niepełnosprawność intelektualna

Karta pracy nr 1. Krótkie ćwiczenie na temat seksualności

Jak zapobiegać przemocy seksualnej wobec nastolatków z niepełnosprawnością intelektualną. Scenariusz warsztatu dla nauczycieli

Praca z nastoletnim uczniem szkoły specjalnej to duże wyzwanie pod każdym względem. Uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną dojrzewają w sposób podobny do rówieśników. Budzą się w nich te same potrzeby seksualne, natomiast obniżone są zdolności rozumienia ich i hamowania. Słabszy poziom możliwości analizy sytuacji wystawia ich otoczenie na dużą próbę. Przerażające jest również to, że obecniebadania pokazują,że osoby z niepełnosprawnością intelektualną nawet do pięciu razy częściej padają ofiarami przemocy seksualnej niż inne osoby. Zadaniem scenariusza jest przygotowanie nauczycieli do wprowadzenia elementów edukacji seksualnej w grupach uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i tym samym przeciwdziałanie przemocy.

Uczestnicy nauczyciele szkół specjalnych pracujący z uczniami w okresie dojrzewania
Cel ogólny psychoedukacja w zakresie przeciwdziałania przemocy seksualnej wobec uczniów z niepełnosprawnością intelektualną
Cele szczegółowe Rozwijanie
  • wiedzy na temat form przemocy seksualnej
  • umiejętności adekwatnego reagowania na przekraczanie granic cielesnych osób z niepełnosprawnością intelektualną
  • wiedzy na temat potrzeb seksualnych i możliwości ich rozumienia u osób z niepełnosprawnością intelektualną
  • umiejętności prowadzenia edukacji seksualnej u uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Czas trwania        90 minut
Potrzebne materiały
  • Karta pracy nr 1. Krótkie ćwiczenie na temat seksualności,
  • długopisy,
  • kartki w kolorze czerwonym, zielonym i niebieskim,
  • duży arkusz papieru pakowego,
  • markery
Ryzyko przemocy seksualnej wobec osób z niepełnosprawnością intelektualną

Ryzyko przemocy seksualnej wobec osób z niepełnosprawnością intelektualną

Nie jest trudno przywołać w pamięci którąś z ujawnionych w mediach historii przemocy wobec osób z niepełnosprawnością intelektualną. Często ich bohaterowie to mieszkańcy domów opieki, ośrodków szkolno-wychowawczych, uczniowie szkół specjalnych. Literatura wskazuje na istotnie większy zasięg zjawiska przemocy w każdej grupie wiekowej, w porównaniu z osobami w normie intelektualnej. Dlaczego ryzyko przemocy seksualnej wobec osób z niepełnosprawnością intelektualną jest wysokie? Jak uchronić młodzież z niepełnosprawnością intelektualną przed traumą przemocy?

Młodzież z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim może korzystać z edukacji ogólnodostępnej w szkole masowej. Zdarza się, że deficyty w zakresie funkcjonowania intelektualnego stają się powodem wykluczenia z grupy rówieśniczej. Rówieśnik, który funkcjonuje poza grupą jest wręcz „idealnym” kozłem ofiarnym. Nie ma sojuszników, nikt go nie obroni, grupa może podzielić się według prostego schematu: my „silni i mądrzy”, on „głupi i słaby”. Mechanizm projekcji polega na przypisywaniu innym własnych niechcianych i niepożądanych cech. Nastolatek z niepełnosprawnością intelektualną może być w grupie widziany jako śmieszny, nieporadny, łatwy do zmanipulowania, irytujący. W ten sposób reszta klasy może poczuć się zupełnie odwrotnie – dominując nad nim doświadcza złudnego uczucia siły i sprawczości. Mechanizm projekcji jest jednym z elementów procesu silnego wykluczenia członka grupy i rozładowywania na nim złości innych osób.
Czy młodzież z niepełnosprawnością intelektualną jest bardziej narażona na nadużycie seksualne niż ich funkcjonujący w normie rówieśnicy? Tak. Aktualne badania pokazują, że osoby z niepełnosprawnością intelektualną są ofiarami przemocy seksualnej nawet do 5 razy częściej niż inne. Co więcej – przestępstwa seksualne wobec nich częściej bywają społecznie ignorowane, rzadziej są ujawniane. Opiekunowie osób z niepełnosprawnością rzadziej dążą do wymierzenia sprawiedliwości z powodu chęci uniknięcia własnej odpowiedzialności.
Sprawdź inne serwisy