparcie rodzicielskie w Poradni Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży w SPZOZ oraz w Ambulatorium Stresu w Łodzi.