
Autoagresja u dzieci i młodzieży często bywa odbierana jako niezrozumiałe, a nawet szokujące zachowanie. Jednak coraz częściej zwraca się uwagę, że w wielu przypadkach nie jest to wyraz „buntu” czy „złośliwości”, ale sygnał przeciążenia sensorycznego. To sposób radzenia sobie z nadmiarem lub brakiem bodźców. Zrozumienie tego mechanizmu pozwala spojrzeć na autoagresję w nowym świetle: jako formę regulacji, która wymaga uważności i wsparcia dorosłych. W artykule przyglądamy się temu zjawisku i pokazujemy, jak rozpoznać jego przyczyny oraz jak reagować w sytuacjach kryzysowych.
Autoagresja (np. uderzanie głową, gryzienie dłoni, drapanie) nie jest zjawiskiem jednorodnym. Występuje w wielu grupach klinicznych i może mieć różne mechanizmy: od ucieczki od bodźców i samoregulacji, przez komunikowanie potrzeb przy ograniczonej mowie, po wzmacnianie społeczne (uwaga dorosłych, dostęp do przedmiotu). Autoagresja bywa dla dziecka sposobem na uzyskanie czegoś (przerwy, uwagi, silnego bodźca). Jeśli ustalimy, co to jest, łatwiej zaplanować wsparcie. Stąd niezwykle ważną rolę odgrywa dokładna obserwacja i wszczęcie procedury diagnostycznej niezwłocznie po zauważeniu zachowań niepożądanych.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
- Czy autoagresja może być sygnałem przeciążenia sensorycznego u dzieci i młodzieży?
- Po czym rozpoznać, że dziecko doświadcza nadmiaru lub niedoboru bodźców?
- Dlaczego w sytuacjach kryzysowych autoagresja bywa dla dziecka strategią regulacyjną?
- Jak reagować „tu i teraz”, aby zadbać o bezpieczeństwo i obniżyć napięcie?
- Jakie działania profilaktyczne w domu i szkole pomagają ograniczyć epizody autoagresji?
Pozostało jeszcze 88% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Dodano: 13 października 2025
Autor: Anita Buda, Maria Wójcik
Absolwentki AWF im. Bronisława Czecha w Krakowie (Anita – na kierunku terapia zajęciowa, Maria – na kierunku fizjoterapia). Terapeutki Integracji Sensorycznej.