Autor: Natalia Perek
Dodano: 16 października 2025

Już w wieku przedszkolnym dzieci rozpoznają pewne stereotypowe role, które przypisuje im społeczeństwo. Wkraczając na ścieżkę edukacji szkolnej często są już po prostu utwierdzane w przekonaniach, których nabrały wcześniej. Stereotypy dotyczące płci to duże zagrożenie dla poczucia własnej wartości uczniów. Ograniczają ich potencjał, utrwalają nierówności, wzmacniają poczucie presji i zniekształcają obraz rzeczywistości. Jak w pracy z dziećmi unikać stereotypów płciowych i dbać o to, aby w procesie nauki i wychowania kształtować przekonanie o równej wartości człowieka, niezależnie od płci?
Stereotypy to uproszczone, sztywne i schematyczne przekonania na temat cech, zachowań lub ról określonej grupy ludzi. Są utrwalonymi schematami myślowymi przekazywanymi w społeczeństwie. Są przykładem nadmiernej generalizacji. Stereotypowy sposób myślenia skupia się na cechach przypisywanych dużym grupom, zupełnie ignorując indywidualne różnice pomiędzy przedstawicielami danej grupy. Stereotypy dotyczące płci i różnic między nimi są przykładami generalizacji na ogromną skalę. Mogą jednak dotyczyć właściwie każdej grupy społecznej i kategorii, według której są tworzone: wieku, pochodzenia, wykształcenia, zawodu, przynależności do kręgu kulturowego, wzrostu, wagi, czy innych cech fizycznych.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
- Czym są stereotypy dotyczące płci i dlaczego tak łatwo utrwalają się w szkole podstawowej?
- Jakie zagrożenia dla rozwoju i poczucia własnej wartości uczniów niesie stereotypowe postrzeganie dziewczynek i chłopców?
- W jaki sposób stereotypy wpływają na relacje rówieśnicze i mogą prowadzić do wykluczenia w klasie?
- Jak nauczyciel może świadomie reagować na stereotypowe komentarze i zachowania wśród uczniów?
- Jak budować w klasie atmosferę akceptacji, w której różnorodność staje się zasobem, a nie przeszkodą?
Pozostało jeszcze 84% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Dodano: 16 października 2025
Autor: Natalia Perek
Psycholog, psychoterapeuta dzieci i młodzieży. Absolwentka psychologii klinicznej i zdrowia na Uniwersytecie Łódzkim oraz czteroletniego, całościowego kursu psychoterapii w ramach Szkoły Psychoterapii Dzieci i Młodzieży przy Laboratorium Psychoedukacji i Ośrodku Regeneracja w Warszawie. Ukończyła również dwustopniowe Studium Pomocy Psychologicznej i Interwencji Kryzysowej Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Podyplomowy Kurs Arteterapii Polskiego Instytutu Ericksonowskiego. Pracowała jako psycholog w Oddziale Psychiatrii Dziecięcej. Obecnie prowadzi psychoterapię indywidualną dzieci i młodzieży oraz wsparcie rodzicielskie w Poradni Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży w SPZOZ oraz w Ambulatorium Stresu w Łodzi.